Jag har stött på ett litet problem.
Jag ska montera en spishäll i en massiv furuskiva. Normal är detta inget större problem då själva glashällen sitter uppepå skivan. I detta fallet skall hällen monteras i en fals så att den sitter jäms med furuskivan. Jag har varit inne på sidan, svensk trä för att få fram lite beräkningsunderlag.

”Exempel: En golvbräda med bredden 95 mm och fuktkvoten 17 procent läggs in i ett utrymme med ett klimat motsvarande träets jämviktsfuktkvot 10 procent. Fuktkvotens förändring 17 – 10 = 7 procentenheter. Brädan krymper 7 x 0,0026 x 95 mm = cirka 1,8 mm i bredd.”

Då spishällen är 490mm djup så får jag lägga in det måttet i formeln. Jag räknar även med en fuktförändring på 10% då detta är ett sommarhus och inomhusklimatet kanske inte alltid går att styra fullt ut. Detta skulle ge följande rörelse i skivan.
10*0.0026*490~13mm.

Om jag nu skulle montera hällen med en skruv mitt under hällen (vilket jag inte vet om det går), så skulle fuktrörelsen halveras till ~ 6.5mm. Denna springa skall nu enligt tillverkarens anvisningar tätas med silikon.

Min fråga blir då, kommer det att fungera? Behöver jag utöka springan 1-2mm för att silikonet skall kunna få plats när träet krymper. Och hur gör jag om jag inte kan skruva en ”låsning” mitt på hällen, då finns risk att springan blir 13mm på en sida.

Jag kanske har analyserat sönder problemet, men är väldigt tacksam för hjälp i ärendet.
 
Jag måste berömma dig som hantverkare för att du bryr dig tillräckligt mycket om slutresultatet för din kund, att du skriver detta inlägg.
Hoppas du blir klokare av någon annans svar.
 
  • Gilla
FinaSnickarn
  • Laddar…
Stämmer den beräkningen på en vad jag antar är en limträskiva?
 
F FinaSnickarn skrev:
I detta fallet skall hällen monteras i en fals så att den sitter jäms med furuskivan.
Varför? Det verkar vara en osmart montering. Träbänken kommer att bli flottig, fuktig och skitig.
Så skulle inte jag vilja ha det. Tycker att du skall avråda kunden!
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Stämmer den beräkningen på en vad jag antar är en limträskiva?
Jag tror beräkningen stämmer men det är ingen limträskiva, utan skivan kommer limmas av 32mm kilsågade golvblank där man valt att behålla så mycket av splintveden som möjligt. Så det är inget opitmalt läge..
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför? Det verkar vara en osmart montering. Träbänken kommer att bli flottig, fuktig och skitig.
Så skulle inte jag vilja ha det. Tycker att du skall avråda kunden!
Jag har funderat och bollat med andra snickare jag känner och de har dragit samma slutsats som du. Men för kundens del spelar det ingen roll om bänken blir flottig och skitig, men för min del så måste jobbet bli bra annars kommer jag avråda får detta och vi får hitta en annan lösning tillsammans. Så, tack för ditt medhåll.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
  • Du skall naturligtvis vänta med bearbetning och montering tills bänkskivan har acklimatiserat sig till kökets klimat med avseende på värme och fukt.
  • Silikongummi kanske inte är det bästa att foga/nåta med. Det används t.ex. aldrig när man nåtar båtarnas teakdäck. Sikaflex borde vara mycket bättre att nåta med!
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.