Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Kan nog få tag på ca 36x120mm plank med ca 11% fukt

Måste man torka ner dom mer?

Fräsa notspår och limma i en lös fjäder av masonit? Spåren får ju inte gå ända ut men det för kanske inget?

Fräsa från baksidan med ett rakt stål, vända och köra med ett stål med kullager?

Verkar det som en vettig plan?
 
nino nino skrev:
Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Kan nog få tag på ca 36x120mm plank med ca 11% fukt

Måste man torka ner dom mer?

Fräsa notspår och limma i en lös fjäder av masonit? Spåren får ju inte gå ända ut men det för kanske inget?

Fräsa från baksidan med ett rakt stål, vända och köra med ett stål med kullager?

Verkar det som en vettig plan?
Att limma längs fiberriktningen blir lika starkt som träet själv så du behöver inte egentligen not för hållbarhet (och därmed inte heller hela vägen ut om du ändå kör notat).

Såga halvrent med sticksåg först så slipper du åtminstone några liter damm.

Annars är väl problemet mest att det riskerar att inte hålla sig plant.
 
nino nino skrev:
Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Kan nog få tag på ca 36x120mm plank med ca 11% fukt

Måste man torka ner dom mer?

Fräsa notspår och limma i en lös fjäder av masonit? Spåren får ju inte gå ända ut men det för kanske inget?

Fräsa från baksidan med ett rakt stål, vända och köra med ett stål med kullager?

Verkar det som en vettig plan?
Jag gjorde en bordsskiva på ca 120cm dia, limmade utan fjäder och det blev jättebra. Limmade 2 delar av 32x95 som hyvlades och sedan limmades ihop.
Jag fräste bara från ett håll hela tiden och avslutade med att fräsa en profil. Blev bra resultat men skivan ville böja sig efter ett tag. Tyckte att jag torkade och pressade rejält men tyvärr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag använde överhandafräsen och fäste den på ett anhåll som skruvades i centrum, därför köre jag enbart från samma håll oxå för att slippa skruvhål på skivan.
Men jag är ingen möbelsnickare så finns nog andra bra sätt :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
En cirkelsåg ligger på ett stort trästycke i en verkstad med spån och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad rund träbordsskiva i grå färg med synliga penseldrag och repor, i ett rörigt renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Tänkte göra en rund skiva till ett köksbord ca 160cm i diameter.
Jag har ett runt furubord med 120 cm diam. som du kan få eller få köpa billigt.
Finns en 40 cm iläggsskiva till också.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har ett runt furubord med 120 cm diam. som du kan få eller få köpa billigt.
Finns en 40 cm iläggsskiva till också.
Frun vill ha ett runt 160cm så tyvärr.... :D
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
[bild] [bild]
Målade du skivan?
På båda sidor?
 
nino nino skrev:
Målade du skivan?
På båda sidor?
Nä undersidan är inte behandlad, det är Osmo hårdvaxolja ett lager med pigment och ett lager klar för en tålig uta. Kanonprodukt att jobba med.
Speciellt om man vill se lite ådring från trät
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tänker att det kanske var därför den slog sig? Torkade mer på undersidan än ovansidan.
Jo Osmo har jag använt men då till golv
 
nino nino skrev:
Tänker att det kanske var därför den slog sig? Torkade mer på undersidan än ovansidan.
Jo Osmo har jag använt men då till golv
Hm ja kanske det! Men jag anade tendenserna innan vaxningen också. Skulle nog ha torkats mer och legat i press. Använde inget finvirke heller direkt hehe
 
Har du nån koll på fukthalten?
 
Nä men jag skulle gissa på ca 12 % men eftersom jag hyvlade virket en del så kanske det var något fuktigare i centrum och slog sig. Låg i snickerilokal en vecka men jag började hyvla det efter 3 dagar
 
Sen la jag stavarna av 32x95 med kärnan uppåt, läste att man skulle lägga varannan vilket kanske skulle fungerat bättre
 
Ok

Funderar på om man skulle kunna fräsa in 25x25x3mm vinkeljärn tvärs plankorna, 3st borde väl orka hålla i tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.