Hej!

På tomten har vi ett gammalt komplementbyggnad som är byggd runt 20-40-talet, man har även byggt till en ny del för ca 10 år sedan (se planritningen nedan). Vi vill öppna upp en innervägg (som kanske varit en yttervägg en gång i tiden?) i den gamla delen. Stommen består av grantimmer och står på en torpargrund.Själva golvet är betong på insidan. Min fråga är hur jag kan göra för att ta bort den sneda regeln (?) för att öppna upp så man gå kan runt den mittersta sektionen. Jag antar att den är till för att stötta upp mot horisontella krafter?

Planritning av en byggnads stomme med markerade innerväggar, en dörröppning och en sned regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en komplementbyggnad med mått och markerad vägg för öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
En triangel är mycket starkare än en rektangel , ang vridkrafter .
En modärn byggnad med byggskivor och reglar blir vridstyv med hjälp av byggskivorna .

Hur ser din komplementbyggnad ut i övrigt i ytterväggar (ytterpanelen , diagonala stag mm)
Ytterväggarna brukar vara det som tar upp krafterna som en byggnad utsätts för , om det nu inte behövs bärande innerväggar då .

Takstolarna har också en funktion i en byggnad , tex hålla ihop långväggarna så de ej rasar omkull av sidokrafterna .
Allt beror på hur byggnaden är konstruerad .
 
Redigerat:
Tack för inputen.

Ytterpanelen verkar plankstomme. Det kunde jag hitta vid väggen intill nybyggnationen.
Jag sågade även upp några ställen (förra ägaren har satt gips överallt (ibland trippla lager) och hittade några ytterligare snedreglar. På vinden ser det ut som bilden som jag lånat från forumet. Dock tidigare ägaren kapat hanbjälkarna i mitten på flera ställen. De är kapade ovanför den lodräta reglarna (av timmer). De gröna i min förra bild.

Ritning över hus med markerade reglar, måttangivelser och noteringar för plankstomme och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt takstomme med synliga träbjälkar, numrerade för diskussion om byggteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Hanbjälke är en bärande del av tak / hus :thinking:
Kapar man av den / dom så försvagas byggnaden markant !
Om du kan ta bort din snedsträva i din innervägg eller ej , törs jag ej svara på .
Din snedsträva tar krafter inåt byggnaden , dvs dina ytterväggar kan falla utåt men inte inåt .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.