Hej!
Jag ska bygga sovrum av verandan. Det blir 5 m2 större (max 15m2 inkl. tak) Utbyggnad möter gammal utbyggnad (orginalstugans tak är högre). Taknocken måste flyttas ca 20 cm till vänster och höjas 20 cm (annars för lite lutning tav papptaket). Hade hoppats på attefall-regler. Utanför detaljplanerat men möjligen "samhälls.. "(vad det heter..) På mail säger kommunen (efter väldigt mkt mailande med otydliga, luddiga svar, hon har bollat med kollegor & även deras jurist) TROR att bygglov pga takändring.
Mvh
Marie
 
  • Rödmålad veranda med vit stomme och transparent tak som ska byggas om till sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fejkskåningen
  • Laddar…
Det är olika i olika kommuner. Mindre utbyggnad i ej detaljplanerat utrymme ska inte behöva bygglov. En kommun på västkusten jag känner till sa ej bygglov vid utbyggnad på 20 kvm. Med tanke på deras osäkerhet i deras svar så för att skydda sig själva säger de bygglov.
 
Ja, fast det var nog ingen takändring då?
 
Taket är den stora "grejen", problemet här. ("Sammanhängande bebyggelse" tror jag de vill ha det till här, men en detaljplanerat.
 
Vid en snabb titt skulle jag bedöma att du behöver söka bygglov för ”ombyggnad/tillbyggnad av fritidshus”.
Jag skulle säga att det är taket som ”ställer till det”. Attefallstillbyggnad får ej gå över befintlig taknock.
Jag antar att du även ska ändra fönstersättningen/fasaden om du ska använda rummet som sovrum?
 
Redigerat:
Ja men hade (befintligt) tak inte behövs göra något åt så hade det vart som Attefallsregler, en anmälan
 
Den kommer inte gå över befintlig taknock men kommunen ser det som en "ändring av befintlig byggnad" (tak)
 
MarieBör MarieBör skrev:
Den kommer inte gå över befintlig taknock men kommunen ser det som en "ändring av befintlig byggnad" (tak)
Ok. Jag gör nog ändå samma bedömning som din kommun.

Även om handläggningen av anmälan och lov inte är densamma så är handlingarna du ska lämna in i stort sett desamma, så det behöver inte bli mycket krångligare för dig. I och med att det är utanför DP område och en liten åtgärd tror jag det ska mycket till för att du inte ska få bygglov beviljat.
 
Nej då, mkt mer som ska in för ett bygglov... och allt blir senarelagt
 
MarieBör MarieBör skrev:
Nej då, mkt mer som ska in för ett bygglov... och allt blir senarelagt
Ja, handläggningstiderna är 4 v redo 10 v, så det skiljer. I min kommun är det samma ritningar som krävs i de båda ärendetyperna, men det kan givetvis vara annorlunda där du bor.
 
10 v allt klart för start?
 
För bygglovshandling för en tillbyggnad krävs
  • situationsplan med tillbyggnaden utritad och måttsatt
  • planritning på alla plan som påverkas av tillbyggnaden skala 1:100
  • fasadritningar från alla håll skala 1:100
  • sektionsritning skala 1:100
För startbesked - krävs teknisk redovisning och en kontrollplan
 
MarieBör MarieBör skrev:
10 v allt klart för start?
Tio veckor från att ärendet är komplett att handlägga (kommunen har fått in alla handlingar som behövs). Tiden kan förlängas en gång (till 20 v) om det krävs för utredningen.
Drar handläggningen ut på tiden mer minskar avgiften med 1/5 per påbörjad vecka.
 
Ok va bra med lite avdrag men bättre med vara i tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.