Hola!

Jag håller på att planera en tv-vägg att hänga tv'n på, och troligtvis blir det lite hyllor.
Den blir konstruerad "svävande", eller vad man nu ska kalla det, och så blir det belysning bakom.
Tanken är att klä den med någon snygg väggpanel från Bauhaus, som sen kommer gå igen på lite andra ställen i rummet.

Dock vill jag kunna ta ner den, för att komma åt belysning bl.a, och då känns det trist att behöva riva panel för att komma åt skruvarna, så min plan är att hänga den i vad jag tror kallas french cleat (på svenska; ingen aning...)

Se bilder för hur jag har tänkt mig. Det ska dock kompletteras med lite mer reglar än vad som visas.

3D-skiss av ett vardagsrum med en svävande TV-vägg och hyllor i plywood med planerad belysning bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av svävande tv-vägg med hyllor och bakomliggande belysning, planerad med French cleat-upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om hållfastheten? Det vore ju trist om man kommer hem och tv'n ligger över vardagsrumsbordet tillsammans med vägg och hyllor och allting. Min tanke är att såga en 120x45 i 45 grader och använda som upphängning. Ena delen fäster jag i betongväggen med spikplugg, och den andra skruvas genom plywoodskivorna, som sen får panel utanpå.

Mvh Stefan
 
120x45 låter onekligen rejält. Behöver du så kraftig? Vad räknar du med att allt väger inkl. TV?
 
K Kane skrev:
120x45 låter onekligen rejält. Behöver du så kraftig? Vad räknar du med att allt väger inkl. TV?
TV'n väger 30, det andra vet jag inte. Jag har ingen aning om vad jag behöver, det är därför jag frågar. Jag är dock hellre på den säkra sidan såklart.
 
Hur tjock och stor plyfa skall du ha?
 
K Kane skrev:
Hur tjock och stor plyfa skall du ha?
2 st 120 breda, kapade till 2m i höjd. 12 mm tjocka.
 
30 kg TV, 30 kg plyfa, reglar plus ev. hyllor. Det är ju inte så mycket i totalvikt. Du kanske vill ha 120x45 för att få ut den från väggen en bit?
 
K Kane skrev:
30 kg TV, 30 kg plyfa, reglar plus ev. hyllor. Det är ju inte så mycket i totalvikt. Du kanske vill ha 120x45 för att få ut den från väggen en bit?
Ja, 45 är att få ut den längre än ramen, som kommer vara 38 mm, så att belysningen syns bakom.

120 är mest för att ha tillräcklig yta mot betongen och mot plywooden.
 
Hade nog övervägt nåt annat än plyfa, den kan vara/bli rätt skrev.
Hade nog satsat på ett ramverk av reglar alt något 22mm som du sen fäster panel på.
Då agerar panelen som en slags skiva om du skruvar spikar den
 
W Willewonka skrev:
Hade nog övervägt nåt annat än plyfa, den kan vara/bli rätt skrev.
Hade nog satsat på ett ramverk av reglar alt något 22mm som du sen fäster panel på.
Då agerar panelen som en slags skiva om du skruvar spikar den
Alright. Även om man reglar upp ordentligt?

Panelen jag tänkte använda är bara 4 mm tjock och självhäftande, så den går inte att fästa någonting i, och behöver något att fästas i.

https://www.bauhaus.se/vaggpanel-smartwall-berlin-4x127x1200mm

Jag har ju haft andra tankar också, som att göra hela väggen i "riktigt" virke, men då ska det oljas och ha sig för att få det snyggt, och det har jag nog varken kunnande eller tålamod för att få till.
 
Kul idé och kan säkert bli snyggt. Istället för franskt kladd, kanske du kan använda en färdig lösning med metallskena som blir väldigt stadig om du fäster över flera reglar eller i betong. Elfas garderobslösning är en variant. En annan och billigare är Ikeas skenor som man hänger köksskåp i. Själva fästena till skåpen finns officiellt inte i sortimentet, men du kan köpa dem över disk där man köper tappade skruvar och sånt. Jag har just skruvat upp ett kök och en sån skena kommer hålla för både TV och annat med marginal.
 
W Willewonka skrev:
Hade nog övervägt nåt annat än plyfa, den kan vara/bli rätt skrev.
Hade nog satsat på ett ramverk av reglar alt något 22mm som du sen fäster panel på.
Då agerar panelen som en slags skiva om du skruvar spikar den
Hep Hep skrev:
Kul idé och kan säkert bli snyggt. Istället för franskt kladd, kanske du kan använda en färdig lösning med metallskena som blir väldigt stadig om du fäster över flera reglar eller i betong. Elfas garderobslösning är en variant. En annan och billigare är Ikeas skenor som man hänger köksskåp i. Själva fästena till skåpen finns officiellt inte i sortimentet, men du kan köpa dem över disk där man köper tappade skruvar och sånt. Jag har just skruvat upp ett kök och en sån skena kommer hålla för både TV och annat med marginal.
Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken på att köpa något färdigt... :rofl:

Men ja, det är ju förstås en bra idé.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.