Hej alla!

Har köpt en begagnad Ido-WC, cirka 10 år gammal, enkel modell till en gästtoa i källaren.

Till min förvåning är WC-avloppet några millimeter för stort, så det går inte ner i golvavloppet! Vad f...

Några tips? Har lirkat en lång stund, smörjt med diskmedel, lutat hit och dit, men icke...

Kan det vara tillrådligt att såga ett snitt i golvstosen för att försöka vidga lite?

Värma borde väl vara göra det ännu trängre?

Tack på förhand!
 
  • Toalettstos som inte passar i golvavloppet, med synliga äldre tätningar och anslutningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får skaffa en wc-stos, en sekund...
 
Det där ser ju ut att vara en "vanlig" muff med en stump 110-rör i? WC-stosar brukar vara bredare så du även har gummimanschett att sticka ner toastolen i.
 
Aha, smart, ska se om stumpen går att få väck!

Om jag får bort stumpen och får ner wc-röret i golvet, behövs det även någon stos/tätning?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Det där ser ju ut att vara en "vanlig" muff med en stump 110-rör i? WC-stosar brukar vara bredare så du även har gummimanschett att sticka ner toastolen i.
Ok jag tolkar det som att allt gammalt ska bort, och jag ska skaffa en ny stos?

Den gamla wc:n satt bara rakt ner i rörstumpen utan någon annan koppling/tätning.
 
Jo, det brukar fungera med stosen ovan, den har skött skitjobbet här ett par år...se upp så du inte spräcker röret när stumpen ska väck!
 
S Sir Duke skrev:
Ok jag tolkar det som att allt gammalt ska bort, och jag ska skaffa en ny stos?

Den gamla wc:n satt bara rakt ner i rörstumpen utan någon annan koppling/tätning.
Muffen sticker bara upp någon cm ur golvet så toastolen kommer ju inte komma djupare än så i muffen, tvivlar på att det blir luktfritt runt den anslutningen.. sätt en stos i muffen
 
  • Gilla
Molotow
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Muffen sticker bara upp någon cm ur golvet så toastolen kommer ju inte komma djupare än så i muffen, tvivlar på att det blir luktfritt runt den anslutningen.. sätt en stos i muffen
Tack för info!
Är rätt grön på detta...
Muff är den svarta tätningen, och stos är rördelen?
Om jag köper den på Bauhaus så innehåller den allt som behövs?
(Det står nedre mått 90 mm på den, men 120 mm i texten, undrar vilket som är rätt)
 
S Sir Duke skrev:
Tack för info!
Är rätt grön på detta...
Muff är den svarta tätningen, och stos är rördelen?
Om jag köper den på Bauhaus så innehåller den allt som behövs?
(Det står nedre mått 90 mm på den, men 120 mm i texten, undrar vilket som är rätt)
Muff är det som du har upp genom golvet där rörstumpen sitter i. Exakt vilken stos du behöver låter jag vara osagt. Mät diametern på toastolen och ta med lite foton till rör-butiken/Bauhaus så ska du nog hitta rätt produkt.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.