Vår VVS kille har ritat in golvbrunnar i bastun och i vinterträdgården. Vad gäller egentligen för krav på golvbrunn, i bastun har vi ju ingen vattenutkastare? I vinterträdgården ska vi ha en kallvattenkran.
 
Du ska inte ha en golvbrunn i bastun, men däremot ska det finnas en spygatt.

Och du vill inte ha en brunn i vinterträdgården? Vart ska vattnet ta vägen annars?
 
Tack jon_h, spygatt verkar vara rätt pryl i bastun!
Anledningen till att jag skulle vilja slippa brunnen i vinterträdgården är att det blir en besvärlig dragning! Om jag dräller lite vatten på golvet där (som blir tätt) så gör det inte så mycket.
Frågan är finns det myndighetskrav på golvbrunn om man har vattenutkast i ett rum? Borde inte va det, ser sällan golvbrunnar i kök!
 
Stenper skrev:
Tack jon_h, spygatt verkar vara rätt pryl i bastun!
Anledningen till att jag skulle vilja slippa brunnen i vinterträdgården är att det blir en besvärlig dragning! Om jag dräller lite vatten på golvet där (som blir tätt) så gör det inte så mycket.
Frågan är finns det myndighetskrav på golvbrunn om man har vattenutkast i ett rum? Borde inte va det, ser sällan golvbrunnar i kök!
Men i kök har du åtminstone en vask.. Ska du alltså inte ha något avlopp alls i vinterträdgården? Och vad är det för golv du ska ha som blir tätt?
 
Vinterträdgården ska ligga på övervåningen, ovanpå vardagsrummet. Så tanken är att ha ett klinkersgolv med tätskikt under.
 
Okej. Då tycker jag nog verkligen att ni ska ha en golvbrunn, kanske med en vask till? Tänk efter så myckt smidigare det skulle bli dessutom, bara en sån sak som att skölja händerna.

Men jag vet inte vad det finns för myndighets- och försäkringsbolagskrav i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.