Hej!
Jag har följt många trådar här men inte skrivit nåt än. Men nu skulle ni gärna få komma med kloka förslag!

För 3 dagar sedan kände jag att elementen var kalla i huset. Jag gick ner och kollade på bergvärmepumpen (NIBE 1215, installerad -07) och denna visade att utetemperaturen var +50, trots att det var -20°c. Jag skruvade upp utgivaren och kapade några decimeter kabel. Då började den visa lite bättre fast fortsatt fel (ca -5). Dagen efter köpte jag ny utgivare och då visade den rätt i 2dygn. Idag började den dock visa fel igen, +39 med -7 ute.. testade då byta tillbaka till den gamla givaren som då visade rätt i ca 1h. Nu visar båda fel kring +40. Nån som har några tankar på vad som är fel och hur jag ska gå vidare före jag fryser till döds.

Mvh sebastian
 
Märkligt... Jag skulle nog köpa en vridpot med rätt värde så jag kan "för hand" ställa in den och se om det fungerar någelunda.. Annars är det nog nytt styrkort som gäller tror jag. Skulle rekommendera att skapa en tråd i nibe kategorin på värmepumpsforum.com där det finns mycket kompetens och troligen någon som stött på liknande fel tidigare!

Ett sak att testa är väl kanske en ny kabel? Det blir ju lägre motstånd desto högre värde och din kabel kanske är skadad någonstans och skapar problem..
 
  • Gilla
Sebastiansi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.