Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm. Huset byggdes 68 och var då hyresrätt som är ombildad. Vi har bott i vår lägenhet i 11 år och nu vid stamspolning upptäcktes en spricka i golvbrunnen i badrummet, golvbrunnen är av gjutjärn. Vi har hantverkare på gång som skall göra en renovering. Vi får riva hela badrummet och kosta på en helrenovering. I styrelsens stadgar står att bostadsrättsinnehavare själv får bekosta det som finns under golv, alltså golvbrunnen. Är det juridiskt riktigt? //Lisbet
 
Stadgarna anger vad som är föreningens och medlemmens ansvar. Just golvbrunnen brukar nämnas specifikt vad som gäller. Det kan skilja sig, i vår förening är det medlemmens ansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack snälla för svar. Ja jag har nu förstått att det är olika. Bara att acceptera.
 
Innan ni drar igång en helrenovering nu, kolla med Brf så det inte är ett stambyte på g inom snar framtid, gör ni inte på rätt sätt nu, så finns risk att ni måste göra om allt vid ett ev stambyte.
 
Tack för svar Jörgen. Det blir stambyten om ca 4-5 år. Vi har hittat en firma som byter vår del av stammen. Det innebär att vi inte behöver riva badrummet igen. Vissa firmor vi kontaktat har sagt att ”det är bara att riva igen”. Det är akut att renovera för att undvika läckage till våningen under så vi kan inte vänta 4-5 år.
Firman vi anlitar byter stammen så att det vid stambyten bara är att ansluta till vår, utan ny renovering. Brf bekostar vår del av stambyten. vi hade turen att hitta en seriös firma som upplyste oss om detta.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T Tättö skrev:
Tack för svar Jörgen. Det blir stambyten om ca 4-5 år. Vi har hittat en firma som byter vår del av stammen. Det innebär att vi inte behöver riva badrummet igen. Vissa firmor vi kontaktat har sagt att ”det är bara att riva igen”. Det är akut att renovera för att undvika läckage till våningen under så vi kan inte vänta 4-5 år.
Firman vi anlitar byter stammen så att det vid stambyten bara är att ansluta till vår, utan ny renovering. Brf bekostar vår del av stambyten. vi hade turen att hitta en seriös firma som upplyste oss om detta.
Bra, och lycka till! (y)
 
Det är trist att behöva byta badrum när stambyte ligger så nära. Ingen kan garantera att det går att undanta din lägenhet från det kommande stambytet. Det vet man först när projektet är färdigplanerat.
Ock den totala kostnaden för stambytet fördelas ut på medlemmarna utan hänsyn till om vissa inte fått nya badrum.
Kanske läge att undersöka om man kan göra en punkreparation. Ex relining av golvbrunnen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är trist att behöva byta badrum när stambyte ligger så nära. Ingen kan garantera att det går att undanta din lägenhet från det kommande stambytet. Det vet man först när projektet är färdigplanerat.
Ock den totala kostnaden för stambytet fördelas ut på medlemmarna utan hänsyn till om vissa inte fått nya badrum.
Kanske läge att undersöka om man kan göra en punkreparation. Ex relining av golvbrunnen.
Har kollat relining men får nej på det från Brf.
 
Om du kan få en firma att ge garanti på relining så har jag svårt att se att föreningen skulle kunna kräva att du åtgärdar mer.
 
K kindvall skrev:
Stadgarna anger vad som är föreningens och medlemmens ansvar. Just golvbrunnen brukar nämnas specifikt vad som gäller. Det kan skilja sig, i vår förening är det medlemmens ansvar.
Bostadsrättslagen styr i första hand. Sen kan man skriva in vad som helst i stadgarna. Men juridiskt är det i slutändan bostadsrättslagen som styr.
 
T Tättö skrev:
Tack för svar Jörgen. Det blir stambyten om ca 4-5 år. Vi har hittat en firma som byter vår del av stammen. Det innebär att vi inte behöver riva badrummet igen. Vissa firmor vi kontaktat har sagt att ”det är bara att riva igen”. Det är akut att renovera för att undvika läckage till våningen under så vi kan inte vänta 4-5 år.
Firman vi anlitar byter stammen så att det vid stambyten bara är att ansluta till vår, utan ny renovering. Brf bekostar vår del av stambyten. vi hade turen att hitta en seriös firma som upplyste oss om detta.
Det här kommer nog tyvärr bli problem. Instammen går normalt minst varm-kallvatten, varmvatten cirkulation samt avlopp. När stambyten sker så byts allt. Firman som utför stambytet lämnar garanti och använder produkter som han tycker är lämpliga. Helt plötsligt kommer han till din Lgh.
1) Hur skall han komma åt att skarva på stammarna i din Lgh från grannen under OCH från grannen över utan att öppna upp i ditt badrum?
2) Hur ska han kunna lämna en produktgaranti när det mitt i hans stambyte är andra produkter?
3) Det blir något fel efter stambytet. Vem ska föreningen ringa? Här är risken väldigt stor att entreprenörerna skulle på varandra. (Givetvis beroende på vad felet är).

Vi har byggt 2 badrum som vi förberett för stambyte. I båda fallen revs badrummen ut när väl stambyten skedde. Jag kan inte säga annat en att jag förstår varför tyvärr?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
T Tättö skrev:
Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm. Huset byggdes 68 och var då hyresrätt som är ombildad. Vi har bott i vår lägenhet i 11 år och nu vid stamspolning upptäcktes en spricka i golvbrunnen i badrummet, golvbrunnen är av gjutjärn. Vi har hantverkare på gång som skall göra en renovering. Vi får riva hela badrummet och kosta på en helrenovering. I styrelsens stadgar står att bostadsrättsinnehavare själv får bekosta det som finns under golv, alltså golvbrunnen. Är det juridiskt riktigt? //Lisbet
https://lawline.se/answers/9922
Som du kommer märka om du läser på är det komplicerat med bostadsrättslagen och stadgar. Det finns mycket domar som är prejudikat.
En sak är säker. Andemeningen när man började skriva in i stadgarna var att bostadsrättsinnehavaren skulle ansvara för att rensa sin golvbrunn. Sen är det som vanligt. Tolkningarna och domarna börjar skena iväg så vi normala människor inte länge förstår. Det finns i många föreningar texter där det står att ansvaret för liggande stammar är bostadsrättsinnehavarens. Tänk nu tanken att föreningen ska utföra ett stambyte. Ska varje innehavare sätta igång och bila fram alla liggande stamar själva? Lite ologiskt kan man tycka.
Nej, läs på lite och stå på dig mot din Brf. En sprucken golvbrunn ska ligga på föreningen enligt mig om du inte varit försumlig. Hittar inskrivande stund ingen dom men är övertygad om att det finns. Är dock inte lika övertygad om att jag har rätt eftersom jag sett flera märkliga domar.
2) Ring ditt försäkringsbolag. Även här kan du få problem eftersom jag tolkar dig som att du inte har en vattenskada?
3) Religna brunnen. Hur ska Brf kunna hindra dig till detta om du ansvarar för brunnen?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Från bostadsrättslagen: Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler.

Här har vi roten till problemet att flera Brf:er börjar göra egna tolkningar. Läs flera gånger innan ni börjar kommentera.
 
T Tättö skrev:
Vi bor i en bostadsrätt i Stockholm. Huset byggdes 68 och var då hyresrätt som är ombildad. Vi har bott i vår lägenhet i 11 år och nu vid stamspolning upptäcktes en spricka i golvbrunnen i badrummet, golvbrunnen är av gjutjärn. Vi har hantverkare på gång som skall göra en renovering. Vi får riva hela badrummet och kosta på en helrenovering. I styrelsens stadgar står att bostadsrättsinnehavare själv får bekosta det som finns under golv, alltså golvbrunnen. Är det juridiskt riktigt? //Lisbet
Lägg gärna ut föreningens stadgar eller endast texten om du vill. Står det att Binnehavaren har ”underhållsansvar” av golvbrunnen? Eller står det ”ansvar” för golvbrunnen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]
Som du kommer märka om du läser på är det komplicerat med bostadsrättslagen och stadgar. Det finns mycket domar som är prejudikat.
En sak är säker. Andemeningen när man började skriva in i stadgarna var att bostadsrättsinnehavaren skulle ansvara för att rensa sin golvbrunn. Sen är det som vanligt. Tolkningarna och domarna börjar skena iväg så vi normala människor inte länge förstår. Det finns i många föreningar texter där det står att ansvaret för liggande stammar är bostadsrättsinnehavarens. Tänk nu tanken att föreningen ska utföra ett stambyte. Ska varje innehavare sätta igång och bila fram alla liggande stamar själva? Lite ologiskt kan man tycka.
Nej, läs på lite och stå på dig mot din Brf. En sprucken golvbrunn ska ligga på föreningen enligt mig om du inte varit försumlig. Hittar inskrivande stund ingen dom men är övertygad om att det finns. Är dock inte lika övertygad om att jag har rätt eftersom jag sett flera märkliga domar.
2) Ring ditt försäkringsbolag. Även här kan du få problem eftersom jag tolkar dig som att du inte har en vattenskada?
3) Religna brunnen. Hur ska Brf kunna hindra dig till detta om du ansvarar för brunnen?
Tack för svar. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget och de tar inget ansvar. Vi har hemförsäkring med extra allt och bostadsrättsförsäkring men golvbrunnen är undantagen. Relining fungerar inte heller sägs det eftersom rören är av Pvc.
vi har haft en massa VVS killar som tittat på vårt badrum och vi har inget annat val än att göra en helrenovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.