Dörrar i MDF ser ut som gjuten plast och om regnet slår mot dörren för mycket så blir det bulor.
Att sätta en sån dörr på ett gammalt hus borde vara straffbart.
Dessutom har dom inte kittade glas.

Det är som att montera en stor vinge på en T-ford
 
Man kan intre jämföra en sprutmålad formpressad HDF-spegel med en handmålad träspegel. Sprutmålat blir alltför slätt och plastigt och formpressningen ger onaturliga kanter. Handmålar du en HDF-spegel som är fräst på samma sätt som en träspegel med täckande oljefärg så vill jag påstå att man inte ser någon skillnad. Fördelen med en HDF-spegel är att den är mer formstabil och rör sig därmed mindre i dörrbladet. En HDF-spegel saknar limfogar som kan spricka upp och kvistar som blöder igenom färgen. Om dörrspegeln påverkas av vatten är det knappast den utan färbehandlingen och det fysiska skyddet av dörren som brister. Sedan skall man komma ihåg att MDF och HDF inte är samma sak. HDF utomhus. MDF innomhus. Främsta orsaken till att dörrtillverkarna ej vill ha massivt trä är nog problemet med kvistar som blöder igenom och kvisturslag samt att det tar tid att limma ihop träspeglar och att hyvla dem plana. Om man har massivt trä borras ofta kvistarna ur och pluggas - man ska dock ha klart för sig att dessa fogar efter ett antal år kommer att synnas. Så sammanfattningsvis ser jag inte vad det är för skillnad på träfibrer och lim eller träfibrer och lim om än fördelade på olika sätt. Det är nog bara det att vi byggnadsvårdsintresserade tenderar att tänka med hjärtat :)
 
Jag ska ha ramluckor med enkla, släta speglar i köket jag bygger och har pratat med några snickerier om det. Alla har givit samma svar som dörrtillverkarna här, de vill göra ramen av trä men fyllningen ("spegeln") av MDF. Och deras huvudargument är att formstabiliteten blir för osäker hos speglar av limmat massivträ; en eller annan lucka kommer förr eller senare att bli skev.

Det bör tilläggas att jag ska beställa omålade luckor för att måla dem själv med pensel, så det lär inte bli livlöst även om det är MDF. Att undvika sprutmålat är som sagt viktigast om det inte ska se plastigt ut.
 
Vi har (till ett nybyggt hus) köpt massiva furudörrar - med även speglarna i massivträ - från GK-Door (http://www.gkdoor.se). Känns gedigna och med snygga proportioner på speglar och ramar. Efter schellackering har vi hittills hunnit måla två tunna lager med linoljefärg. Det finns en dryg millimeter springa mellan speglarna och ramarna så verkar inte som om vi målar fast speglarna.
Får väl återkomma med en rapport om eventuella sprickningar om några år :)

Edit: Ooops, såg just att tråden handlade om ytterdörrar, inte innerdörrar... då hamnar nog saken i ett annat läge...
 
I
Vi har en låtit göra en ny ytterdörr till vårt 20-tals hus hos ett lokalt snickeri. Inga grymtningar om att spegeln skulle vara i något annat än trä. Ge dig tid att leta upp rätt sorts snickare! Ett hus ska ha material som hör till husets ålder. Vår dörr är gjord i fura & målad med Allbäcks linoljefärg, tunnt & säkert 4 - 5 ggr. Visst någon limfog kan spricka men spegeln är hel har kunnat röra sig fritt. Så länge man låter färgen rinna ner ordentligt mellan ram & spegel första strykningen så kommer inte det obehandlade trät fram och det blir inte så mycket färg att det klistrar ihop sig.
Vår dörr har varit på plats sedan 2001 & är otroligt levande & vacker. & jag håller med, visst vore det vara straffbart att sätta in något annat material än trä på snickerier!
 
imported_Eleanor skrev:
Vi har en låtit göra en ny ytterdörr till vårt 20-tals hus hos ett lokalt snickeri.
Får man lov att fråga hur mycket ni betalde för det? Var det en parytterdörr?

mvh
 
Är det byggnadsvård vi diskuterar här eller är det rent rationella tillverkningsmetoder? Fiberskivor är lättast att bearbeta, släng in dem ifräsen och det är ingen risk för urslag, men en skicklig snickare klarar riktigt trä. Klart det ska vara "äkta" vara i speglarna, även om de kan spricka och ge blottor i färgen

Gran eller furu är bästa alternativet, teak är hållbart tack vare de oljor den innehåller, men det leder också till att det är lite knepigare att måla dem. Ek är också hållbara av samma anledning, men är lite lättare att måla.

Som en yrkesmässig byggnadsvårdare sa: "Dom säger att plåtfasader är underhållsfria, tacka f-n för det, de går ju inte underhålla"
 
Jag har vid två tillfällen försökt beställa enkla plankdörrar av snickare. Båda gångerna har jag fått veta att det går inte för att såna dörrar kommer att slå sig och bli otäta och sedan kommer jag till dom o klagar. .......

I stället har jag gått med på några slags kompakta fanerade dörrar i vilka man fräst upp spår så att det ska se ut som plankor. Är det detta som är HDF?

Snickarna må ha rätt vad gäller slagning, men helt säkert syns det att plankorna är fejk. När detta material torkar spricker det upp i många små vertikala sprickor, inte alls som trä där sprickorna följer träets riktning. Under linoljefärgsmålning syns skillnaden väldigt tydlig. En annan sak är att på en sådan dörr funkar det dåligt med gammeldags beslag o lås. Så det hela ser ut som en ny dörr som låtsas vara gammal.

Ett tips vad gäller målning av spegeldörrar:
Om man drar med rakblad i kanten av spegeln innan färgen torkat helt så spricker den snyggare när träet rör sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.