Hej! Har någon lagt klinker i badrummet på övervåningen i ert Älvsbyhus? Och i så fall, hur löste ni problemet med det redan befintliga fallet i golvspånet mot brunnen. Tänkte nämligen limma dit gips men misstänker att jag bör fylla ut fallet innan och sedan bygga ett nytt ovanpå gipset. Tacksam för tips från någon såm varit i samma läge.:rolleyes:
 
Jag bytte ut den knäckta golvspånskivan och lade in en ny plan skiva. Passade också på att byta ut golvbrunnen som Älvsbyhus monterat då den inte uppfyller kraven från branschreglerna. Fattar inte att Älvsbyhus slarvar med detta. Golvbrunnen satt inte särskilt fixerad. Räckte med att jag bände lite med bräckjärnet och golvbrunnen lossnade.

Sedan limmade jag gips på spånet och därefter flytspackel.

/Johan
 
johall2 skrev:
Passade också på att byta ut golvbrunnen som Älvsbyhus monterat då den inte uppfyller kraven från branschreglerna.
Va, gör den inte? På vilket vis uppfyller den inte branschreglerna?
 
serres golvbrunn är absolut godkänd
 
Golvbrunnen i sig är det väl inte nåt fel på, men monteringen av denna i bjälklaget är tveksam. Man har inte reglat runt brunnen vilket man bör göra för att kunna fästa brunnen runt om. Istället har man bara "salat" ut bjälklaget med överblivet panelvirke (typ 28x70) som brunnen spikats fast i. Brunnen är bara spikad på två sidor (om man tänker sig brunnen som en kvadrat). Konstruktionen var mycket vek. Trampade man försiktigt på golvbrunnen gav den med sig.

När du ändå har tagit upp golvskivan så slänger du bort Serres-brunnen och sätter dit nåt vettigt typ Purus med monteringsplatta.

/Johan
 
Okej, då hänger jag med. Låter som en bedrövlig montering. Och jag hade också bytt brunn om jag ändå rev upp den (fast till Jafo).
 
Ok, det var ett sätt. tack för tipset! Har någon gjort på ett annat sätt, typ använt förhöjningsring och spacklat ut fallet i spånskivan och utgått därifrån?

/Rickard
 
Har inget Älvsbyhus men mina träbjälkar var nerfasade så att det var fall runt golvbrunnen. Jag använde mig av jafo samt deras monteringsplatta som jag fäste i träbjälklaget. Sen använde jag mig av deras förhöjningsring på 12mm och la armeringsjärn och flytspacklade sen en sula på ca 25-15mm tjocklek. Eftersom fallet redan var bra så rann flytspacklet perfekt mot förhöjningsringen. Har bara gott o säga om jafo och deras golvbrunn. Lätt att montera samt att man skruvar fast klämringen vilket jag tycker är smidigare än Purus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.