Funderar på avloppsluftningen i mitt garage. Antar att man brukar leda röret i en vägg? Jag hade helst inte haft en vägg där luftningen är placerad i taket.
Röret som är monterat går ej att böja. Går det att byta ut röret mot ett böjbart och leda luftningen i taket?
Hur brukar man göra? Annars får jag väl planera om min planlösning
 
  • Avloppsluftningsrör som sträcker sig från taket i ett garage, ej böjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hej, Är det kommunalt avlopp så räcker det med en 75mm vakumventil inomhus på avloppet. finns på jula etc
 
  • Gilla
Bertram
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
hej, Är det kommunalt avlopp så räcker det med en 75mm vakumventil inomhus på avloppet. finns på jula etc
Enskilt avlopp.
 
Claes Sörmland
Ankarstjärna Ankarstjärna skrev:
Enskilt avlopp.
Dra med 110 mm rör med fall. Fallet krävs eftersom ångan kondenserar i röret och då måste kunna rinna tillbaka i avloppet utan att bilda vattenlås eller strypande vattenspeglar. 75 mm kan accepteras i varma utrymmen men med eget avlopp vill du helst ha 110 mm hela vägen för att inte draget ska minska. Och ju färre svängar desto bättre för draget.

Kolla i manualen för den enskilda avloppet vilka krav som ställs på avluftnigen. Är det slamavskiljare med infiltration/markbädd/reningsburk efter så gäller svensk standard. Jag har för mig att de vill ha 110 mm.
 
  • Gilla
Ankarstjärna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dra med 110 mm rör med fall. Fallet krävs eftersom ångan kondenserar i röret och då måste kunna rinna tillbaka i avloppet utan att bilda vattenlås eller strypande vattenspeglar. 75 mm kan accepteras i varma utrymmen men med eget avlopp vill du helst ha 110 mm hela vägen för att inte draget ska minska. Och ju färre svängar desto bättre för draget.

Kolla i manualen för den enskilda avloppet vilka krav som ställs på avluftnigen. Är det slamavskiljare med infiltration/markbädd/reningsburk efter så gäller svensk standard. Jag har för mig att de vill ha 110 mm.
Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.