Är helt ny på allt sånt/kan inget :)

Jag vill köpa en tomt, säg att jag slår till på den och får tillträde i juni. Huset som ska byggas finns det en färdig kalkyl på och kommer inte göra några ändringar. När betalar jag:

Tomten
Lagfart
Kontantinsats till banken (på tomt + hus)
Pantbrev

Betalar man allt vid köpet av tomten så det är klart eller är det mer utspritt?
 
Tomten betalar du troligtvis en handpenning på runt 10% vid kontrakt, resterande vid tillträde.

Lagfarten betalas i anslutning till tomtköpet.

Huset som ska byggas brukar betalas efter hand som de olika byggstegen blir klara, detta beror ju såklart på leverantör och kontrakt. Viktigt är dock att du inte ska betala i förskott!

Kontantinsatsen fungerar ju så att du går igenom din kalkyl med banken och visar hur du tänkt finansiera ditt bygge. De kommer antagligen vilja ha in en förhandsvärdering från en mäklare. Utifrån detta får du ett byggkreditiv som ni omvandlar till ett huslån när allt är klart.

Edit:
När allt är klart och du gjort en slutvärdering på huset så får du låna (generellt) upp till 85% av värdet.
Din kontantinsats använder du genom att betala tomt, delbetalning på husbygget osv.
 
Oj jag trodde man betalade allt för huset direkt

Så först få bolånet klart antar jag? Det är inga problem då vi har höga löner och tillräcklig kontantinsats.

Behöver nog få det ännu mer förklarat dock, vi har 800kkr att använda.

Tomtpris 1.5 miljon
Huset 3 miljon
Övrigt (avlopp etc) 0.7 miljon

Totalt 5.2 miljoner -800 för kontantinsats = 4.4 miljoner. Jag antar att mäklaren kommer värdera till denna summa sen också? Kollade vad liknande hus gått för i området och det var 6-7 miljoner. Men det ska man väl inte räkna med att vårt hade blivit värt.

Det blir då den summan vi ansöker hos om banken direkt innan vi kan köpa tomten antar jag?
Sen tar vi 1.5 och betalar tomten och lagfart och sen resterande belopp från bolån och kontantinsats använder vi för att betala under tiden eller?

Vi bor i hyresrätt nu så har absolut noll erfarenhet av hur det brukar gå till med köp och bygge osv.
 
Pantbrevet är en ganska stor kostnad och betalas oftast av er i samband med att ni lägger upp byggnadskreditivet hos banken. Men ta kontakt med er bank så hjälper de er!
 
B bergigtomt skrev:
Pantbrevet är en ganska stor kostnad och betalas oftast av er i samband med att ni lägger upp byggnadskreditivet hos banken. Men ta kontakt med er bank så hjälper de er!
Pantbrevet borde bli 88000 på 4.4 miljoner i lån och det är ingen fara, det har vi :)
 
L Lohose skrev:
Oj jag trodde man betalade allt för huset direkt

Så först få bolånet klart antar jag? Det är inga problem då vi har höga löner och tillräcklig kontantinsats.

Behöver nog få det ännu mer förklarat dock, vi har 800kkr att använda.

Tomtpris 1.5 miljon
Huset 3 miljon
Övrigt (avlopp etc) 0.7 miljon

Totalt 5.2 miljoner -800 för kontantinsats = 4.4 miljoner. Jag antar att mäklaren kommer värdera till denna summa sen också? Kollade vad liknande hus gått för i området och det var 6-7 miljoner. Men det ska man väl inte räkna med att vårt hade blivit värt.

Det blir då den summan vi ansöker hos om banken direkt innan vi kan köpa tomten antar jag?
Sen tar vi 1.5 och betalar tomten och lagfart och sen resterande belopp från bolån och kontantinsats använder vi för att betala under tiden eller?

Vi bor i hyresrätt nu så har absolut noll erfarenhet av hur det brukar gå till med köp och bygge osv.
Lite förenklade steg, missar säkert något.
1. Prata med banken.
2. Köp tomt
3. Bestäm hur huset ska se ut.
4. Gör förhandsvärdering med hjälp av mäklare.
5. Kom överrens med banken.
6. Skriv kontrakt med husleverantör.
7. Vänta på att huset byggs och betala efter hand som det blir klart (under bygget inser ni att det är flera saker som blir dyrare än ni trodde från början så se till att ni har extra utrymme i budgeten. I ert fall skulle jag räkna med minst en halv miljon).
8. Bygget är klart och slutbesiktning är godkänd.
9. Gör värdering med mäklare
10. Gör om byggkreditivet till huslån (inte nödvändigtvis samma bank som ni har kreditivet hos)
 
L Lohose skrev:
Totalt 5.2 miljoner -800 för kontantinsats = 4.4 miljoner. Jag antar att mäklaren kommer värdera till denna summa sen också? Kollade vad liknande hus gått för i området och det var 6-7 miljoner. Men det ska man väl inte räkna med att vårt hade blivit värt.
Mäklaren ska så klart värdera huset till marknadsvärde, oberoende av vad det kostade att bygga. Är det någon särskild anledning till att du inte tror att det kommer att vara värt vad liknande hus har gått för?
 
S Strontus skrev:
Mäklaren ska så klart värdera huset till marknadsvärde, oberoende av vad det kostade att bygga. Är det någon särskild anledning till att du inte tror att det kommer att vara värt vad liknande hus har gått för?
Nja nä, min okunnighet och inte vilja vara för optimistisk kanske.
 
Z Zlade skrev:
Lite förenklade steg, missar säkert något.
1. Prata med banken.
2. Köp tomt
3. Bestäm hur huset ska se ut.
4. Gör förhandsvärdering med hjälp av mäklare.
5. Kom överrens med banken.
6. Skriv kontrakt med husleverantör.
7. Vänta på att huset byggs och betala efter hand som det blir klart (under bygget inser ni att det är flera saker som blir dyrare än ni trodde från början så se till att ni har extra utrymme i budgeten. I ert fall skulle jag räkna med minst en halv miljon).
8. Bygget är klart och slutbesiktning är godkänd.
9. Gör värdering med mäklare
10. Gör om byggkreditivet till huslån (inte nödvändigtvis samma bank som ni har kreditivet hos)
Tack! Den extra halva miljonen som reservpengar, måste vi ha den kontant själva eller kan man få låna det av banken? För behöver vi ha den kontant med egna pengar så får vi spara 1.5-2 år till.

Kan man pruta på en tomt förresten? Den har legat ute i minst två år.
 
Ett tips i all välmening eftersom ni inte haft hus förut är att verkligen sätta er ner och fundera på vad ni behöver och vill ha i huset idag, om 10, 20, 30 år osv.
Finns ett talesätt att det är först när man bygger sitt tredje hus som man får det som man vill ha det.
Låt det ta extra tid i planeringsfasen.
 
Z Zlade skrev:
Ett tips i all välmening eftersom ni inte haft hus förut är att verkligen sätta er ner och fundera på vad ni behöver och vill ha i huset idag, om 10, 20, 30 år osv.
Finns ett talesätt att det är först när man bygger sitt tredje hus som man får det som man vill ha det.
Låt det ta extra tid i planeringsfasen.
Det ska vi absolut göra, planen är att bo 2-3 år där och sen bygga ett större och dyrare. Nu blir det ett mer vanligt två-våningshus.
 
L Lohose skrev:
Tack! Den extra halva miljonen som reservpengar, måste vi ha den kontant själva eller kan man få låna det av banken? För behöver vi ha den kontant med egna pengar så får vi spara 1.5-2 år till.

Kan man pruta på en tomt förresten? Den har legat ute i minst två år.
Menar att de extra pengarna är bra att ha med i kalkylen för totalsumman. I den bästa av världar blir bygget inte så dyrt men ni har iaf tagit höjd för det så det kommer inte som en överraskning.
En del som vanligtvis blir dyrare är markarbetet för grunden, här kan det kosta allt mellan 10000 - 1 miljon extra om det vill sig illa och ni t.ex blir tvungna att spränga bort berg som inte förutsågs osv.

Klart man kan pruta på en tomt, allt är förhandlingsbart. Glöm inte att detta även gäller villkoren ni får från banken.
T.ex byggkreditivet har ju betydligt högre ränta än ett vanligt huslån, detta är såklart förhandlingsbart.
 
Z Zlade skrev:
Menar att de extra pengarna är bra att ha med i kalkylen för totalsumman. I den bästa av världar blir bygget inte så dyrt men ni har iaf tagit höjd för det så det kommer inte som en överraskning.
En del som vanligtvis blir dyrare är markarbetet för grunden, här kan det kosta allt mellan 10000 - 1 miljon extra om det vill sig illa och ni t.ex blir tvungna att spränga bort berg som inte förutsågs osv.

Klart man kan pruta på en tomt, allt är förhandlingsbart. Glöm inte att detta även gäller villkoren ni får från banken.
T.ex byggkreditivet har ju betydligt högre ränta än ett vanligt huslån, detta är såklart förhandlingsbart.
Tomten är en plan gräsmatta, så det borde inte bli så dyrt med markarbete. Tänker att det är en bra nybörjartomt
 
P
Ingen har nämnt kostnaden för bygglovet.
 
P Porsvant skrev:
Ingen har nämnt kostnaden för bygglovet.
Det är med i kalkylen för huset :) ca 60000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.