Har fått ärva två stora plastbackar fulla med Lego från ett hem som jag starkt misstänker är drabbat av mögel. (Inte mitt hem och jag kan inte göra något åt det)

Jag har sedan tidigare sorterat legot och lagt i olika plastpåsar i backarna och öppnade upp backarna nyligen efter att de stått stängda ett tag. I varje påse är den typiska mögel-jord lukten stark trots flera dagars vädring. Det luktar alltså precis som i det fuktskadade huset legot kommer ifrån.

Min dumma fråga är nu om det är säkert för mina barn att leka med detta lego? Kan det på något sätt sprida sig i mitt mögelfria hem?
 
Det är säkert ingen fara, men jag hade diskat bitarna och torkat dom först.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Johanna92 skrev:
Har fått ärva två stora plastbackar fulla med Lego från ett hem som jag starkt misstänker är drabbat av mögel. (Inte mitt hem och jag kan inte göra något åt det)

Jag har sedan tidigare sorterat legot och lagt i olika plastpåsar i backarna och öppnade upp backarna nyligen efter att de stått stängda ett tag. I varje påse är den typiska mögel-jord lukten stark trots flera dagars vädring. Det luktar alltså precis som i det fuktskadade huset legot kommer ifrån.

Min dumma fråga är nu om det är säkert för mina barn att leka med detta lego? Kan det på något sätt sprida sig i mitt mögelfria hem?
Det finns säkert sporer på legot, men det finns det överallt i naturen så det är inget att hetsa upp sig över. För att möglet ska kunna växa behöver det organiskt material att äta, och fukt. Finns inte detta kan inte sporerna gro och orsaka problem. Att det skulle följa med så mycket sporer eller mögelgifter med leksakerna att det skulle vara hälsofarligt är omöjligt. Men, lego och duplo är lätt att tvätta, bara att ösa in i tvättmaskinen och köra något fintvättsprogram. eller diskmaskinen om du har en bestickbricka att lägga det på.
 
Det kan väl kännas fräscht att diska/tvätta LEGOt. Se upp med för hög temperatur bara.
Med maskindiskmedel blir det i princip decificerat, men maskindiskmedel är frätande så det får inte bli kvar något. Se upp med torkprogramet i diskmaskinen. Det kan bli så varmt att klossarna förstörs. Äldre klossar från 60-talet lär inte tåla lika hög temperatur, kanske bara 40 grader..

Såhär kan det se ut när stora pojkar leker med Lego.

Vissa påstår att tvätt i tvättmaskin med sköljmedel skulle vara bra.
Det skulle göra mindre ont att trampa på klossarna... :thinking::crysmile: om man använt mjukskölj.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.