Vi borrade vår brunn (100m) för några månader sedan och har sedan dess haft skiftande kvalité på vattnet. De som borrade trodde att det var ytvatten pga grumligheten. Vi har nu med våld (trångt borrhål) satt ner en tätningsmanschett = ingen skillnad. Företaget tror nu att antingen har manschetten gått sönder eller så är det något annat fel. Pga skiftande kvalité verkar de fortfarande tro på teorin om ytvatten. De säger att det kan bli svårt att sätta in järnfilter om vattnet varierar såpass mycket, det är ibland brun/rosa-aktigt och det blir små partiklar i botten. Järnhalten är ju väldigt hög.

Finns det någon här inne som har några tankar om detta? Tack på förhand!
 
  • Analysrapport av brunnsvatten med värden och enheter för olika tester som turbiditet, pH och järninnehåll, indikerar problem med vattenkvaliteten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laboratorierapport som visar tester på brunns vattenkvalitet med olika mineral- och metalldata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanalysresultat för en brunn med värden för bakterier, temperatur och radon.
Ställ frågan till: Mogge_73, han ledde oss rätt i filterdjungeln.
 
V Vante skrev:
Ställ frågan till: Mogge_73, han ledde oss rätt i filterdjungeln.
Tack snälla! @mogge_73 har du några tankar om vårt vatten?
 
Lite bilder på hur vattnet ser ut ibland. Gruset blir rött/brunt när man mosar det, så det är väl järn antar jag. Låta brunnen vila? Tömma? Spola rent? Höja pumpen? Ny vattenanalys? Vänta om den stabiliserar sig? Eller bara bita i det sura äpplet och sätta in järnfilter direkt?

Någon som har någon input? Vill få bra vatten så fort som möjligt då vi har en liten dotter och djur.
 
  • Kastryll på spis med rödbrunt missfärgat vatten, troligtvis på grund av järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett glas med grumligt brunaktigt vatten på en träyta som antyder vattenkvalitetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett glas med grumligt vatten med antydning till rödbrun färg, indikerar förekomst av järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödbrunt missfärgat vatten och järnbeläggning i ett vitt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kastrull med brunaktigt vatten i diskho, misstänkt järnkontaminering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett genomskinligt kärl med grumligt vatten och rött/brunt sediment som föreslår järninnehåll, står på en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vatten i en brunn med rödbrun missfärgning, antagligen orsakad av järn, och en sugrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller rödbrunt, järnhaltigt grus från vattenledning framför en köksvask, tecken på föroreningar i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Hej

Enligt vattenanalysen så ser vattnet inte så tokigt ut, det stämmer att en stor del av ert vatten i brunnen kommer från det ytliga grundvattnet. Låg ledningsförmåga (Konduktivitet), lågt pH, låg alkalinitet är tecken på just detta.
Det första man tittar på när man misstänker påverkan från ytliga grundvattnet, är COD-Mn (mängden organiskt material, humus), i detta fall är det lågt och bra. Det innebär att man har bra markförhållande som naturligt "renar" vattnet från humus, precis som en grävdbrunn gör. Mycket jord eller lera kan istället göra att vattnet drar med sig dessa ämnen från marken på sin väg genom sprickorna i berget till er borrade brunn.
I ert fall kan det vara just detta som ger er dessa stora variationer när grundvattnet varierar ex. vid snösmältning, nederbörd och dyl. Vattnet är kanon på sommarn eller kall vinter och är katastrof under höst och vår. Högt järntal får man räkna med helt enkelt ibland.

Detta är ingen fara på taket, och jag tror dock inte att ni "löser" detta med en Manschett. Risken är att ni snarare står utan vatten om ni skulle lösa detta, då det mesta utav ert vatten kommer just från ytligt grundvatten. Det viktigaste är att ni har vatten.

Det knixiga här är just om vattnet varierar mycket, då vet man inte om vattenanalysen visar det bästa vattnet eller det sämsta. Enkla sätt man kan kontrollera ett vatten för just humus är att låta ett vattenglas stå några dagar. Järnet kommer då övergå till oxidform och sjunka till botten. Humus kan inte skikta ur sig utan är löst i vatten. Humusen kommer därför ge en färg i vattnet. Så är vattnet klart och utan färg efter några dagar är det lite humus, är färgen kvar finns det humus.

Enligt dom bilderna ni tagit ser det riktigt illa ut, är detta bilder från att vattnet stått still i ledningsnätet och är det första som kommer ut eller är vattnet generellt klart och fint efter ca 5 min omsättning?

Kastrullen visar mangan, små svarta partiklar som är lite som tjära om man gnider den mellan fingrarna, även den större kastrullen ser man ett oljelikande skimmer på vattnet, detta är också mangan. i övrigt så ser det ut som järnfällningar.

Mitt råd är att ta en ny analys när det är som värst om man har variationer, i övrigt så är det nog pH och ett järnfilter som gäller. Passa även på att ta ett sk. ELOF (Efter luftning och filtrering) prov på järnet när ni lämnar in det, det ger en indikation om hur lätt det är att oxidera järnet.
Det smidigaste i ert fall, borde vara att syreaktivera ert vatten, sedan titta på en kombinationslösning. Där tar man ett sandfilter för järnet i då oxiderad form, med en sk. pH-topp med lättlöslig kalk som får upp ert pH-värde.

Gå in på en akvariebutik eller nätet och köp ett enkelt pH-test, spola i ca 5-10min så ni får vatten som kommer direkt från brunnen och mät pH-värdet. På en ackrediterad analys anger man ett referensvärde vid ca 20-25grader, det visar alltså inte det faktiska värdet i er brunn. Detta ska ni mäta direkt ur er kran.
 
  • Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Hej

Enligt vattenanalysen så ser vattnet inte så tokigt ut, det stämmer att en stor del av ert vatten i brunnen kommer från det ytliga grundvattnet. Låg ledningsförmåga (Konduktivitet), lågt pH, låg alkalinitet är tecken på just detta.
Det första man tittar på när man misstänker påverkan från ytliga grundvattnet, är COD-Mn (mängden organiskt material, humus), i detta fall är det lågt och bra. Det innebär att man har bra markförhållande som naturligt "renar" vattnet från humus, precis som en grävdbrunn gör. Mycket jord eller lera kan istället göra att vattnet drar med sig dessa ämnen från marken på sin väg genom sprickorna i berget till er borrade brunn.
I ert fall kan det vara just detta som ger er dessa stora variationer när grundvattnet varierar ex. vid snösmältning, nederbörd och dyl. Vattnet är kanon på sommarn eller kall vinter och är katastrof under höst och vår. Högt järntal får man räkna med helt enkelt ibland.

Detta är ingen fara på taket, och jag tror dock inte att ni "löser" detta med en Manschett. Risken är att ni snarare står utan vatten om ni skulle lösa detta, då det mesta utav ert vatten kommer just från ytligt grundvatten. Det viktigaste är att ni har vatten.

Det knixiga här är just om vattnet varierar mycket, då vet man inte om vattenanalysen visar det bästa vattnet eller det sämsta. Enkla sätt man kan kontrollera ett vatten för just humus är att låta ett vattenglas stå några dagar. Järnet kommer då övergå till oxidform och sjunka till botten. Humus kan inte skikta ur sig utan är löst i vatten. Humusen kommer därför ge en färg i vattnet. Så är vattnet klart och utan färg efter några dagar är det lite humus, är färgen kvar finns det humus.

Enligt dom bilderna ni tagit ser det riktigt illa ut, är detta bilder från att vattnet stått still i ledningsnätet och är det första som kommer ut eller är vattnet generellt klart och fint efter ca 5 min omsättning?

Kastrullen visar mangan, små svarta partiklar som är lite som tjära om man gnider den mellan fingrarna, även den större kastrullen ser man ett oljelikande skimmer på vattnet, detta är också mangan. i övrigt så ser det ut som järnfällningar.

Mitt råd är att ta en ny analys när det är som värst om man har variationer, i övrigt så är det nog pH och ett järnfilter som gäller. Passa även på att ta ett sk. ELOF (Efter luftning och filtrering) prov på järnet när ni lämnar in det, det ger en indikation om hur lätt det är att oxidera järnet.
Det smidigaste i ert fall, borde vara att syreaktivera ert vatten, sedan titta på en kombinationslösning. Där tar man ett sandfilter för järnet i då oxiderad form, med en sk. pH-topp med lättlöslig kalk som får upp ert pH-värde.

Gå in på en akvariebutik eller nätet och köp ett enkelt pH-test, spola i ca 5-10min så ni får vatten som kommer direkt från brunnen och mät pH-värdet. På en ackrediterad analys anger man ett referensvärde vid ca 20-25grader, det visar alltså inte det faktiska värdet i er brunn. Detta ska ni mäta direkt ur er kran.
Tack snälla för att du tog av din tid till att svara. Det uppskattas jättemycket!

Det blev ingen större skillnad med manschett 30m ner. Vi försökte tömma brunnen och öppnade 3 kranar fullt i cirka 5 timmar, men det fanns fortfarande vatten kvar, samma kvalité som innan.

Det verkar som att det är järn och inte humus då vattnet blir klart efter några dagar med fällningar på botten.

Vattnet på bilderna har tagits vid olika tillfällen. Ibland kan vi spola i 30 minuter och sedan är vattnet genomskinligt. Ibland när vi spolar i 30 minuter så blir vattnet grumligt med en röd nyans. Hur vi än spolar så kommer det alltid lite smuts i botten på glaset. Vilket gör att jag funderar på om det är nytt eller gammalt smuts/järn som ligger kvar i hydropressen eller ledningar?

PH-värdet direkt ur kranen är cirka 7. Svårt att se exakt på de billiga lapparna vi har hemma.

Finns det någon risk att ett filter skulle sättas igen med tanke på den skiftande kvalitén och att det ibland förekommer större gruspartiklar?
 
Vad är det för ledningar ni har? ibland kan det vara mycket som släpper om man har äldre galvledningar. i övrigt så är just problemet att vattnet som står still förbrukar det bundna syret i vattnet och järnet oxiderar då i ledningsnätet, med just detta resultat.

Det finns alltid en risk med att större gruspartiklar kan fastna i en ventil och slå stopp i automatiken, i övrigt så funkar ett sandfilter väldigt bra om man syreaktiverar vattnet innan. Man kan alltid sätta ett partikelfilter på inkommande ledning före, för att samla upp dom största partiklarna, undvik dock ett sk. patronfilter då den väldigt fort kommer sätta igen sig.

Man vill helst ha ett så bra pH som möjligt när man oxiderar järn och mangan, järn är lättutfällt ner till 6,5 i pH, mangan vill helst ha 8 i pH för att oxidera bra. Nackdelen med att pH-justera är att järnet fäller ut och kan sätta igen pH-massan på sikt. Utan pH-massa så får man istället svårt att få bort all mangan, men du borde reducera den med minst hälften utan pH-justering. Det blir lite pest eller kolera, mer underhåll eller något sämre effekt.

pH kommer troligen även variera under året, så det kan vara bra att hålla koll på. 7,0 är helt ok, även något lägre. Är det för lågt under större delen av året är det bäst att justera det.
 
Hej, Tror att Er pump ligger nära botten där borrslam finns . Normalt är att pumpa ur tills det klarnar efter borrning i nån timme och utanför huset. Komplettera med ett sedimentfilter innan hydropress för att ta bort sten och sand som annars fastnar i vitvaror etc. Och järn/(mangan) filter. Har (haft) samma problem själv.
 
M mogge_73 skrev:
Vad är det för ledningar ni har? ibland kan det vara mycket som släpper om man har äldre galvledningar. i övrigt så är just problemet att vattnet som står still förbrukar det bundna syret i vattnet och järnet oxiderar då i ledningsnätet, med just detta resultat.

Det finns alltid en risk med att större gruspartiklar kan fastna i en ventil och slå stopp i automatiken, i övrigt så funkar ett sandfilter väldigt bra om man syreaktiverar vattnet innan. Man kan alltid sätta ett partikelfilter på inkommande ledning före, för att samla upp dom största partiklarna, undvik dock ett sk. patronfilter då den väldigt fort kommer sätta igen sig.

Man vill helst ha ett så bra pH som möjligt när man oxiderar järn och mangan, järn är lättutfällt ner till 6,5 i pH, mangan vill helst ha 8 i pH för att oxidera bra. Nackdelen med att pH-justera är att järnet fäller ut och kan sätta igen pH-massan på sikt. Utan pH-massa så får man istället svårt att få bort all mangan, men du borde reducera den med minst hälften utan pH-justering. Det blir lite pest eller kolera, mer underhåll eller något sämre effekt.

pH kommer troligen även variera under året, så det kan vara bra att hålla koll på. 7,0 är helt ok, även något lägre. Är det för lågt under större delen av året är det bäst att justera det.
M mogge_73 skrev:
Vad är det för ledningar ni har? ibland kan det vara mycket som släpper om man har äldre galvledningar. i övrigt så är just problemet att vattnet som står still förbrukar det bundna syret i vattnet och järnet oxiderar då i ledningsnätet, med just detta resultat.

Det finns alltid en risk med att större gruspartiklar kan fastna i en ventil och slå stopp i automatiken, i övrigt så funkar ett sandfilter väldigt bra om man syreaktiverar vattnet innan. Man kan alltid sätta ett partikelfilter på inkommande ledning före, för att samla upp dom största partiklarna, undvik dock ett sk. patronfilter då den väldigt fort kommer sätta igen sig.

Man vill helst ha ett så bra pH som möjligt när man oxiderar järn och mangan, järn är lättutfällt ner till 6,5 i pH, mangan vill helst ha 8 i pH för att oxidera bra. Nackdelen med att pH-justera är att järnet fäller ut och kan sätta igen pH-massan på sikt. Utan pH-massa så får man istället svårt att få bort all mangan, men du borde reducera den med minst hälften utan pH-justering. Det blir lite pest eller kolera, mer underhåll eller något sämre effekt.

pH kommer troligen även variera under året, så det kan vara bra att hålla koll på. 7,0 är helt ok, även något lägre. Är det för lågt under större delen av året är det bäst att justera det.
Verkar vara en blandning av koppar och plaströr till vattnet.

Hur kommer det sig att det finns tillfällen då knappt inget järn finns i glaset och att det är glasklart? Kan utfällningen av järn variera så kraftigt? Sambon funderar på om det är gammalt borrkax som spolas upp?

Vi kommer att ta ett nytt test via eurofins och lägga till ELOF. Utifrån den förra analysen har vi två offerter som känns intressanta. Antingen MnA-10 som ska ta bort järn,mangan, partiklar och höja PH + luftningsutrustning till hydropressen. Eller JC 400 Excellent. Eventuellt kanske vi måste ta snäppet värre filter? Vi får se vad det nya testet visar.

Men det känns som vi har fått lite mer klarhet i denna nya och djupa djungel. Tackar ödmjukast för att du delar med dig av dina kunskaper.

Tycker det är skumt att vattnet skiftar från bilderna ovan till detta:
 
  • 9F70B9D4-4E31-4132-89C4-346DEF71DC8F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett genomskinligt glas fyllt med klart vatten, synliga vattenbubblor och glasets botten speglar omgivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H håbbe1961 skrev:
Hej, Tror att Er pump ligger nära botten där borrslam finns . Normalt är att pumpa ur tills det klarnar efter borrning i nån timme och utanför huset. Komplettera med ett sedimentfilter innan hydropress för att ta bort sten och sand som annars fastnar i vitvaror etc. Och järn/(mangan) filter. Har (haft) samma problem själv.
Hejsan, tack för ditt svar! Brunnen är 100m och pumpen ligger på 95 meter. Vet inte om det är för nära? Det va nu 3-4 månader sedan vi borrade och vi har omsatt vattnet ordentligt efter det. Det är klart emellanåt. Vet inte om ett filter innan hydropressen går att ordna då den står i vår gamla pumpbrunn med begränsat utrymme. Men ena filtret vi fick offert på ska ta bort partiklar också, så då borde vitvarorna klara sig förhoppningsvis. Skönt att ert problem verkar löst sig. Installerade ni järnfilter också? I sådana fall kommer du ihåg vilket?
 
Järn är naturligt alltid i sk. Jonform och ger ingen färg. Det är bara i kontakt med syre den blir en partikel och fäller ut i vattnet. Det blir då en gulaktig ton som är lätt mjölkig.
Syre finns överallt, även i en djup brunn om än i mindre mängd, 1liter syre räcker för att oxidera 7mg/l järn. Det kan räcka att vattnet stått still ett tag och då blir det variationer. Syrehalten kan också variera om det regnar i ert fall. Avvakta en ny analys så vet ni mer efter det.

Trevlig kväll!
 
  • Gilla
NRW
  • Laddar…
Vår vatten behöver mer omsorg men blev mycket bättre med ozon behandling (fanns gott om svavelväte också) plus ett 20" microfilter mas maska 5um. Verkar ta mycket av humus då filterinsatsen vid byte är rostbrun efter 2 mån men inte definitivt inte allt järn. Jobbar på att fixa ett järnfilter men vi har kalk också men det skall in en jonbytare (kalk till natrium bytare) snart. står i garage o väntar på en installatör som just nu tröttnat.

Normalt är väl ett vanligt järnfilter typ greensand eller vad allt de kallas
 
  • Gilla
NRW
  • Laddar…
Tillsätt inte ozonet i borrhålet bara, då ökar bara jäntalet, då ozon oxiderar järnet som då faller ner på botten. Kan bli väldigt otrevligt på sikt.
 
Nya provresultatet visade:
Järn Fe 0,69 (1,4 förra gången)
Järn Elof <0,0010
Turbiditet 25 (7.4 förra gången)
Mangan 0,34 (0,26 förra gången)
Nitrit hade ökat till 0,12 (0,0099 förra gången)
Hårdheten hade ökat till 5.1 (3.7 förra gången)

Idag i samband med tjällossning och plusgrader upptäckte vi vårt värsta vatten hittills. Oboy direkt ur kranen! På torsdag ska vi höja pumpen ordentligt och hoppas på att det hjälper mot den värsta smutsen. Om det är sprickan på 70m som tar med sig skiten? Nåja, projekt rent vatten fortsätter.
 
  • Kopp med brunrött vatten som indikerar järnhalt från provresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenkran med brunt, järnrikt vatten som fyller en rostfärgad diskho.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Violina
  • Laddar…
Oj, oj, oj!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.