A
Hej,

Jag bor i nyproduktion, etagelägenhet på båttenvåning och första våning. Har haft problem med matos och andra lukter som kommer hem till mig genom ventilation på ett märkligt sätt. Det kan vara matos från grannar, en specifik lägenhet som ligger mitt emot och har en annan ventilationsjanal. När det asfalteras ute eller grillas så dras dessa lukter till min lägenhet. Ingen annan granne får dåliga utsläpp utifrån. Det står föreningens grill på andra sidan av huser 100 m från min lägenhet och jag får grillos i min klädkammare på bottenvåning. Sedan nattetid pågår asfalteringsarbeten och det luktar väldigt illa och mycket. Allt dras till min lägenhet. Ingen annan granne känner något. Efter att byggbolaget gjort några förbättringsåtgärder kommer dessa utsläpp utifrån genom FRÅNLUFTsventilation i badrum och kök. Hur kan detta spöka? Ingen tror mig och byggbolaget säger att de inte tar ansvar för luft utifrån.
 
Det lät jobbigt..
Ventilationen kan ju inte fungera som tänkt om du får tilluft där det ska vara frånluft (kök/badrum) som du beskriver.
Vad säger Brf när du anmäler det?
 
A
GoForIt GoForIt skrev:
Det lät jobbigt..
Ventilationen kan ju inte fungera som tänkt om du får tilluft där det ska vara frånluft (kök/badrum) som du beskriver.
Vad säger Brf när du anmäler det?
De håller tystnad :(
 
Har du testat att göra ett skriftligt klagomål?
 
A
Ja, jag har skrivit otaliga gånger på 1 år och 2 månader. Till brfs styrelse, byggbolaget och Miljöförvaltningen. Ingen förstår mig riktigt och förstår inte hur allt detta som jag beskriver kan hända. De förstår inte hur matosen kan slussas bara till min lägenhet på bottenvåning och inte komma in andra lägenheter när vi har gemensam schakt. Eftersom jag är ensam om det så tror de kanske att jag är galen vilket jag själv börjar ifrågasätta. Men det är så tydligt när set är bra luft och när det är dålig luft.
 
C
Är OVK gjord, och vad blev resultatet där?
Det kan vara ett lämpligt tillfälle att vara hemma och påpeka problemen vid besiktning.
 
  • Gilla
kinevenow
  • Laddar…
Hur kommer tilluften in är det egna kanaler in eller ett för hela fastigheten?
Vi har så då sitter in och utsug på var sin sida om gaveln.
Ibland känner vi lukten av matlagning.
 
A
C cpalm skrev:
Är OVK gjord, och vad blev resultatet där?
Det kan vara ett lämpligt tillfälle att vara hemma och påpeka problemen vid besiktning.
Det är nyproduktion och OVK ska vara nästa om inte detta år. Byggbolaget med ventilationsleverantlren har mätt och kontrollerat flöden i min lägenhet och centrallt. Det de hittade bara är läckan från frånluft till tilluft på 10%. Till- och frånluft ligger nära varandra på taket så det är det som ställer till om vinden blåser åt fel håll. De har förlängt frånluftsutblåss lite högre upp. Och det har blivit bättre men ändå ibland kommer stark lukt ändå.

Den märkliga dåliga kemiska röklukten kommer fortfarande fast i köket och badrum där det är frånluft. Kan det vara att det finns en ficka någonstans som ackumulerar alla avgaser och det finns någon ändring i systemet under natten vilken gör att dessa släpps ner tillbaka till lägenhet? Jag försöker bara hitta någon förklaring till allt detta.
 
A
A Andy78 skrev:
Hur kommer tilluften in är det egna kanaler in eller ett för hela fastigheten?
Vi har så då sitter in och utsug på var sin sida om gaveln.
Ibland känner vi lukten av matlagning.
Varje port har sitt eget centralventilation på taket och allt sitter ihop.
 
Ooon, jag brottas med en situation mycket likartad din och har efter två år av efterforskningar och åtgärder bara delvis lyckats lösa problemet. Kan speciellt relatera till svårigheterna att få omgivningen att tro på allvarsgraden av problemen...

Jag har några tips till dig:
Jag tyckte precis som du att det verkade som lukten kom ur frånluften (badrum) vilket framstår som ologiskt. Efter mycket huvudvärk och detektivarbete visade det sig till slut att det fanns betydande dolda läckor mellan min lgh och intilliggande lgh, och min frånluft sög in oset utifrån via läckorna. Lukten drogs alltså utifrån in i min lgh och TILL frånluftsintaget, inte UR frånluftsintaget som jag länge trodde.

Vidare, oavsett om ovanstående stämmer in på din situation eller ej så behöver du bevis på oset och hur det förflyttas.
Detta får du genom att en sotare gör en rökprovning. Hen tänder en rökpatron på ett misstänkt ställe för källa till lukten, stämmer det kommer röken dras in till dig och vara mycket synlig (och lukta). Sotaren skriver officiellt protokoll och ingen kan längre tvivla på dig eller neka dig åtgärd.

En utmaning här kan vara att om du inte vet ganska säkert en plats där det osar ifrån, så kan det bli bökigt för sotaren att testa många olika ställen och tiden dra iväg=dyrt. Ännu värre, hittar sotaren inget så är risken att det förs som bevis mot dig att problemet inte finns eller inte är betydande.

Om omständigheterna tillåter så kan du därför experimentera lite själv först, för att hitta ett ställe dit du sen kan skicka sotaren direkt att testa. På en nätbutik som heter Eldkraft kan du köpa rökpatroner Pure-AX, det är samma som min sotare använde. Skulle även rekommendera att du köper röktändstickor som avger betydligt mindre rök, att testa lite försiktigt med först, det kan räcka och då behöver du inte bränna rökpatron i onödan som avger väldigt mycket rök (som dock snabbt försvinner).

Har du en granne som du tror det osar ifrån och denne samarbetar, så testa där, stäng alla dörrar och fönster hos både grannen och dig. Stäng av brandvarnare hos grannen (men inte hos dig, du får mer bevis om den går igång hos dig). Läs instruktionerna noga, ställ patronen på ett askfat när du tänder och blir det en låga så BLÅS UT omedelbart, annars brinner den kraftigt, den ska bara ryka! Varna grannen att det kommer att bli en kraftig rökutveckling men den är ofarlig och försvinner ganska snabbt utan spår.

När den brunnit ut så gå omedelbart in till dig och titta (ännu bättre om någon hjälper till och tittar från början såklart).
Försök se var röken kommer in i din lgh. Det kan ta ett antal minuter innan den kommer in till dig. Filma med mobilen. Obs rök som syns tydligt för ögat kan vara svår att fånga på film, se till att du har starka lampor och de måste vara glödlampor/halogen - röken syns dåligt i led-ljus eller mobilens ljus! Ha gärna en bordslampa eller dyl med stark lampa och förlängningssladd som du kan gå omkring och hålla på olika ställen, om röken skingrats kan den lukta tydligt men synas bara precis framför en stark lampa.

Lycka till!
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
C
H Herrturken skrev:
Efter mycket huvudvärk och detektivarbete visade det sig till slut att det fanns betydande dolda läckor mellan min lgh och intilliggande lgh, och min frånluft sög in oset utifrån via läckorna. Lukten drogs alltså utifrån in i min lgh och TILL frånluftsintaget, inte UR frånluftsintaget som jag länge trodde.
Tänkte precis skriva något liknande. Främmande lukter som letar sig in och som uppenbarligen inte kommer via tilluften kan tyda på obalans mellan tilluft och frånluft och att det skapas ett alltför kraftigt undertryck som drar in luft genom otätheter, från trapphus, osv. Sen "hänger" lukterna sig gärna på vissa ställen i bostaden. Bra idé att testa med rök.

Vårt grannhus ställde till med ett jä-la rabalder under flera års tid pga obalans i ventilationen, vilket de vägrade förstå. En rökfackla var det som till slut fick dem att inse var problemet låg någonstans.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänkte precis skriva något liknande. Främmande lukter som letar sig in och som uppenbarligen inte kommer via tilluften kan tyda på obalans mellan tilluft och frånluft och att det skapas ett alltför kraftigt undertryck som drar in luft genom otätheter, från trapphus, osv. Sen "hänger" lukterna sig gärna på vissa ställen i bostaden. Bra idé att testa med rök.

Vårt grannhus ställde till med ett jä-la rabalder under flera års tid pga obalans i ventilationen, vilket de vägrade förstå. En rökfackla var det som till slut fick dem att inse var problemet låg någonstans.
Det märkliga i mitt fall är att vi har mätt trycket, det råder inget undertryck hos mig och trots att det inte är någon tryckskillnad mellan min och grannens lgh så är det tydligen lättare för luften att strömma från min granne in i mitt badrum än det är från resten av min lgh... Har hittat två läckor och tätat men det har inte blivit nämnvärt bättre, så uppenbarligen finns det mer. Både ventfirma och sotare har nu kört fast, väntar på brandskyddstekniker som ska komma, gissar att de kör med IR-kameror el dyl. Grannens matos luktar mer hos mig än hos grannen, efter två år är man ganska trött...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack för information och tankar. Bra att veta att det inte är jag som är överkänslig som andra börjar säga. Problemet med rök utifrån är att byggbolaget säger att de inte ansvarar för inkommande lukt utifrån. Men de gjorde spårgasmätning vilket är kanske likt rök-metoden som ni skriver. När de gjorde det var de dock inte hemma hos mig, bara i ventilationsrummet. Nu har de fixat med matosen från grannar. Det har varit bara några tillfällen sedan dess när man kände en svag matos. Men när det grillas ute 50-100 meter bort så kommer grillukt till min bottenvåning. Jag kände t o m lukten av tändvätska vilket är helt sjukt! Det finns inte lägenhet på bottenvåning och på tak på andra sidan av trapphuset. På en sida av trapphuset blir det 3 bebodda våningar, på andra (min sida) blir det 5 våningar, min extra bottenvåning och grannens extra takvåning. Kanske därför det blir obalans i tryck. Sedan den dåliga lukten som kommer varje natt kan jag inte lokalisera. Jag har gått runt i hela huset garage till takförråd, gått runt ute och det luktar ingenstans. Jag förstår inte heller varför den har bytt kanal från till- till frånluft. Det händer exakt samma till från kl. 01-05. Nästa vecka kommer byggbolaget och ventilationsfirma göra provtryck igen.
 
A
H Herrturken skrev:
Det märkliga i mitt fall är att vi har mätt trycket, det råder inget undertryck hos mig och trots att det inte är någon tryckskillnad mellan min och grannens lgh så är det tydligen lättare för luften att strömma från min granne in i mitt badrum än det är från resten av min lgh... Har hittat två läckor och tätat men det har inte blivit nämnvärt bättre, så uppenbarligen finns det mer. Både ventfirma och sotare har nu kört fast, väntar på brandskyddstekniker som ska komma, gissar att de kör med IR-kameror el dyl. Grannens matos luktar mer hos mig än hos grannen, efter två år är man ganska trött...
Samma hos mig att de säger att trycket är ok och har svårt att tro mig. Jag har även kollat ventilationsdon på tacket som ligger för alla lägenheter på min sida och det luktade där. Och jag förstår inte hur lukten väljer att flytta just till rör för min lägenhet och just till ett-två speciella rum.
 
A
Det är brfs ansvar att förse med fungerande ventilation. De måste utföra alla åtgärder. Det har bara gått snett allt detta och ingen vill ta ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.