Jaa, fälla träd som står illa till på gården invid byggnader med hjälp av youtubevideos är inget jag skulle rekommendera. Jag har fällt ett antal tusen träd, medelst skogsmaskin iofs, men det är inte så bara att få träden landa dit man vill om dom är stora och lutar. Nog har det varit nära kalsongbyte ett par gånger då man missbedömt och trädet börjar falla mot hytten istället. Har man otur är det röta och då kan allt skita sig rätt fort.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 3 till
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Ta bort fellutande grenar och ta bort toppen. Försäkra med vajer och ta resten.
 
  • Gilla
smurfone och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
craftsboy craftsboy skrev:
Finns väldigt bra fäste i form av en kraftlednings vajerfästen ner i berget. Sedan en annan tall på lagom avstånd.
Bra, då är du redo :)
Jag fällde en gigantisk tall på landet (årsringarna gick till 1890 ...) Den lutade kraftigt åt fel håll (rakt på snickarboden), huset nära till höger dessutom.
Jag körde med två kättingspel, 2 medhjälpare som på mina order succesivt drog den rätt medans jag stegvis sågade, lugnt och metodiskt. Dessutom hade vi två reservrep fästade som extra säkringar. Tallen lutade så kraftigt åt fel håll att vi fick göra 1 omtag på kättingspelen, men det var planerat i detalj hur vi skulle göra det.
Toppen på tallen hamnade under 1 meter från den plats vi planerat ;-) Givetvis blev det en fällöl efter den lyckade fällningen.
Gör det planerat och säkert med några medhjälpare, det är nyckeln för att det inte ska gå fel :ok:
 
  • Gilla
Slawo och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror den prismodellen funkar perfekt för normalkunden som vill ha bort ett par träd på en villatomt inklusive städning och stubbfräsning och där kunden själv aldrig skulle drömma om att ens gå i närheten av en motorsåg. För en sådan kund låter nog 3000 kr per träd som en bra affär.

TS som bara är ute efter fällning och i stort sett är kapabel att göra jobbet själv ser inte samma mervärde och ser mer på krona per arbetad timme. Han är så klart inte så intresserad av att betala av på en stubbfräs, hjullastare eller lastväxlare.
Fast man betalar ju av företagets utgifter hur man än gör, har aldrig hört talas om en snickare som tar olika betalt per timme beroende på vilka maskiner.

Vad jag försöker säga är att maskinerna är väldigt dyra och ett stort trädjobb på en villatomt är oftast 4-5h. Ett stort jobb för en snickare är 6 månader eller mer. Det påverkar såklart med, blir tufft att köra löpande dag in och dag ut med 3 olila arbetaställen och samtidigt få lönsamhet i det.

Men jag tror ts behöver kontakta fler företag, de har ju onekligen gett dåliga offerter och är inte tillräckligt hungriga på att jobba.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
fast trådskaparen vägrar juh svara på vad han fått för pris.
Jag är intresserad av att höra om det är hutlöst dyrt, eller om det bara är vad han själv tycker.
Omöjligt att svara på vad som är rimligt när vi varken fått sett bilder på omgivning eller träd.
 
  • Gilla
snickar och 1 till
  • Laddar…
Excel
Henrik Nordlander skrev:
Är de löjligt att dem säkert har dyra försäkringar o vill tjäna pengar.

Fortsätt fäll själv är tipset eller betala.

Hej

Har sålt företagsförsäkringar till abborrister och den ligger på ca 5000kr om året oavsett antal träd.

Jag tror det har göra med att de som fäller på orten inte har intresse av att sänka priset. Ungefär som elekriker inte gör jobb utan materialpåslag,
 
M mackan_kal skrev:
Skillnaden är att min stubbfräs som kostar 500'000+m används ett par timmar per vecka medans grävmaskinen går betydligt mer, så det går ej att jämföra så.
Som sagt, vilket bekräftas här, är just att golk förstår inte vad maskinerna kostar. Motorsågen är superbillig med tanke på vilket arbete man får ut med den.

@Grizzlybjörnen123 och
M mackan_kal skrev:
Skillnaden är att min stubbfräs som kostar 500'000+m används ett par timmar per vecka medans grävmaskinen går betydligt mer, så det går ej att jämföra så.
Som sagt, vilket bekräftas här, är just att golk förstår inte vad maskinerna kostar. Motorsågen är superbillig med tanke på vilket arbete man får ut med den.

M mackan_kal skrev:
Skillnaden är att min stubbfräs som kostar 500'000+m används ett par timmar per vecka medans grävmaskinen går betydligt mer, så det går ej att jämföra så.
Som sagt, vilket bekräftas här, är just att golk förstår inte vad maskinerna kostar. Motorsågen är superbillig med tanke på vilket arbete man får ut med den.
Jag förstår dig @mackan_kal jag förstår inte hur vissa tänker ..

du måste få in slantarna för jobbet du gör och att man inte kan jämföra en yxa och skottkärra som grannen köpt med din maskin ... hade samma diskution med en herre igår som inte ville betala en dyr hantverkare när det var för dyrt ..bla bla mm.mm
@grizzly_bjorn känner du igen fenomenet från ett annat forum med ungefär samma svar och argument
 
  • Gilla
tluse och 1 till
  • Laddar…
Maria T
craftsboy craftsboy skrev:
Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Du skriver inte om träden står på en "liten" (under 500 kvm) villatomt i ett tättbebyggt område, eller på en stoooor tomt, kanske utan staket, där grannarna har lika stora gräsmattetomter eller det kanske är kommunal mark intill.
Min erfarenhet är att trädfällarna tar dessa förhållanden i beaktande, givetvis att det finns en inbakad försäkring; de ska fälla träden så varken ditt eller grannens hus, garage, växthus, staket, kommer till skada.

Jag har det senaste året tagit hjälp av hela tre trädfällarföretag och är mycket nöjd med samtliga. Anledningen att jag valde flera handlade en gång om tid när jobbet kunde utföras och en annan gång av att panikfall - träd som föll i storm och missade alla byggnader men träffade en del andra saker i trädgården, så jag ville få bort det fort.

Om du @craftsboy har, eller kan skaffa kunskapen, att fälla dina träd själv och sen kapa och använda veden eller sälja den, så är väl det bra nog. Ta i beaktning att din villa/hus-försäkring inte kommer ge dig ett öre om trädet faller och klipper ditt tak.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Finns det inte något försäkringsbolag som man kan ta en egen trädfällar-försäkring hos? Typ drulle-extended? Of topic så vore det perfekt om det även ingick brandskydd vid fulel, rättsskydd för egeninkoppling av värmepump osv. :D
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Finns det inte något försäkringsbolag som man kan ta en egen trädfällar-försäkring hos? Typ drulle-extended? Of topic så vore det perfekt om det även ingick brandskydd vid fulel, rättsskydd för egeninkoppling av värmepump osv. :D
Namnet kunde vara kbsm = kan bäst själv ..men

Beroende på om man vill ha vatten plus eller bas eller premiun el :rofl: .. ring å kolla med olika försäkringsbolag.. vill med ha
 
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
@Lilllen Kanske kan få med rättsskydd och olycksfall vid svartjobb ?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Mats-S
I ItWasntMe skrev:
Jag är intresserad av att höra om det är hutlöst dyrt
Jag fick ett pris på ca 5000 för att ta ner min tall (se tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/faella-traed-loepande-pa-timme.403489/page-3#post-4041837).
Med tanke på hur stor den var, hur kritiskt den stod och hur extremt mycket den lutade år fel håll så var det säkert ett rimligt pris för det jobbet. Nu valde jag att göra det själv eftersom jag hade både tid och kunskap, samt grannar som ville ställa upp.
Men visst måste omständigheterna ha en avgörande roll för priset.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
G Gustafspappa skrev:
Jag har anlitat ett åkeri som har kranbil med motorsågstillsats. Otroligt smidigt och prisvärt! Tog med sig alla grenar och de stammar som jag inte ville ha. Betalade per timme. Rotavdragsmöjlighet.[bild] [bild] [bild] [bild]
nära hus

anlitade Rubb o Stubb liknade upplägg med lastbil-kransåg-stor container, fast pris o rotavdrag ,billigt o snabbt ,
behöll dom björkstockar jag ville ha till ved , är gammal skogshuggare men ville inte riskera nåt med en
jättebjörk nära hus
 
  • Gilla
Gustafspappa
  • Laddar…
C
M mackan_kal skrev:
Fast man betalar ju av företagets utgifter hur man än gör, har aldrig hört talas om en snickare som tar olika betalt per timme beroende på vilka maskiner.
Nä, så är det ju ofta, även om maskinkostnaden också ofta ligger som en separat post när det gäller större/dyrare maskiner.
Men det innebär ju också att den som, så att säga, är materiellt överkvalificerad för jobbet och bakar in kostnaden för en dyr maskinpark i sitt pris har svårare att ge ett bra pris på sådana jobb där maskinerna inte behövs.
 
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Jag anlitade Rubb & Stubb, proffs!!! De har kran och sektionsfäller snyggt och smidigt. Goa gubbar dessutom. Bortforsling ingick men jag tog hand om allt till ved istället.
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.