Sorry om detta ämne inte hör hemma här, men det finns ju så många duktiga människor här, så man måste ju fråga... :)

Saken är den att jag som nybliven överhandsfräsare måste komma på något sätt att sidfräsa 15x21mm (eller ännu smalare) ribbor till ett elementskydd. Ribborna skall kantfräsas rätt rejält på bägge sidor för att få lite rund profil med kant. Om ni förstår.. :)

Har provat att spänna fast och köra längs med kanten av hyvelbänken, men det är rätt omständigt, med många omstarter för att lossa och flytta materialet.

Är detta tillfället för mig att att bygga ett fräsbord (går det ens att använda fräsbord till detta?
 
Hej!
Fräsbord är mitt förslag. Om du bara vill fräsa dessa och göra det enkelt för dig så tag en stabil skiva av mdf eller nåt laminat, fräs ett hål som fräsen går ner i från ovansidan, vänd på skivan och skruva fast fräsplattan så att fräsen kan nå upp genom hålet till rätt höjd. Vänd på skivan och skruva fast den/ tvinga den i ett stabilt bord.
Anhåll: Skruva/limma ihop två remsor av tjock mdf i 90 graders vinkel så att dufår ett längdanhåll. Fräs ur ett hål i mitten (akta så det inte är en skruv där) och använd tvingar i vardera änden för att knipa fast anhållet för lagom fräsdjup (om du nu inte har fräs med kullager som funkar, då behövs ju inget anhåll) Bara att fräsa kontrollerat.
Men ett gott råd om du ska fräsa utan anhåll, med kullager på fräsen som anhåll är att fästa en pinne en bit från den uppstickande fräsen så att du får ett stöd när du börjar fräsa. Lycka till!
 
Fräs kanten på en bredare list och klyv den sedan med sågbordet eller handcirkeln.
 
Fräsbord! Mer information på Tips&Tricks.

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.