Hej,

Vi har precis köpt vårt första hus och planerar nu på att anlägga en thujahäck runt hela tomtgränsen. Det rör sig om en längre sträcka ca 100-120 m men den är en uppdelad och det är väldigt blandad terräng och bitvis backigt. Har ni några tips vad man ska tänka på? Vilken sort och vad är en rimlig kostnad? Tipps på bra företag?

Tack för all hjälp vi kan få.
Lisa
 
BirgitS
Det är väl i princip två sorters tujor som är vanliga, Brabant och Smaragd. Brabant växer fort och vilt så det behöver klippas mycket minst två gånger om året om den ska se någorlunda snygg ut. Smaragd växer långsammare och håller formen bättre så där är det mer putsning än hårdklippning som gäller.

Du skriver att det är backigt och då är det ju bra att tänka på att tujor är känsliga för uttorkning och marken blir lätt väldigt torr i övre delen av en backe. För alla häckar bör jorden vara likadan hela vägen för annars är det stor risk för att häcken växer ojämnt (bra jord gör att de växer bättre än med dålig jord).

Tänk på att höga häckar skuggar gräsmattan så den växer sämre. En hög häck kommer också att behöva mer vatten och näring vilket också brukar påverka gräsmattan bredvid negativt.
 
Tusen tack för input!
 
Hej,

Vi satte en thujahäck för några år sedan.
-Grävde ett dike på ca 40cm
-Lade ner en droppbevattningsslang längst ner.
-Fyllde därefter upp med en näringsrik jord att plantera ner thujorna i.

Har gått ritkigt bra för häcken, den här växt ca 50 cm/år. Tror just att droppslangen precis under thujorna var ett bra val då rötterna letar sig nedåt istället för upp mot ytan.
Det i kombination med en näringsrik jord är nog en framgångsfaktor,

Vi beställde från plantinavia, Vi fick jättefina och välmående smaragdplantor, Tyvärr så dog 2 st under nästa säsong men de ersattes utan några som helst problem!
Kan verkligen rekommendera plantinavia!

Lycka till!
 
  • Gilla
LisaMa
  • Laddar…
Här är en annan tråd.
Jag satte 25m häck i April 2019 se inlägg #15
https://www.byggahus.se/forum/threads/nyplanterade-thuja-brabant-som-doer.374631/#post-3683411

I dag är den 2m hög! Och det på 2 växt år.

Jag grävde bort med grävmaskin c:a 50x50 cm, köpte matjord och fyllde diket packade till med larvbandet!
Spände en tvättlina i tomtgränsen å grävde ett smalt 20cm dike 20cm djupt på min sida om gränssnöret (så häcken står på min tomt) där planterades med 50cm C-C .
En viktig sak är att tidigt välja ut en centrumstam som får gå upp! Alla sidoskotten som strävar att bli topp bör klippas när dom nått 40cm medan toppskottet klipps först när det nått häckens sluthöjd -20cm.
Annars kan grenar knäckas i framtiden av blötsnö om det finns flera konkurrerande stammar från roten som är bara gröna på en sida!

Att gräva ner en bevattningssystem i botten under rotklumpen är en god idé, jag hade en lös slang som jag flyttade.
 
Redigerat:
  • Gilla
LisaMa
  • Laddar…
Vi planterade två thujahäckar i somras. Jag läste på som en galning inför planteringen. Du får fundera på vad som passar er bäst, krukodlat eller rotklump.

Vi grävde dike med maskin och blandade upp jorden och förberedde inför planteringen med droppslangar ovan jord.

Vi köpte plantorna från thujor.se
Vi valde Thuja plicata 'Excelsa' exklusiv 120cm vid tomtgränsen mot uteplatsen och granntomten, samt en billigare sort, Thuja Brabant exklusiv 80-100cm, på andra sidan huset. Båda krukodlade. De kom liggande på pall och jorden var tyvärr torr när vi packade upp dem. Den stora sorten var böjd efter att ha legat packade på sidan, men det rätade upp sig efter några veckor.

Vid planteringen doppade vi varje planta i en hink med vatten tills det slutade bubbla för att väta dem ordentligt. Sedan vattnade vi ordentligt två ggr i veckan med droppslangen och stödvattnade ännu mer när värmen slog till. Jag kollade fukten i jorden med en fuktmätare långt in på hösten och fortsatte att vattna in i det sista.

Två veckor efter plantering tappade den billigare thujasorten sin intensiva gröna färg. Fick förklarat att de kan göra det när de acklimatiserar sig. Jag fick tips om att göda dem lite.
Båda häckarna har klarat vintern bra. Den stora sorten är superfin, mörkgrön och glansig. Den mindre sorten ser ut som den gjorde i höstas, jag hoppas att den kan få tillbaka lite av sin fina, intensiva färg när värmen kommer.

För att försöka skrämma bort djur som gärna knaprar på dem satte jag ut pinnar med oasis dränkta i benmjöl, vatten och ammoniak.

Säg till om du har några specifika frågor! Jag upplevde att det var en djungel kring både olika thujasorter och plantering när jag började reka inför vår plantering.
 
Vi planterade en 30m Thujahäck i maj i år. Den är växt framförallt på höjden men inte tjockat till sig men det tar ju någon säsong då det kommer när man börjar klippa sidorna.

Jag klippte in sidorna lite lite för ett par veckor sedan. Max 5cm och ser nu att mängden bruna/gula bladverk ökat mycket. Främst de skott som sitter längst in mot stammen typ de första 1-2 på varje gren. I övrigt ser de gröna och friska ut. Är det en reaktion av beskärningen i att den släpper dom för att bilda nya utstickare eller kan de bli så säsong 1 när hösten kommer och det blir kalla nätter, mörkare?

Alla buskarna ser mer eller mindre lika ut.
 
  • Närbild av en Thujahäck med gröna grenar och viss brunt bladverk inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Thujahäck med gröna barr och några bruna/gula blad inne vid stammen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Thujahäck med grönt och brunt lövverk som visar tecken på beskärning och möjlig stress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alla grenar längst in kommer bli bruna och dö, inom tid. Tujan är bara grön längst ut på varje gren, den slår inte ut nya skott på grenarna längre in. Det är därför det är så viktigt att aldrig klippa för långt in - det kommer inget nytt där.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Alla grenar längst in kommer bli bruna och dö, inom tid. Tujan är bara grön längst ut på varje gren, den slår inte ut nya skott på grenarna längre in. Det är därför det är så viktigt att aldrig klippa för långt in - det kommer inget nytt där.
Så det ser naturligt ut i dina ögon då? När man beskär den, var slår den nya skott då som gör den tätare. Är det vid snittet och inte längre in?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Någon som vet vad som kan ha hänt här? En planta har snabbt skiftat i färg, men den har inga döda grenar eller blad. Alla andra plantor är gröna och fina.
 
  • Buske med skiftande färg, en del grenar är gulaktiga mitt bland gröna, friska grenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujor punk se är dom värsta skojarna på marknaden. Utövar utpressning att man enbart får reklamera om man satt högsta betyg på reco. Dyrköpt erfarenhet för egen del och jag hoppas dom kursar snart. Biror en bild på deras Brabant som är ”tät och buskig”
 
  • Thujaplanta i kruka som ser sparsamt grenad ut framför ett vitmålat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bricco Bricco skrev:
Vi planterade en 30m Thujahäck i maj i år. Den är växt framförallt på höjden men inte tjockat till sig men det tar ju någon säsong då det kommer när man börjar klippa sidorna.

Jag klippte in sidorna lite lite för ett par veckor sedan. Max 5cm och ser nu att mängden bruna/gula bladverk ökat mycket. Främst de skott som sitter längst in mot stammen typ de första 1-2 på varje gren. I övrigt ser de gröna och friska ut. Är det en reaktion av beskärningen i att den släpper dom för att bilda nya utstickare eller kan de bli så säsong 1 när hösten kommer och det blir kalla nätter, mörkare?

Alla buskarna ser mer eller mindre lika ut.
Svarar mig själv här. De på bilden ovan växte på fint följande säsong och har denna höst inget gult längre in som på bilderna ovan. Satte i våras 25 meter till som hela sommaren varit gröna och fina och nu har även de blivit gula och släpper längre in mot stammen dvs samma resa som de jag satte förra året. Har inte beskärt dom alls då jag trodde de förra året tog stryk av det och därför gulnade. En teori är att den sista vattningen jag gjorde för ett par veckor sen kanske blev för mycket för dom (man säger de ska få en sista vattning innan vintern). Eller så gör de ofta så här på hösten säsong ett helt enkelt. Det är alltså bara runt stammen längre in barren gulnar. Längre ut är de gröna och fina. Inte lika stressad i år dock eftersom de vi satte förra året som blev så växt fint i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.