Becca123 Becca123 skrev:
Som sagt adhd hjärnan går på högvarv, så har suttit å spånat lite på detta med vår vedpanna.
Eldar endast för värmen till elementerna, shunt ventilen är kass å pannan är från stenåldern Så man eldar ju för kråkorna lixom, så är typ 300 grader inne när man eldar. Sitter en el patron i pannan oxå men ja de blir ju inte billigt å använda den mär alla spjäl mm står öppna för att vi eldar.

Så nu till min fundering. (Kanske är helt åt skogen men frågar man inte så får man inget veta, å inga frågor är dumma)

Skulle man inte kunna slänga ut pannan å koppla på en varmvattenberedare isf för å hålla värmen i elementerna?

Svara inte om du tänker va dryg å dum förklara.
En sak till. Är du säker på att shunten är trasig? På min panna var ratten på shunten trasig en plast-ratt tog bort den och innanför är en pinne som går att vrida på med en tång. Så löste jag det. Mvh ytterligare en ensam mamma....
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Funterat på detta me monoblock, har googlat lite, fick ju tips om en lyco modell men hitta mest dålig info om den.
Nån som är mer insatt i detta ämne?
Vill givetvis ha så billigt som möjligt men ändå inte köpa "skit"
Så har ni tips/erfarenhet så berätta ALLT.. :)
 
Du ska absolut inte fundera på Lyfco. out1.se eller InVest Bonus Air. Rena skräpet som är rena turen om de fungerar en vinter. Effektangivelserna är också helt felaktiga. Julas luftvattenpump kanske inte är lika dålig men ingenting att lägga pengar på heller.
Finns 4 fabrikat av monoblocpumpar, Daikin, Panasonic och de svenska Nibe och CTC.
Har själv dragit fram ledningar för att installera monoblocpump men tror jag avstår tills vidare.
Daikin har dålig support och inga experter i Sverige, Panasonic kanske är bättre. Nibe rekommenderas av de flesta men CTC har också ett bra rykte. Nibe eller CTC skulle jag välja.
 
  • Gilla
Becca123 och 1 till
  • Laddar…
Det finns även svensktillverkade Bosch/IVT.
 
Redigerat:
  • Gilla
Becca123
  • Laddar…
Troligen inte... Ytterligare ett okänt namn byggd på nån billig kinespump.
 
  • Gilla
Becca123
  • Laddar…
Slängde ut min vedpanna för tre år sedan och installerade luft vatten.. Nibe f2120.

Värmer 230 kvm + varmvatten åt fem personer. 2020 förbrukade hushållet 13500 kWh totalt. Inkl hushålls ström..
Dåligt isolerat hus från 70 talet..
 
useless useless skrev:
Dwt finns även svensktillverkade Bosch/IVT.
IVT har jag inget förtroende för. En familj bestämde sig för IVT luftvattenpump och det blev bara problem.
 
Jag har kört några Bosch-pumpar utan större problem. Det har varit det klassiska strulet med deras växelventiler, men det är å andra sidan ett ganska billigt fel jämfört med Nibes inverterkort som packar ihop om man får strömavbrott...

Kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad mellan de stora kända tillverkarna. Det handlar nog mer om att man har dåliga förutsättningar, har hittat en dålig installatör eller har råkat ut för nåt systemfel/barnsjukdom för en ny serie produkter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad berodde problemen på?
Produktfel eller installationsföretaget?
 
Becca123 Becca123 skrev:
Hittade denna,
[länk]

Är den inget å ha?
Vill du vara bland de första som testar, tror den är helt ny i sortimentet.
Man får vad man betalar för gäller i högsta grad för värmepumpar.
 
Tomture61
Becca123 Becca123 skrev:
Som sagt adhd hjärnan går på högvarv, så har suttit å spånat lite på detta med vår vedpanna.
Eldar endast för värmen till elementerna, shunt ventilen är kass å pannan är från stenåldern Så man eldar ju för kråkorna lixom, så är typ 300 grader inne när man eldar. Sitter en el patron i pannan oxå men ja de blir ju inte billigt å använda den mär alla spjäl mm står öppna för att vi eldar.

Så nu till min fundering. (Kanske är helt åt skogen men frågar man inte så får man inget veta, å inga frågor är dumma)

Skulle man inte kunna slänga ut pannan å koppla på en varmvattenberedare isf för å hålla värmen i elementerna?

Svara inte om du tänker va dryg å dum förklara.
Vedeldning kan bli billigare än övrig uppvärmningsteknik , allt beror på hur mycket bränslet kostar .
Köper man ved på stock blir det billigt men mycket jobb .
Vedpannan bör vara av det modernare snittet (verkningsgrad) och måste vara kopplad till ackumulatortankar .

Ny vedpanna + acktankar blir dyrt men håller länge .
Värmepump blir troligen billigare att köpa in men driftskostnaden blir dyrare i längden .
 
G Granström2 skrev:
Du ska absolut inte fundera på Lyfco. out1.se eller InVest Bonus Air. Rena skräpet som är rena turen om de fungerar en vinter. Effektangivelserna är också helt felaktiga. Julas luftvattenpump kanske inte är lika dålig men ingenting att lägga pengar på heller.
Finns 4 fabrikat av monoblocpumpar, Daikin, Panasonic och de svenska Nibe och CTC.
Har själv dragit fram ledningar för att installera monoblocpump men tror jag avstår tills vidare.
Daikin har dålig support och inga experter i Sverige, Panasonic kanske är bättre. Nibe rekommenderas av de flesta men CTC har också ett bra rykte. Nibe eller CTC skulle jag välja.
Läst lite om lyfco å hittat inte jätte mycke bra saker/erfarenhet om dom.
Men såg att du nämnde Panasonic,
Lyfco har ju en modell med just Panasonic kompressorer?
Detta va lite klurigare än jag hade trott.
 
Det finns inte så många kompressortillverkare, så det är ganska vanligt att det sitter en kompressor från Panasonic, Mitsubishi, etc i budgetpumparna. Det betyder inte att värmepumpen som sådan är jämförbar med de som Panasonic eller Mitsubishi tillverkar.
 
useless useless skrev:
Det finns inte så många kompressortillverkare, så det är ganska vanligt att det sitter en kompressor från Panasonic, Mitsubishi, etc i budgetpumparna. Det betyder inte att värmepumpen som sådan är jämförbar med de som Panasonic eller Mitsubishi tillverkar.

Jaha okej då va de löst.. tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.