Har ett Legalett luftburet golvvärmesystem. Värmen fördelar sig dåligt mellan 2 värmezoner. Har blivit rekommenderad att halvera trycket för den återkommande luften (som gått runt ett varv) i ena zonen.

Om man sätter en kloss som täcker halva 100 mm röret, ger det samma effekt som en platta med ett 50 mm hål?
(se bild). Jag och matematik är inte på samma våglängd....

Tack på förhand/PC
 
  • Del av ett stålventilationsrör bredvid en jämförelse mellan en kloss och en platta med hål avsett för luftflödesjustering.

Bästa svaret

Luftburen golvvärme är ovanligt i Sverige, men jag har sett det i nordamerika i enfamiljshus med gaspanna.

Vad du är ute efter är hydraulisk diameter inom strömningsteknik.
Men i ditt fall kan du nog förenkla och beräkna tvärsnittsarean på "öppningen" som blir öppet för luftströmning.
1. klossen som täcker halva röret: 0,5 x (d x d x pi) / 4 = 0,5 x (0,1 x 0,1 x 3,14) /4 = 0,003925 m2
2. platta med cylindriska håldiameter: (d x d x pi) / 4 = (0,05 x 0,05 x 3,14) /4 = 0,001963 m2

Som du ser är det alls inte samma öppningsarea. Plattan med 50 mm hålet stryper flödet mycket mer än halvmåne-hålet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Luftburen golvvärme är ovanligt i Sverige, men jag har sett det i nordamerika i enfamiljshus med gaspanna.

Vad du är ute efter är hydraulisk diameter inom strömningsteknik.
Men i ditt fall kan du nog förenkla och beräkna tvärsnittsarean på "öppningen" som blir öppet för luftströmning.
1. klossen som täcker halva röret: 0,5 x (d x d x pi) / 4 = 0,5 x (0,1 x 0,1 x 3,14) /4 = 0,003925 m2
2. platta med cylindriska håldiameter: (d x d x pi) / 4 = (0,05 x 0,05 x 3,14) /4 = 0,001963 m2

Som du ser är det alls inte samma öppningsarea. Plattan med 50 mm hålet stryper flödet mycket mer än halvmåne-hålet.
Trots frånvaron av den matematiska genen hade jag på känn att det inte var det samma flöde. Nu vet jag exakt :). Dubbelt mer luft. Får borra ut ett par plåtar. Stort tack
 
Man tycker att firman som du köpt systemet av och som monterat det, borde kunna hjälpa dig och säga hur du ska göra om de nu vägrar att komma och justera in system. Man tycker det borde ingå att de också justerar in systemet de har installerat. Det borde en anständig firma göra, utan extra kostnad, ska ingå i en färdig installation.
Har firman upphört eller gått i konkurs, eftersom du inte hör med dem?
 
Nej, tvärtom. De har en mycket bra support som engagerat sig mycket i detta. Ett av problemen är nog att byggaren inte satt fläkten mitt i huset varför det blir överkapacitet åt ett håll. Ett annat är att det finns fyra utblås av varmluft åt två håll med en glödspiral framför resp två. Dessa styrs av 2 termostater på olika platser i huset. Samtliga utblås drivs av samma fläkt som snurrar 360°. Konsekvensen blir att det även indirekt blåser "åt fel håll" där temperaturen redan nått rätt nivå. Diffar på 3°. Är ganska mycket när sovrummen ligger i den varmare zonen!
De har tillverkat och ska skicka två bromslock att placeras i återlufts-kanalerna (troligtvis i enlighet med dina beräkningar). På så sätt bör väl överskottsvärmen styras till den större/svalare delen av huset.
Misstänker att nästa generation kommer att ha ett inbyggt spjäll. Återstår att se om denna lösning eliminerar problemet.
Tack för din hjälp!
 
A Arnodt skrev:
Luftburen golvvärme är ovanligt i Sverige, men jag har sett det i nordamerika i enfamiljshus med gaspanna.

Vad du är ute efter är hydraulisk diameter inom strömningsteknik.
Men i ditt fall kan du nog förenkla och beräkna tvärsnittsarean på "öppningen" som blir öppet för luftströmning.
1. klossen som täcker halva röret: 0,5 x (d x d x pi) / 4 = 0,5 x (0,1 x 0,1 x 3,14) /4 = 0,003925 m2
2. platta med cylindriska håldiameter: (d x d x pi) / 4 = (0,05 x 0,05 x 3,14) /4 = 0,001963 m2

Som du ser är det alls inte samma öppningsarea. Plattan med 50 mm hålet stryper flödet mycket mer än halvmåne-hålet.
Hej Arnodt
Måste följa upp med en fråga då jag nu successivt provar mig fram till rätt flöde: Att 0,5 blir 0,05 beror antagligen på att pi kommer in i bilden. Så om jag vill ha 30 mm (30%) öppning blir ekvationen 0,03 x 0,03 x pi /4. Fråga; varför dela med 4? Bara så att jag räknar rätt.

A Arnodt skrev:
Luftburen golvvärme är ovanligt i Sverige, men jag har sett det i nordamerika i enfamiljshus med gaspanna.

Vad du är ute efter är hydraulisk diameter inom strömningsteknik.
Men i ditt fall kan du nog förenkla och beräkna tvärsnittsarean på "öppningen" som blir öppet för luftströmning.
1. klossen som täcker halva röret: 0,5 x (d x d x pi) / 4 = 0,5 x (0,1 x 0,1 x 3,14) /4 = 0,003925 m2
2. platta med cylindriska håldiameter: (d x d x pi) / 4 = (0,05 x 0,05 x 3,14) /4 = 0,001963 m2

Som du ser är det alls inte samma öppningsarea. Plattan med 50 mm hålet stryper flödet mycket mer än halvmåne-hålet.
 
Då tvärsnittsarean är r^2Pi. Ni räknar med diametern, därav /4.
 
  • Gilla
Plaincollar
  • Laddar…
Aha, det tjatas i litteraturen om d diameter hela tiden så man luras bort från radien. Då klarnar bilden.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.