Har en urinseparerande "Villa Separett 6000" tror jag den heter.
Den vämmar över i där urinen rinner in i ett avloppsrör. Den är helt igenkorkad.
Finns ingen beskrivning på
hemsidan om hur man gör?
Men däremot
ett "kitt med propplösare och allrent mm"
vilket jag tolkar som att det blir proppar ibland även i en separett
Men, jag hittar ingen beskrivning på hur man gör för att fixa proppen?
Någon som har erfarenhet.

Jag har inte installerat den.
därför vet jag inte hur allt ärminsatt och draget?...
Den som installerat är inte tillgänglig pandemin och har svårt att vägleda mej med ord
Hoppas ngn kan hjälpa mej?
 
Det är en plastslang som ligger under locket när du tar av överdelen men sen beror det ju på vart det är anslutet vidare kan gå till avloppet eller till en tank den kan ju vara full
 
  • Gilla
”Separett-tvätt”
  • Laddar…
Vet inte hur det är för 6000, men på 9000, så är det ju en slang ut och har det blivit stopp i den, så behövs väl rensband eller tryckluft antar jag. Om det inte är helt stopp, så kanske enbart en ordentlig sköljning med vatten räcker.
Kan tipsa om att "kisskoppen" bör sköljas efter varje användning för att det kan byggas upp saltavlagringar annars . Vi tar alltid en kopp vatten efter användning och hittills inget stopp på 15 år.

Diagram som visar anslutningen av BDT-avlopp med urinavlopp, tank, och ventilation i ett badrummiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit : Hittade manualen för 6000 nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
”Separett-tvätt”
  • Laddar…
Hej, VArt samlas urinen upp nånstans ? Eller går den ut i nån dränering, tänkte på at det har fryst pga kylan
 
  • Gilla
”Separett-tvätt” och 1 till
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är en plastslang som ligger under locket när du tar av överdelen men sen beror det ju på vart det är anslutet vidare kan gå till avloppet eller till en tank den kan ju vara full
Bo arnold Bo arnold skrev:
Det är en plastslang som ligger under locket när du tar av överdelen men sen beror det ju på vart det är anslutet vidare kan gå till avloppet eller till en tank den kan ju vara full
Tack för tydligt svar.
Ok så det är ett lock ovanför den blåa randen på det där röret som går längs ena väggsidan under locket i toastolen.
Min är kopplad till duschavloppet och det är inte stopp i

Tack för tydligt svar
Ska kolla under locket, som jag tolkar dej, i det där grova hårdplast röret med en blå slinga längs med. Antar ovan den blå slingar är locket?
Tack än en gång Bo Arnold
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, VArt samlas urinen upp nånstans ? Eller går den ut i nån dränering, tänkte på at det har fryst pga kylan
Den är kopplad till duschavloppet och det är inte stopp i duschen ialla fall.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vet inte hur det är för 6000, men på 9000, så är det ju en slang ut och har det blivit stopp i den, så behövs väl rensband eller tryckluft antar jag. Om det inte är helt stopp, så kanske enbart en ordentlig sköljning med vatten räcker.
Kan tipsa om att "kisskoppen" bör sköljas efter varje användning för att det kan byggas upp saltavlagringar annars . Vi tar alltid en kopp vatten efter användning och hittills inget stopp på 15 år.

[bild]
Edit : Hittade manualen för 6000 nu.
Tack för de
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vet inte hur det är för 6000, men på 9000, så är det ju en slang ut och har det blivit stopp i den, så behövs väl rensband eller tryckluft antar jag. Om det inte är helt stopp, så kanske enbart en ordentlig sköljning med vatten räcker.
Kan tipsa om att "kisskoppen" bör sköljas efter varje användning för att det kan byggas upp saltavlagringar annars . Vi tar alltid en kopp vatten efter användning och hittills inget stopp på 15 år.

[bild]
Edit : Hittade manualen för 6000 nu.
Jag visste inte det från början, men på slutat har jag hällt vatten i koppen. Men tog slut på blåa reningstabletterna som ska vara i koppen. Kanske de som orsakat kristallbildning då.
 
”Separett-tvätt” skrev:
Tack för de

Jag visste inte det från början, men på slutat har jag hällt vatten i koppen. Men tog slut på blåa reningstabletterna som ska vara i koppen. Kanske de som orsakat kristallbildning då.
Såg ni att det är en 9000 jag har.
 
Tack alla engagerad för bra hjälp på vägen.
Fantastiskt forum detta...
plötsligt finns så många vänliga hjälpsamma separettvänner.
Och tänka sej att en av oss berättade att de hade hällt två koppar vatten var gång de kissat och i
Nte haft ngr problem på 15 år.
Ska göra ett nytt försök i morgon, kissar i hinken tills dess
 
Har du provat att hälla i lite varmare vatten?
 
”Separett-tvätt” skrev:
såg nu att det är en 9000 jag har
Då är det denna du ska titta i:
https://www.separett.com/media/1194/10301-12_bruksamvisning_villa.pdf

Där står följande:
Om det har blivit stopp i urinavloppet 1 Använd propplösare eller rensband. OBS! Minska risken för avlagringar/stopp i urinavloppet genom att skölja med en liten mugg vatten efter varje användning. Vi rekommenderar även Separett Avloppsrens en biologisk tablett som läggs i urinskålen. Tabletten bryts ned och enzymerna förebygger problem med urinavlagringar i avloppsröret
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.