P
Hej,
Jag har blivit erbjuden att köpa del av grannens tomt. Är osäker på vad som är rimligt pris att betala. Det rör sig om ca 200 m2 och ligger i västra Göteborg.

Karta över ett stycke av en tomt markerad som "Ny del av tomt ca200 m2" i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
Per A
 
Redigerat av moderator:
Beror ju helt på vilken nytta du har av marken. Gör det att du kan stycka av? Gör det att du får möjlighet att bygga till på ett sätt du annars inte kan? Lekyta? Finns risk att grannen annars kan stycka av och vilka effekter får det för dig? Har du ingen nytta av marken sjunker rimligen betalningsviljan. Svårt att applicera någon allmän regel eftersom det beror på omständigheterna
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Tror det är väldigt svårt att svara på när man inte har mer info... Priset borde bli lägre om den delen av tomten är helt onödig för grannen men väldigt bra passande till din tomt och vice versa.
Det enda jag kan bidra med är att jag kommit överens med min granne om att köpa ca 400m2 av hans tomt där det står ett attefallshus för 1.5miljoner kr (Har inte kontaktat kommun eller Lantmäteriet än så det hänger på dem om det kan genomföras). Då anser jag att attefallshuset är värt ca 750 och tomten resterande 750.000kr . Detta i förort till Stockholm.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
P
P Petrusmilli skrev:
Beror ju helt på vilken nytta du har av marken. Gör det att du kan stycka av? Gör det att du får möjlighet att bygga till på ett sätt du annars inte kan? Lekyta? Finns risk att grannen annars kan stycka av och vilka effekter får det för dig? Har du ingen nytta av marken sjunker rimligen betalningsviljan. Svårt att applicera någon allmän regel eftersom det beror på omständigheterna
Hej,
Nyttan av marken är att jag får möjlighet att bygga en verkstad, garage eller mindre gästhus/attefallshus. Det hade varit till stor glädje för mig att få dom möjligheterna då min trädgård är ganska liten.
Med vänlig hälsning, Per
 
Vad har grannen tänkt sig för pris?
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
Fråga en mäklare som kan området vilken värdeökning förändringen kan tänkas ge. Så får du en uppfattning vad det kan vara värt. Sen vill du ju ha säkerhetsmarginal på det.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad har grannen tänkt sig för pris?
Vi är helt i startgropen av förhandlingen. Jag har bara fått frågan om hur många m2 jag vill köpa .
 
  • Gilla
Petrusmilli
  • Laddar…
Är läget bra och tomten är byggnadsbar så är det kanon. Sedan får du väll kolla upp vad tomtpriser är generellt i området.
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
När du funderar på vad du är beredd att betala är det bra att ha koll på att lantmäteriet ska ha betalt för avstyckningen. Hur mycket det kostar varierar från fall till fall, men om jag förstått rätt kan man räkna med att det kostar runt förtiotusen om det är ganska standard förrättning.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Vilken tomt är din? Planerar du att slå ihop den med din befintliga?
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
P
P Petrusmilli skrev:
Fråga en mäklare som kan området vilken värdeökning förändringen kan tänkas ge. Så får du en uppfattning vad det kan vara värt. Sen vill du ju ha säkerhetsmarginal på det.
Bra tips
M MetteKson skrev:
Vilken tomt är din? Planerar du att slå ihop den med din befintliga?
Min tomt är den till vänster på bilden. Om det blir affär så är planen att slå samman dessa.
 
250.000 - 400.000 kr kanske.
Vad är taxeringsvärdet på er tomt och bostad i dagsläget?
 
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
250.000 - 400.000 kr kanske.
Vad är taxeringsvärdet på er tomt och bostad i dagsläget?
Taxeringsvärde 2018 = 6 104 000 kr Byggnadsvärde : 3 559 00kr
 
P Per Alexandersson skrev:
Taxeringsvärde 2018 = 6 104 000 kr Byggnadsvärde : 3 559 00kr
Oj då :surprised:
Men jag antar att byggnadsvärdet är 3.559.000 kr, och marken ca 2,5 mille, rätt?
Och du får tomten ökad med ca 30%...
 
  • Gilla
Pirahya2
  • Laddar…
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj då :surprised:
Men jag antar att byggnadsvärdet är 3.559.000 kr, och marken ca 2,5 mille, rätt?
Och du får tomten ökad med ca 30%...
Stämmer.
 
  • Gilla
Spikhasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.