A
BirgitS BirgitS skrev:
Belgien hade liksom delar av Sverige sportlov vecka 9 och det ledde till att de liksom vi fick in många smittade samtidigt efter det. Den stora resandeströmmen till/från Europa vecka 9 ser man inte i Norge och Finland där sportlov i mycket större utsträckning är något som sker inom landet. Det gäller förstås inte bara sportlovsresenärer till alperna utan även till storstäder ute i Europa där man numera vet att det förekom allmän smittspridning i februari.
Så att vi hade sportlov förklarar då att vi har många tusen fler döda än våra grannländer och fortsätter ha mycket högre dödstal och insjuknade så här ett år senare? Det kan ha spelat roll initialt, även om det pekar på att Covid kan ha spridits redan innan pandemin blev känd, men det förklarar inte situationen i dag. Jag vidhåller att det är politiska och ideologiska skillnader som satt Sverige i en mycket mer sårbar och sämre sits, och det är en negativ utveckling som går långt tillbaka i tiden. Det är ju inte direkt bara Covidhanteringen vi blivit sämre på jämfört med våra grannländer. Vårt välstånd och ekonomi överlag har försämrats i jämförelse.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Frugan har jobbat i Norge och vet standarden på deras sjukvård och vi har mycket bättre förutsättningar och ändå har så många avlidet.
Nu är det väl i så fall viktigare med standarden på äldreomsorgen i detta fall. Men om man som i Norge får in förhållandevis färre patienter än i Sverige så spelar det väl inte så stor roll att sjukvården är sämre. Om den nu är det i detta fall, för ska man uttala sig om det ska man ju veta t.ex. antalet som avlidit på sjukhus i förhållande till antalet som har lagts in med hänsyn taget till åldersfördelningen mm. förstås.
 
Mats-S
optimum optimum skrev:
Anders Tegnell ställer till det i Sverige och försökte lura finnarna till samma elände.
Hur har han ställt till det?

Jag tycker att FHM och regeringen har skött det här bra givet förutsättningarna. Det är inte Tegnells fel att äldrevården fungerade dåligt, det gjorde den långt innan covid också. Att låta sveriges befolkning leva i frihet är något som betalar sig i längden.

Men visst, det är ju lätt att slå på Tegnell, alltför många självutnämnda sk "experter" använder den linjen i hopp om att om man upprepar det tillräckligt mycket så ska det bli en sanning, typ samma som Trumps kampanj "stop the steal" .
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
danniee skrev:
Så att vi hade sportlov förklarar då att vi har många tusen fler döda än våra grannländer och fortsätter ha mycket högre dödstal och insjuknade så här ett år senare? Det kan ha spelat roll initialt, även om det pekar på att Covid kan ha spridits redan innan pandemin blev känd, men det förklarar inte situationen i dag. Jag vidhåller att det är politiska och ideologiska skillnader som satt Sverige i en mycket mer sårbar och sämre sits, och det är en negativ utveckling som går långt tillbaka i tiden. Det är ju inte direkt bara Covidhanteringen vi blivit sämre på jämfört med våra grannländer. Vårt välstånd och ekonomi överlag har försämrats i jämförelse.
Stora delar av det beror ju på skattelättnader. man har gradvis monterat ner delar av våran beredskap under decennier på grund av att man vill spara pengar på de offentliga utgifterna.

Nu tror jag iofs inte att smittspridningen hade minskat om vi haft fler munskydd i ett lager i någon skog.

När det gäller välstånd får man ju fundera på vad ordet betyder. Om det betyder köpkraft, inkomst och BNP har vi ju en stigande trend.
Om man anser att det betyder ökad välfärd i form av skola, vård och omsorg så har vi nog mycket riktigt gått neråt. Du får påverka detta genom din röstsedel. De partier som vill öka anslagen till vård, skola och omsorg är primärt och historiskt Vänsterpartiet och socialdemokraterna, lägg din röst där.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
danniee skrev:
Så att vi hade sportlov förklarar då att vi har många tusen fler döda än våra grannländer och fortsätter ha mycket högre dödstal och insjuknade så här ett år senare? Det kan ha spelat roll initialt, även om det pekar på att Covid kan ha spridits redan innan pandemin blev känd, men det förklarar inte situationen i dag.
En gemensam nämnare bland alla europeiska länder som drabbades hårt i våras att de fick in viruset i stor utsträckning innan det var känt att det fanns allmänt i Europa. Medan länder med litet antal resande, gäller t.ex. i Östeuropa, fick liten smittspridning.

Har man stor smittspridning så är det svårt att få folk att hålla sig till avstånd och annat när den minskar, vilket gör att det under sommaren var en större underliggande smittspridning i Sverige och de hårt drabbade västeuropeiska länderna än i t.ex. Norge och Finland. Det spelar ingen roll vilka lagar eller ideologi som råder i ett land, det går inte att ha utegångsförbud mer än ett par månader (om ens det) för när folk märker att det är mindre risk att bli sjuk så kommer de runt sådana förbud. För att inte tala om vad som händer när folk svälter av utegångsförbudet.
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
En gemensam nämnare bland alla europeiska länder som drabbades hårt i våras att de fick in viruset i stor utsträckning innan det var känt att det fanns allmänt i Europa. Medan länder med litet antal resande, gäller t.ex. i Östeuropa, fick liten smittspridning.

Har man stor smittspridning så är det svårt att få folk att hålla sig till avstånd och annat när den minskar, vilket gör att det under sommaren var en större underliggande smittspridning i Sverige och de hårt drabbade västeuropeiska länderna än i t.ex. Norge och Finland. Det spelar ingen roll vilka lagar eller ideologi som råder i ett land, det går inte att ha utegångsförbud mer än ett par månader (om ens det) för när folk märker att det är mindre risk att bli sjuk så kommer de runt sådana förbud. För att inte tala om vad som händer när folk svälter av utegångsförbudet.
Väldigt marxistiskt att inte veta detta i förväg!
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Du har rätt. Olika förutsättningar.
Exempel
Anders Tegnell ställer till det i Sverige och försökte lura finnarna till samma elände.

Dessutom lever deras ledning som de lär.
Exempel: Dan Eliassons nöjesresa i julhelgen. ojojoj

Frugan har jobbat i Norge och vet standarden på deras sjukvård och vi har mycket bättre förutsättningar och ändå har så många avlidet.

Har du någon insyn i verkligheten?
Vi kan väl säga så här: jag kommer aldrig att se verkligheten genom dina glasögon.

Det är helt meningslöst att diskutera när du inte är mottaglig för fakta, utan har någon egen agenda som säger att Sverige och Svenskarna är sämst på det mesta. Oavsett hur verkligheten ser ut.
Gomidda!
 
  • Älska
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Du har ju inte ens några argument?? Det där var helt tomt snack. Exakt vad var osant i det jag skrev? Tycker du invandringspolitiken är lyckad? Har den inte bidragit till att förvärra Covid-situationen? Det är väl ganska klarlagt numera. Äldreomsorgen fungerar bra tycker du? Sluta löjliga dig och kom in i matchen.
I Norge var 60% av de döda boende på äldreboenden, i Sverige ca 50%. Det är fakta. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
danniee skrev:
Du har ju inte ens några argument?? Det där var helt tomt snack. Exakt vad var osant i det jag skrev? Tycker du invandringspolitiken är lyckad? Har den inte bidragit till att förvärra Covid-situationen? Det är väl ganska klarlagt numera. Äldreomsorgen fungerar bra tycker du? Sluta löjliga dig och kom in i matchen.
Jag tänker inte diskutera invandringspolitik här, det är en tråd om Covid-19.

Argument? Jag bara förklarade för dig hur ditt resonemang ser ut. Det enda du gör här i forumet är ju att kasta ur dig glåpord till alla som inte håller med dig, du anklagar felaktigt folk för att bete sig på ett sätt så som du själv gör hela tiden, jag förstår allvarligt inte ens hur du kan med att skriva det du gör och sedan försöka få det till att det är vi andra som inte ser hela bilden. Du pratar om åsiktskorridorer i skolan medans det enda du häver ur dig när någon inte håller med dig i det lilla du vet är Marxist!

Och sedan kallar du oss för indoktrinerade :D
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Så varför skriver du då att deras natur skulle öka smittspridningen på grund av att de flyger mer, när du egentligen itne har en aning?
Då har jag tydligen varit otydlig.
Jag skrev att deras natur inte var ett hinder för smittspridning, som någon innan påstod. Stor skillnad, eller hur?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då har jag tydligen varit otydlig.
Jag skrev att deras natur inte var ett hinder för smittspridning, som någon innan påstod. Stor skillnad, eller hur?

Staffan
Nej, det du skrev var att naturen inte hindrar smitta på grund av ett stort antal små flygplatser?

Och tack vare oljan, kliar det i norrmännens fickor. Varenda liten by har en flygplats och på flygplatser startar och landar flygplan fulla med fulla norrmän son varit på ferie. Så deraz topografi är ett hinder för bilar och tåg, men inte för ressugna flygresenärer. Så det resonemanget funkar inte det heller Nissens.

Staffan
Är det verkligen så som du skriver och i så fall hur stor utsträckning flyger norrmännen på ferier jämfört med svenskar?
Jag frågar därför att jag inte vet, eftersom jag inte vet kan jag inte dra någon slutsats, men du drog en slutsats så jag antar att du vet.
 
Staffans2000
G gaidin skrev:
Nej, det du skrev var att naturen inte hindrar smitta på grund av ett stort antal små flygplatser?
Ja. Just det. Inte att det ökar smittspridningen. Nu då?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men den är likväl felaktig, för det har vår starke man sagt. Belgien gäller numera, för vi
har jämförbara språk, valutor, mat och dryckesvanor, syn på banuppfostran och daghem, jämställdhet och hemmafruar. Vi har länder med orörd vildmark som sträcker sig över myrar, fjäll och kristallklara sjöar i all oändlighet. Ture Sventon bjuder Hercule Poirot på temla från Boulangerie Charli.

Så Ulltand.
Fram med relevanta grafer med Sverige och brödrafolketet Belgarnas stolta vidsträckta land. Små abnorma Skandinaviska stater skall undantas, för vi är nu en del av centraleuropa! Hoppas skolplanen snarast ändras.

Brödrafolkens väl
Staffan
Samma valloner här som där (y)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Samma valloner här som där (y)
Ännu en koppling. Bra. Presis som Jocke Best fann med vårt andra grannland, Övre volta. För där har Elektrolux ett kontor.

Staffan
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ännu en koppling. Bra. Presis som Jocke Best fann med vårt andra grannland, Övre volta. För där har Elektrolux ett kontor.

Staffan
Electrolux, var det inte Volta? :rofl:
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.