Håller med! Och ställer också upp på säkert corona-avstånd.
Eld brinner i en öppen vedeldad kamin med synlig låga och vedstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
murak murak skrev:
Live uppdatering! Lavarna är färdiga, golvet oljat, brasan tänd sen länge. Räcke, gnistskydd etc kommer imorrn, ikväll bastar vi för första gången!

Barnen är på som tusan, har klätt av sig och står med morgonrock o dricka i högsta hugg. Vi kliver in och möts av en ljuvlig värme, doft av trä och ett dämpat ljus. Alla får en balja med lagom varmt vatten och lägger sin stjärtlapp på sin plats. Första skopan vatten åker på. En ljuvligt mjuk värme slår mot alla i det lilla rummet! Alla älskar det, bastubadet har börjat!

Mer bilder kommer, men nu ska jag bara smälta situationen :)

[bild]
Låter ljuvligt!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Här kommer bilder från bygget av lavarna.

Ramen som lavarna ska ligga på ska i sin tur vila på ben vilka står på golvet och skruvas fast i väggen. Mellan vägg och stolpe satte jag 2cm distanser som bestod av uppsågad ledstång i ek. För att nå in till regelstommen använde jag 160mm skruv.
Installation av bastulav, synliga reglar med distanser i ek och borrskruvdragare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna som lavarna ska vila på är 45x220 vilket ju är en smula överdimensionerat, men jag tycker det blir snyggt.
Byggplats för lav i bastu med en laserlinje som markerar nivån för montering av lavram, regel och isolering synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benpar nummer två och tillhörande regel.
Byggstadiet av bastulav med ram och stödben monterade i bastu, verktyg synligt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kottlar med 45x170 som fästs med balkskor.
Del av bygge av bastulav med överdimensionerade reglar och balkskor fastsatta i ett basturum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stabilt.
Överdimensionerade träreglar och ben med balkskor, fästa i en vägg av träpanel, som del av en bastuunderkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med lavbrädorna.
Delvis konstruerad bastulav av trä med ram och brädor i en bastu under uppbyggnad, med tydliga reglar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag lagt ut lavbrädorna som jag vill ha dem vänder jag dem upp och ner och skruvar fast lite klyvd råspont.
Nybyggda lavar i en bastu med reglar och klyvd råspont, fästa mot träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första laven klar!
Inre hörn i bastu under konstruktion med träpanel och omonterade lavbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benpar tre. Detta ben blir längre då jag tänker ha ett räcke vid kaminen.
Konstruktionssteg i en bastu med obehandlade träreglar och märkningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fästs i väggen.
Träkonstruktion med reglar och distans av uppsågad ledstång i trä för bygge av lavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få lite mer golvyta att tvätta sig på klurar jag på om man ska vinkla in benet vid fönstret något. Först en bild med fullt djup (ca 65cm)
Konstruktion av bastulavar med synliga träreglar och verktyg i en bastu under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild med indraget ben. Laven blir då 65cm vid kaminen och 40cm vid fönstret. Det blir skillnad för golvytan, vi kör på detta.
Byggprocess i ett basturum med träreglar för lavar, verktyg utspridda på golvet och en svart kamin i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benet skruvas fast. Jag kan säga att det var en del klurande och letande bland gamla bilder för att lista ut vart jag hade satt förstärkningarna i väggen :)
Träkonstruktion av lavram i byggfas med reglar och balkskor, avståndsmarkering och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte ha fem stolpar i räcket och satte därför en kottling för varje stolpe, men vi får se om det blir så eller ej...
Konstruktion av bastulavar med överdimensionerade reglar och kottlar fästade med balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna lav är inte bara att vända på pga vinkeln, så det blir stående montering.
Konstruktion av bastulav med tjocka reglar och balkskor, borrmaskin på golvet och lavbrädor ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har varit en del sena kvällar (nätter) på senaste och det börjar märkas. Här blev det helt fel :p
Omonterade ljusa träbrädor för bastulav staplade inuti en bastu med synliga träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade laven med cirkelsåg.
Inredning av bastu med träbänkar under uppbyggnad, synliga reglar och väggbeklädnad av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lavarna klara! Blev jätte bra med vinkeln.
Bild på nyligen byggda bastulavar i trä med verktyg på den övre lavens regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkning av ryggstöd.
Träreglar och lavbrädor i en bastu under konstruktion, med mätverktyg och skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bjuder på en bild där jag fäster ryggstödet. Avstånd tak till övre lav är ca 107cm vill jag minnas och mellan över och undre lav 45cm. Mellan golv och undre lav blir det en bänk.
Person som arbetar på övre laven i bastubyggnadsprojekt med synlig trästruktur och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång! Kommer fortsätta med räcke, bänkar och omklädningsrum, men nu kan vi som sagt basta så det kanske blir lite lugnare tempo.
 
  • Gilla
Mia7737 och 7 till
  • Laddar…
Blir jättefint!
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
(y)
Man ska kunna köra stridsvagn på bastulavar. Det är sen gammalt.
 
  • Gilla
  • Haha
F.Taleman och 3 till
  • Laddar…
murak
Då var julhelg o nyår avklarat så här kommer lite bilder och tankar från våra första veckor med egen bastu.

Först ett par ord om kaminen, Harvia Linear 22 LS, mest bara för att dela med mig till andra som planerar bastu. Skyddsplattan den står på är stabil och gör sitt jobb då golvet under är svalt när vi eldar. Skyddsplåten runt är av vek plåt, men passformen är bra och jag tycker inte den förstör utseendet för mycket. Ett minus är att det inte fanns nått stansat hål på baksidan då man som i vårt fall väljer att ha rökröret ut genom väggen, det fick vi klippa upp själva (vilket visserligen gick lätt då plåten som sagt är vek..) Själva kaminen är lättänd och asklådan funkar fint. Effekten känns lagom till vår bastu på ca 16m3 (spec 8-22m3) Vi fick inte plats med 40kg sten enligt instruktionerna utan ca 30kg, men det beror väll på hur stora stenar man har kanske.. Vattentanken på sidan fungerar som den ska, vattnet blir varmt efter drygt en timme (utan vråleldning ska sägas). Instruktionerna säger att tanken alltid ska vara full vid eldning vilket jag ställer mig lite frågande till, men vi lyder snällt. Vi har mycket kalk i vattnet så det är redan rätt mycket kalkavlagringar i tanken. Sammanfattningsvis en utmärkt kamin! (iallafall efter denna korta testperiod..)
Harvia Linear 22 LS bastukamin med stenar och brinnande eld, omgiven av skyddsplåt, står på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stump ekplank och två krokar till tvål o borste.
Träklädda bastuväggar med två krokar på en mörkbrun platta och en fönstergardin i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termometer och hygrometer.
Termometer och hygrometer på trävägg i bastu som visar temperatur och luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bär vatten till bastun i vattenkannor och tömmer i en balja (90 liter?) Denna fick ett lock av råspont så man kan ha den lite halvt under lavarna utan att det droppar svett i den.
Rund bastubalja med trälock som står på ett bastugolv, intill träbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev dock knöligt att öppna locket utan att först behöva dra ut baljan så jag klöv locket i två. Det blev snabbt trångt på golvet i bastun då barnen ska en lite större balja att sitta i, så lösningen att ha vattenbaljan halvt under lavarna känns bra. Det finns gulrör draget från vattenutkastarn på huset in till bastun, så jag tänker mig att jag nog drar in en vattenslang med kran på sikt.
Cirkelsåg på ett rundat trästycke, arbete i bastubyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde två bänkar, en längre att ha som fotsteg mellan golv och undre lav och en kortare att sitta på när man tvättar sig. Den kortare ( i bild) står dock undanstuvad under lavarna då barnen som sagt har sin balja där.
En hemsnickrad träbänk inne i ett arbetsrum med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på den längre bänken.
Enkel träbänk i bastu med sittbrädor och synligt benstöd mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längre bänken igen.
En enkel träbänk under en bastulav av ljusa träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade först tänkt ha fem stolpar till räcket vid kaminen, men det blev en. Den förankras med vinkeljärn på ena sidan..
Trähantverk med ekplank, vinkeljärn, skruv och hammare på en arbetsbänk som en del av bastubyggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och skruv in i regeln på andra. Här syns också vattentunnan med lock. Blev som sagt mycket mer användarvänligt när jag klöv locket.
Trästolpe förankrad med vinkeljärn bredvid bastulavar och en klövd skyddsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är gillar träplugg.. när det blir som jag vill :p Överliggaren på räcken blev perfekt, sitter som berget med två plugg och en sne skruv underifrån!
Bastubygge med detaljbild av träpluggar och borr i arbete, termometer och hygrometer synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lilla mellanbiten misslyckades jag dock fatalt med (borrhålen kom på fel plats och blev för stora så det glappade) så det blev skråskruv istället. Den används inte till annat än att torka handdukar på så det får väll gå..
Inre delen av en bastu med träbänkar och en Harvia Linear 22 LS kamin med stenar, närbild på en vattenbalja med termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har vi omklädningsrummet. Det blir liggande råspont på väggar o tak, en enkel bänk och ett par krokar för morgonrocken.
Inredd bastu under uppbyggnad med en trädörr, väggar av träpanel och en stege av träplankor inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I öppningen till vänster i bild blir det en dörr ut på en altan. Fortsättning följer.
Under konstruktion inuti en bastu med synlig isolering, träpaneler, en stegpall, och en upprätt borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång! Uppdaterar när det finns mer att visa. Tack till alla som följer!
En mysig bastuinteriör med vedeldad Harvia-kamin som lyser, en inbyggd vattentank, träbänkar, och bastutillbehör på ett skyddsplåtsbelagt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tob And och 13 till
  • Laddar…
En liten fundering : Klarar lampa och sladd värmen och fukten i bastun?

Fint jobb för övrigt !
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En liten fundering : Klarar lampa och sladd värmen och fukten i bastun?

Fint jobb för övrigt !
Nej, jag har haft två lampor som byggbelysning då det mesta arbetet skett när det varit mörkt :) Första badet hade vi stearinlycktor vilket var jättefint o mysigt, men dom smälte (nybörjarmisstag) så vi har nöjt oss med ljus från kaminen samt det lilla som kommer genom fönstret på bastudörren.

Får se om det blir nån annan lösning på belysning i framtiden.
 
murak murak skrev:
Nej, jag har haft två lampor som byggbelysning då det mesta arbetet skett när det varit mörkt :) Första badet hade vi stearinlycktor vilket var jättefint o mysigt, men dom smälte (nybörjarmisstag) så vi har nöjt oss med ljus från kaminen samt det lilla som kommer genom fönstret på bastudörren.

Får se om det blir nån annan lösning på belysning i framtiden.
Storm(olje)lykta i en ståltråd utanför fönstret ger fin stämning
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Alltid vatten i tanken då du eldar? Ja. Annars bränner du hål på plåten väldigt fort. Så har jag fått det förklarat för mig och så har jag gjort. Å det funkar ännu efter många år.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
murak murak skrev:
Nej, jag har haft två lampor som byggbelysning då det mesta arbetet skett när det varit mörkt :) Första badet hade vi stearinlycktor vilket var jättefint o mysigt, men dom smälte (nybörjarmisstag) så vi har nöjt oss med ljus från kaminen samt det lilla som kommer genom fönstret på bastudörren.

Får se om det blir nån annan lösning på belysning i framtiden.
Du kommer säkert att klara dig med ljusskenet från elden. Så har jag det och också ett litet fönster i dörren till relaxen och ett i ytterväggen.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
N northernlight65 skrev:
Alltid vatten i tanken då du eldar? Ja. Annars bränner du hål på plåten väldigt fort. Så har jag fått det förklarat för mig och så har jag gjort. Å det funkar ännu efter många år.
Ah, så är det så klart! Tack för förklaringen!
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Tack för en riktigt pedagogisk tråd Murak! Ser riktigt fint ut och förstår att du är nöjd med resultatet. Jag står i begrepp att påbörja ett bastubygge och velar mellan den (på detta forum) vanligaste lösningen med springor i golvet och denna lösning med ett fall och ränna. Jag gillar personligen rännan och undrar om du är nöjd samt ser några omedelbara fallgropar eller problemområden? Precis som du så planerar jag för att tvagning kan göras inne i basturummet så det rör sig om en del vatten som ska tas omhand.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
K KungGeorge skrev:
Tack för en riktigt pedagogisk tråd Murak! Ser riktigt fint ut och förstår att du är nöjd med resultatet. Jag står i begrepp att påbörja ett bastubygge och velar mellan den (på detta forum) vanligaste lösningen med springor i golvet och denna lösning med ett fall och ränna. Jag gillar personligen rännan och undrar om du är nöjd samt ser några omedelbara fallgropar eller problemområden? Precis som du så planerar jag för att tvagning kan göras inne i basturummet så det rör sig om en del vatten som ska tas omhand.
Tack för lovorden! :)

Jag är jättenöjd med valet av trägolv med fall. Vi tvättar oss hela familjen i bastun två-tre gånger i veckan och vattnet rinner snällt mot rännan. Golvet torkar bra mha eftervärmen och har inte visat några tecken på skada ännu.

Vid tröskeln blir det dock blött in i omklädningsrummet pga plask o stänk som rinner ner på dörren, så där måste jag göra nån sorts insats för att hjälpa tröskel och golv i omklädningsrummet att torka (dit når inte värmen nämligen). Troligen blir det en lägre tröskel med fall inåt bastun samt med ordentligt med luft under. Vi får se..

Om jag skulle bygga igen så hade jag låtit mina sargbrädor gå ner förbi golvet istället för att ställa dem ovanpå. Det hade både varit enklare att bygga och varit ännu bättre skydd för väggarnas isolering.

Lycka till med bygget och vill du ha mer info/bilder är det bara att fråga!
 
  • Gilla
Tob And och 1 till
  • Laddar…
Det låter kalas. Ser att du verkar hålla till på Gotland så antar att du inte har något problem med minusgrader och isproppar i rännan/utkastaren. Jag vet inte ens om det är ett praktiskt problem utan snarare ett teoretiskt :) det borde vara ett gäng plusgrader under huset även i smällkallaste vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.