Hej, jag ska bygga en altan vid sidan om ett ca 10 år gammalt vackert timrat hus. Huset är obehandlat och timrets färg är nu vackert grå. Du huset står precis vid havet kommer altanen byggas i tryckimpregnerat trä.

Jag önskar att altanen ska nå en grå kulör likt huset så snabbt som möjligt och jag undrar om järnvitriol även fungerar på bra tryckimpregnerat trä?

Dela gärna era erfarenheter.

Mvh
Dan Darling
 
  • Grånat timmerhus vid havet med början av en altanbyggnation i förgrunden, tryckimpregnerade träplank och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DanDarling skrev:
Hej, jag ska bygga en altan vid sidan om ett ca 10 år gammalt vackert timrat hus. Huset är obehandlat och timrets färg är nu vackert grå. Du huset står precis vid havet kommer altanen byggas i tryckimpregnerat trä.

Jag önskar att altanen ska nå en grå kulör likt huset så snabbt som möjligt och jag undrar om järnvitriol även fungerar på bra tryckimpregnerat trä?

Dela gärna era erfarenheter.

Mvh
Dan Darling
Jag tror inte du behöver göra mer än att lägga den tryckimpregnerade trallen och låta solen göra jobbet. Den är behandlad med kopparsalter som liknar järnsulfatet i vitriolen. Min tryckimpregnerade altan gick från grön till samma silvergrå som din fasad på 18mån (västkusten).

Träaltan med silvergrå tryckimpregnerade plankor omgiven av klippor och lila blommande växtlighet under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.