Har panel med några kvistar som ska spacklas. Fungerar det att spackla först och sedan stryka på schellack? Det är linoljespackel.
 
J JohanN03 skrev:
Har panel med några kvistar som ska spacklas. Fungerar det att spackla först och sedan stryka på schellack? Det är linoljespackel.
Nja... du tar väl shellacken först? Effekten av lacken uteblir väl om du spacklar först tänker jag.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Nja... du tar väl shellacken först? Effekten av lacken uteblir väl om du spacklar först tänker jag.
Tänkte att spacklet inte fäster ordentligt på den schellackade kvisten, för blank yta?
 
http://www.hyvlinge.se/att-mala-med-linoljefarg/fargskola/

" Inomhus kan du använda linoljespackel. Här bör du också shellackera kvistar för att undvika genomslag."

Framgår ju inte direkt i vilken ordning, men shellacken är ju till för att spärra genomslag. Om du spacklar först och lackar sedan kan ju, teoretiskt, genomslaget vandra i spacklet så att säga. Tänker jag. (Kill-gissar lite ja...)
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
[länk]

" Inomhus kan du använda linoljespackel. Här bör du också shellackera kvistar för att undvika genomslag."

Framgår ju inte direkt i vilken ordning, men shellacken är ju till för att spärra genomslag. Om du spacklar först och lackar sedan kan ju, teoretiskt, genomslaget vandra i spacklet så att säga. Tänker jag. (Kill-gissar lite ja...)

Jag har alltid shellackerat först, sen spacklat och sist målat. Har alltid funkat bra. Men, med det inte sagt att det inte skulle fungerat tvärt om också.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Se till att du inte slipar bort schellacken bara (y)
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Först chellack sen grundfärg därefter spackel spacklet fäster inte bra på ogrundat trä
 
  • Gilla
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
Enligt Wibos rekommendationer:

Grunda träet med WIBO Snickerigrund.

Snickerigrunden ska inte spädas med aromatiska lösningsmedel och ska appliceras med rund anstrykare tills full mättnad i träet uppnås - men övermätta inte eftersom ytan då blir för blank.

Avser behandlingen nya fönsterbågar invändigt kan snickerigrunden bytas ut mot JUPEX 45 Kinesisk Träolja, gärna pigmenterad i slutkulören.

När grunderingen torkat spacklas alla spikskallar och fogar för att uppnå en så hög finish på underlaget som möjligt.

Gör så jämna och släta spacklingar som det går eftersom oljespackel blir betydligt hårdare än latexspackel och därför är mer svårslipat.

Undvik latexbaserat spackel eftersom detta ofta gör det nödvändigt med flera fläckbättringar med Slipstrykningsfärg innan det är mättat.

På nya snickerier invändigt schellackeras alla kvistar för att stoppa mattinsugningar och för att inte få gula kådgenomslag efter färdigstrykning.

Om man använder schellackflingor istället för färdigspädd schellacklösning skall dessa blandas med T-Röd och blandningen måste stå över natten innan flingorna löst sig och blandningen går att använda. En 20 %-ig lösning brukar vara lagom dvs. ca. 50 gr flingor och 3 dl. T-Röd.

Schellackeringen görs efter grundningen
 
Går nog vilket som helst men under alla mina år som yrkesmålare har jag kvistlackat först blir ju svårare att se var kvistarna är om man grundar före.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.