Om jag har en vägg som är 193 cm bred i badrummet och kakelplatta som är 30x60 hur ska jag då skära kaklet för att det ska bli snyggt.

1) byter jag storlek på kaklet?

2 lägger jag 60 60 60 13 och börjar om på bästa rad, dvs 13 60 60 60?

3) finns det andra alternativ?
 
G
D Derbyboy skrev:
Om jag har en vägg som är 193 cm bred i badrummet och kakelplatta som är 30x60 hur ska jag då skära kaklet för att det ska bli snyggt.

1) byter jag storlek på kaklet?

2 lägger jag 60 60 60 13 och börjar om på bästa rad, dvs 13 60 60 60?

3) finns det andra alternativ?
Finns nog hur många alternativ som helst. Du kan till exempel börja och avsluta med 36,5
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
K
3) 36,5 60 60 36,5

Edit: 2'a på bollen.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Sittställning
D Derbyboy skrev:
Om jag har en vägg som är 193 cm bred i badrummet och kakelplatta som är 30x60 hur ska jag då skära kaklet för att det ska bli snyggt.

1) byter jag storlek på kaklet?

2 lägger jag 60 60 60 13 och börjar om på bästa rad, dvs 13 60 60 60?

3) finns det andra alternativ?

Räkna ut vart det ser bäst ut och börja på en skuren platta och avsluta på en skuren platta.
Du behöver inte använda spillet i änden igen, du kan ta t.ex 75% av 2 plattor i ändarna.

Äsch lite trött fatta jag frågan ?
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
3) 36,5 60 60 36,5

Edit: 2'a på bollen.
mm jag e med!

men andra raden då, var ju inne på att ha förskjutna skarvar, såhär

30 60 60 60 30

60 60 60 60

30 60 60 60 30
 
U
Vill du ha förskjutna skarvar?
Finns det dörrar eller fönster på väggen?
ska det sitta nått monterat på väggen (dusch, komod osv.)?

Gärna en skiss med mått på hur väggen ser ut om det inte bara är en tom slät vägg.

Edit. Såg nu att du svarat att du vill ha förskjutna skarvar. Då går det sätta
6.5 60 60 60 6.5
36.5 60 60 36.5
Men i övrigt bör du ta hänsyn till om du har blandare och dörrar mm. På väggen för att få harmoni med dem. Tex att centrera så duschblandare hamnar mitt i en platta och sen köra 30 förskjutning utifrån det.
 
Gärna om det går att få till. Jag ska leta upp en skiss.

Tack för att ni tar er tid
 
Sittställning
Jag lägger alltid ut det på golvet eller lutar det mot väggen för att få en klar bild.. det där med skisser funkar sällan för mig
Rita på väggen mät, prova inget blir fel så länge du gör som du vill ha det
 
Ritning av ett rum med dimensionerna 162 x 191 cm markerade, inkluderande dörr, fönster och möblemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att vara exakt är väggarna 162 X 191 cm
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag lägger alltid ut det på golvet eller lutar det mot väggen för att få en klar bild.. det där med skisser funkar sällan för mig
Rita på väggen mät, prova inget blir fel så länge du gör som du vill ha det

Tänker att det borde finnas någon standard.

Köper något annat kakel om det inte går att få till 30x60. Jag var först inne på 20x20 typ men sen när vi varit runt och kikat har vi gått upp i storlek.

jag vette fan, det e klurigt
 
Sittställning
D Derbyboy skrev:
Tänker att det borde finnas någon standard.

Köper något annat kakel om det inte går att få till 30x60. Jag var först inne på 20x20 typ men sen när vi varit runt och kikat har vi gått upp i storlek.

jag vette fan, det e klurigt
Finns ingen standard utan man passar in det så det livar med resten av väggar osv.
 
BirgitS
Kan ju vara bra att tänka på att även om det står att plattan är 30 x 60 så kan det vara några mm mindre och man behöver ju även tänka på hur bred fogen blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.