Har tänkt att försöka fixa dessa små sprickor själv och sedan måla. Som kanske också syns har gammal färg ”flagat”. Hur lagar jag sprickorna, med vad och vilken färg törs jag måla med? Vad är det värsta som kan hända om jag väljer fel färg?
 
  • Vägg med små sprickor och flagnande gammal färg nära ett fönster och över stenar vid dess bottenkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med en spricka och flagnande gammal färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med små sprickor och avflagad gammal färg, samt lite växtlighet i nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rädd för att du behöver putsa om hela väggen för att få det snyggt :(
 
Det var deprimerande
 
C
Vet du något om vilken färgtyp som sitter där nu?
Kan vara en bra grej att ta reda på först.
Puts vill du definitivt inte kladda på med vad som helst, för blir det fel är det minst sagt ett jättejobb att ta bort färgen.

Är det inte bomt, dvs. att putsen lossnat från underlaget vilket du lätt hör genom att knacka på putsen med något hårt, så skulle jag vilja påstå att man normalt målar över den där typen av sprickor med gott resultat.
 
C cpalm skrev:
Vet du något om vilken färgtyp som sitter där nu?
Kan vara en bra grej att ta reda på först.
Puts vill du definitivt inte kladda på med vad som helst, för blir det fel är det minst sagt ett jättejobb att ta bort färgen.
Är det inte bomt, dvs. att putsen lossnat från underlaget vilket du lätt hör genom att knacka på putsen med något hårt, så skulle jag vilja påstå att man normalt målar över den där typen av sprickor med gott resultat.
Tack cpalm, det är inte bom men tyvärr vet jag inget om färgen - tä. Kan bli ett problem
 
Jag hade tunna putssprickor i min grund efter dränering. Grävgubben slog i huset flera ggr så det va jordbävning... (akta er för veterankraft gubbar)
Jag gjorde som så att jag fyllde i sprickorna med utefog, drog av det med trasa och sedan helmålade grundmuren..det ser ännu toppen ut efter iaf 3 år...

jag målade med beckers mur och grundfärg tror jag den heter...bauhaus
 
Skrapa av det som är löst tvätta av o spackla sprickorna med vanligt sandspackel o måla med vanlig väggfärg ser väl inte så farligt ut inget att hetsa upp sig för
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Detta är väl inomhus?
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Detta är väl inomhus?
Det är inte vanligt att ha snö inomhus.
 
  • Haha
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
Tyckte det såg ut som en matta i så fall får man laga med husfix i stället o måla mee silikonfärg. Det ser att saknas fönsterbleck.För övrigt fel årstid att lsga nu.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Tyckte det såg ut som en matta i så fall får man laga med husfix i stället o måla mee silikonfärg. Det ser att saknas fönsterbleck.För övrigt fel årstid att lsga nu.
Du får nog skaffa en bättre skärm. Jag ser både det vinröda fönsterblecket och skuggan från det.
 
R
Bo arnold Bo arnold skrev:
Skrapa av det som är löst tvätta av o spackla sprickorna med vanligt sandspackel o måla med vanlig väggfärg ser väl inte så farligt ut inget att hetsa upp sig för
Det är inget att oroa sig över om putsen sitter så blanda husfix till vällingskonsistens dutta i sprickorna men vänta tills dygnet är varmt
Sedan välj silicatfärg beroende på vad det är för färg du redan har måla med tjock pensel och tänk på att silicatfärg etsar glas så maskera ordentligt
 
  • Gilla
jelg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.