Goddagens,
Nu börjar det äntligen bli dags att att planera nästa projekt efter avslutat husbygge, nämligen iordningsställande av utemiljö. Planen är att sparka igång tidigt i vrå och redan går hjärnan på högvarv.

Vår tomt sluttar en del och innan grundsättning fyllde vi en del under huset. Du har vi en ca 1,5 meter hög slänt en bit framför huset, på sidan där vi ska ha en altan. Målet är att altanen ska avslutas med en slänt med växter och någon eller några infällda trappor. Vi vill inte ha något räcke på däcket närmast huset utan tänker att slänten , med växter, ska göra att det inte behövs.

För att det ska bli bra tänker jag att slänten behöver börja på samma höjd som trallen, vilket rimligtvis innebära att det behövs något mellan altanen och slänten. Detta, vad det nu är måste agera stödmur mot slänten och se snyggt ut på ovansidan.

Jag funderar på hur jag ska lösa frågetecknet. Funderade först på kantsten i granit men det känns lite påkostat om bara ovansidan ska synas. Funderar även på att gjuta en kant men är lite osäker på förfarandet och vad som krävs för att den inte ska ge vika för slänten.

Kanske någon som har gjort något liknande?
Enkel skiss som visar en träaltan vid en slänt med ett frågetecken för att illustrera planering av en stödmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skiss av hus och planerad altan med slänt och trappor för landskapsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger slänten så nära som skissen ger?
Spontant tveksamt utan att sätta stöd och staket där.

Hur är slänten säkrad?
Vad händer vid ett framtida skyfall t.ex. Vart ska vattnet ta vägen?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ligger slänten så nära som skissen ger?
Spontant tveksamt utan att sätta stöd och staket där.

Hur är slänten säkrad?
Vad händer vid ett framtida skyfall t.ex. Vart ska vattnet ta vägen?
Hej,
Idag ser marken ut ungefär som den svarta delen i bilden nedan. Altan och stöd finns inte.
Angående vatten borde det väl gå att hantera?
En skiss som visar marken i svart med en föreslagen trall ovanför och ett frågetecken vid vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allting går ju..
Självklart måste ju markförhållandena undersökas.
Rejäla L-stativ som bär upp hela lösningen i framkant, med geonät i den nya slänten.
Underliggande yta måste ju ha fall ut från huset och rejält dimensionerad dränering bakom L-stativ.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Allting går ju..
Självklart måste ju markförhållandena undersökas.
Rejäla L-stativ som bär upp hela lösningen i framkant, med geonät i den nya slänten.
Underliggande yta måste ju ha fall ut från huset och rejält dimensionerad dränering bakom L-stativ.
Det låter väl drastiskt tycker jag. Befintlig mark är väl paddad bergskross (som huset står på). Min tanke är att fyllt ut med lite mer kross så jag får ett underlag under muren/kanten. Sen fylla på med singel och gjuta en liten mur kanske 30 cm hög. Sen tänkte jag fylla på lie mer material på ena sidan muren och avsluta med jord och växter.

Ska det verkligen behövas L-stöd och geonät för en sån låg mur? Maken under altanen kan jag forma som ett dike som leder ut vattnet i ena änden.
 
Ja, vi har ju bara de förutsättningar du anger och ser inte helheten..

Hur hade du tänkt att utfyllnaden du gör ska stanna kvar och inte vilja glida iväg vid regn?

Som jag tolkar din andra skiss så har du ju för avsikt att påtagligt öka brantens fall. Så mycket som du ritar brukar normalt kräva t.ex. geonät för att jorden ska ligga kvar.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, vi har ju bara de förutsättningar du anger och ser inte helheten..

Hur hade du tänkt att utfyllnaden du gör ska stanna kvar och inte vilja glida iväg vid regn?

Som jag tolkar din andra skiss så har du ju för avsikt att påtagligt öka brantens fall. Så mycket som du ritar brukar normalt kräva t.ex. geonät för att jorden ska ligga kvar.
Då förstår jag vad du menar med geonät. Trodde först att du menade såna där nät man gräver ner för att förankra höga stödmurar.

Det är bilden som som är dålig. Släntens längd och lutning får anpassas så att den inte spolas bort. Är inte meningen att den ska vara jätte brant.
 
Så här då:
Skiss av en trall med frågetecken och markeringar, föreställande en byggfrågeställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu liknar den ju mer nuvarande lutning, och mer utdragen. Då kan det ju kanske gå att klara beroende på val av material. Packad bergkross ligger ju mer stilla än matjord.

Det finns ju murar som är självlåsande typ "windsor". Kanske kan vara en idé att utgå ifrån?
Hur högt är det i trädäckets planerade framkant till nuvarande marknivå?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nu liknar den ju mer nuvarande lutning, och mer utdragen. Då kan det ju kanske gå att klara beroende på val av material. Packad bergkross ligger ju mer stilla än matjord.

Det finns ju murar som är självlåsande typ "windsor". Kanske kan vara en idé att utgå ifrån?
Hur högt är det i trädäckets planerade framkant till nuvarande marknivå?
Vi får utgå från att vi anpassar lutningen så att vi får översta laget matjord och växter att ligga kvar.

Dagens nivå på slänten känns inte relevant då planen är att fylla med mer kross och padda tills vi är nöjda med förutsättningarna för att bygga/gjuta kanten och sedan altanen. Kanten behöver då inte vara högre än att altanens reglar och trall ryms. Jag tycker att max 30 cm borde räcka.

På nya bilden nedan är det svarta materialet kross och eventuell dränerande material som jag tänker mig packas på plats innan gjutning av kanten. Grått material är massor, inklusive jordlager som läggs på plats efter kanten.

Så frågan är hur jag gjuter en ca 30 (?) cm hög kant som står emot maktrycket från slänten på ena sidan? Jag har förstått att stödmurar kan vara avancerade grejer men behöver det bli det när den är så låg?

Skiss av en slänt med kross och påtänkt kant för altanbygge, markerad med frågetecken för konstruktionshöjd.
 
Den enkla och vanliga vägen är antingen L-stativ, alternativt en platsbyggd mur (gärna självlåsande).
Båda skulle ju fungera i ditt fall.
Vill du absolut gjuta "L-stativ" på plats, så går ju det också.

Alla murar ligger ju med en stödjande del under marknivån, så ska muren sticka upp 30 cm ovan mark så får du lägga grunden på cirka 30 cm under mark.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Den enkla och vanliga vägen är antingen L-stativ, alternativt en platsbyggd mur (gärna självlåsande).
Båda skulle ju fungera i ditt fall.
Vill du absolut gjuta "L-stativ" på plats, så går ju det också.

Alla murar ligger ju med en stödjande del under marknivån, så ska muren sticka upp 30 cm ovan mark så får du lägga grunden på cirka 30 cm under mark.
Vad är en självlåsande? Block man staplar?
 
N nybyggarn3 skrev:
Vad är en självlåsande? Block man staplar?
Ja, exakt. Med klack i bakkant
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, exakt. Med klack i bakkant
Kanske det är ett enklare alternativ? Kan ju inte behöva så märkvärdiga grejer för den lilla höjd jag behöver. Dessutom är ju tanken att den bara ska synas ovanifrån.

Ska kika vidare på det. Tack för svar.
 
Jag hittade den här bilden i en annan tråd på forumet (Hoppas det är ok att kopiera den).
Som jag ser det är detta samma problem vad det gäller att hålla massorna borta från altanen, även om det inte är en slänt. Vidare tycker jag att det borde finnas förmildrande omständigheter i mitt fall. T.ex. lättare att få bort vatten i.o.m. att altanens höga läge. Vidare kan ju inte marktrycket på muren bli högre i mitt fall. Kanske lägre?



Mörkbrun trädäck intill en gräsplätt med en vit låg mur eller kantsten som avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.