En massa målning senare är vitrinskåpet på plats. Sitter fast med fyra st 6x12, provade att göra några chins och det sitter kvar.
Nymålat vitrinskåp täckt med maskeringstejp och papper under en spraymålningsprocess i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen målat vitrinskåp monterat på vägg ovanför en träskiva, med en nivellaser i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har inte bestämt vad det blir för skiva på sittbänken, sten blir nog för kallt.
 
Börjat med skafferi. Ska bli en en dörr med överljus och hyllor i U-form. Ytterhörnet blir rundat med 5 cm radie. Handritad skiss av skafferi med hyllor i U-form, dörr och överljus, ritning markerad med grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning för skafferi med måttangivelser, U-formade hyllor och dörr med överljus markerat med 5 cm radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrenkarmen behövde befrias från hundra pappspik, skrapas och slipas men kommer nog passa fint. En vit dörr med en dörrkarm under renovering, synliga spikar och skador på omgivande vägg och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person som renoverar en dörrkarm, synlig med en spikpuller och dörrkarm med skrapade spikar och färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder en bågfil för att forma hörnet på en träkarm som förberedelse för byggande av skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades släpa fram hyvel och såg lite temporärt (det är minst en svarv för mycket i verkstaden just nu). Hyvlade några reglar att starta väggbygge med och vändlimmade ett hörn som ska få avrundningen. Sen var kvällen slut :sleep:
Verkstad med träreglar, hyvelmaskin och verktyg, tillsynes överbelamrad med maskiner och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med träreglar framför en bordssåg, verktyg och maskiner i bakgrunden, arbete pågår med skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsrum med temporär såg och hyvelsetup för skapande av hörn till skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag kommer behöva bygga ganska många köksluckor där konstruktionen kommer vara ram i trä och spegel i 6 mm plywood. Några av luckorna blir vitrin med glas istället. Tjocklek på ram tänker jag mig att 20-22 mm kan bli lagom. Det blir även några större lådfronter med samma konstruktion medan mindre lådor får front i ett stycke. Stilen är enkel Shaker som ska målas och just nu lutar jag åt att foga samman ramen med bordssågssnickeri då det känns mest rationellt och tillräckligt starkt.
Frågan är vad jag väljer för träslag till ramen?
Alternativen är; Björk som jag haft på tork i snart tio år. Tätvuxen furu som torkat sedan i somras. Eller köpa någon snickeritorr Furu, Ask eller annat trevligt.
Nackdelarna med björken och furun är väl främst att de är relativt mjuka så det lättare blir märken. Furun är kanske heller inte tillräckligt torr ännu. Dock vore det extra kul att bygga av trä jag själv skördat. Dessutom mycket billigare. Men jag vill ju absolut inte att dörrarna ska slå sig :sweat:
Hur skulle ni gjort?
Tittar man på massiva träluckor i så är de gjorda i tre skikt korslagda mot varandra som sen limmats ihop till en lucka just för att de inte ska slå sig.
Du bör alltså ha ca 7mm tjocklek som sen limmas ihop till 21mm.
Speglarna är oftast fanerade skivor om man nu ska ha en ramlucka.

jag håller själv på med att planera vårt kök där vi ska ha massiva ekluckor så har kollat på ett antal olika varianter. Inga planer på att bygga själv utan kommer beställa från köksbyggare.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Tittar man på massiva träluckor i så är de gjorda i tre skikt korslagda mot varandra som sen limmats ihop till en lucka just för att de inte ska slå sig.
Du bör alltså ha ca 7mm tjocklek som sen limmas ihop till 21mm.
Speglarna är oftast fanerade skivor om man nu ska ha en ramlucka.

jag håller själv på med att planera vårt kök där vi ska ha massiva ekluckor så har kollat på ett antal olika varianter. Inga planer på att bygga själv utan kommer beställa från köksbyggare.
Det är tyvärr för mycket arbete att korslimma virket till luckornas ramar. Hoppas spegeln hjälper till att hålla luckan plan, blir någon skev får jag tillverka en ny istället.
 
nanowire nanowire skrev:
Det är tyvärr för mycket arbete att korslimma virket till luckornas ramar. Hoppas spegeln hjälper till att hålla luckan plan, blir någon skev får jag tillverka en ny istället.
Kör du med ramlucka så är de sällan korslimmade utan då är det bara enkla brädor så du bör klara dig. Det är ifall du har en plan lucka som är korslimmade. Kanske skrev otydligt.

Lycka till med köket.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Kör du med ramlucka så är de sällan korslimmade utan då är det bara enkla brädor så du bör klara dig. Det är ifall du har en plan lucka som är korslimmade. Kanske skrev otydligt.

Lycka till med köket.
Tack det samma. Nej, det har jag heller aldrig sett, inte värt besväret antagligen för små skåpluckor.
 
Hur tänker man med riktningen på årsringarna? Ska det vara så stående som möjligt eller ligande?
 
O Octavianus skrev:
Hur tänker man med riktningen på årsringarna? Ska det vara så stående som möjligt eller ligande?
Förstår inte riktigt hur du menar?
 
Hmm, ja alltså om man gör då en ramlucka i massivt trä och spegel i plywood. Själva virket i ramen, hur vill man ha årsringarna då för att minska risken att luckorna slår sig.

Dvs tvärsnittet i själva ramen.
 
Om man tänker att dessa trä ämnen är att göra ramen av, vilken hade man valt med tanke på årsringarna. Tre träplankor med synliga årsringar på ett arbetsbord, byggprojektmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Octavianus skrev:
Om man tänker att dessa trä ämnen är att göra ramen av, vilken hade man valt med tanke på årsringarna. [bild]
Den till vänster!

Viktigt också att den är relativt homogen. Alltså att den ser likadan ut i andra änden.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Ja, som ovan säger, rakt stående är stabilast kontra vridning/kupning.
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Efter att har gjort ytterhörnet på skafferiet rundat bestämde jag, i ett svagt ögonblick, att ytterhörn borde bli rundade.
Hyvlade och limmade ett par ämnen. Radien ska vara 50 mm så bara att 45 och 22,5 grader på bordssågen. Resten hyvlas. Sist slipning med 180 korn.
Två trästycken med uppritade och delvis sågade rundade hörn för att skapa 50 mm radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träämnen med rundade ytterhörn på en arbetsbänk bredvid verktyg och såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyrvel och två rundade träämnen på en arbetsbänk med spån, som en del av en DIY byggprocess för rundade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn limmas och formas på arbetsbänk med hyvel och slipmaskin i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Efter att har gjort ytterhörnet på skafferiet rundat bestämde jag, i ett svagt ögonblick, att ytterhörn borde bli rundade.
Hyvlade och limmade ett par ämnen. Radien ska vara 50 mm så bara att 45 och 22,5 grader på bordssågen. Resten hyvlas. Sist slipning med 180 korn.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Helt korrekt beslut. Ytterhörn bör alltid vara rundade!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.