Hej!
Jag har en fundering om det finns vissa tumregler man bör rätta sig efter då man sätter lutningen på sin slänt ?
Hur brant slänt kan man ha om man tänkt lägga gräsmatta där.
Om man lägger lösa stora stenblock lite varstans i marken i slänten, kan detta hjälpa till att minska marktrycket och man vågar lägga större lutning på slänten ?
Jag ligger ca: 1 m ÖVER tomtgräns. Sen har grannen under släntat NER sin tomt från tomtgräns ca: 1m. Så totalt från min tomhöjd till grannens tomthöjd blir det nästan 2m skillnad. Jag har planerat att sätta dit stödmur såsmåningom, men tillsvidare bara anlägga slänt.
Frågan är hur brant slänt jag kan ha.... hur mkt av min tomt som går åt till slänten.
Tacksam för tips!
/V
 
Beror ju naturligtvis på matrialet och om du vill kunna klippa slänten med vanlig gräsklippare.

Med någorlunda stadigt matrial så kan du utan problem lägga 45 graders lutning
 
Du får problem med gräsfrö att gro ifall du kör så hård lutning som 45 grader. Använd färdig matta eller gräsfrötapet.

Annars ser jag heller inga problem.
 
Våra gräsfrön grodde snällt i runt 45 graders lutning och växer så det knakar... för det går inte att klippa gräset i sådan lutning. Eller det är klart att det *går* med det är inte lätt kan jag lova. Vi gav upp efter andra sommaren och nu vet vi inte vad vi ska göra med slänterna. Ser litet lustigt ut med pedantgräsmatta som plötsligt övergår i "äng".
 
OlaF skrev:
Våra gräsfrön grodde snällt i runt 45 graders lutning och växer så det knakar... för det går inte att klippa gräset i sådan lutning. Eller det är klart att det *går* med det är inte lätt kan jag lova. Vi gav upp efter andra sommaren och nu vet vi inte vad vi ska göra med slänterna. Ser litet lustigt ut med pedantgräsmatta som plötsligt övergår i "äng".
Tursamt. Växer ofta inte pga att fröna "rör sig" kan man säga. Har även personlig erfarenhet och tröttnat. Men ogräs inga problem ;-)

Själv kommer jag istället anlägga en kallmur till sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.