Vi har ett FTX system från Svenska Fläkts i orginal sen huset byggdes 1978. Jag har funderat på att byta ut det osv. men önskar logga lite data först på hur väl aggregatet fortfarande fungerar för att bättre förstå om det är lönsamt eller ej att byta ut.

Jag beskrev det lite mer i en parallell tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...dags-att-byta-eller-inte.378157/#post-3722543

Jag behöver hjälp med att förstå vad jag behöver för något, alt. bra nybörjarsidor för att börja bygga Arduino-system. Syftet med bygger är att i) kunna mäta hur effektivt FTX aggregatet mår / dess tillstånd och ii) lära mig programmera lite i Arduino och de typen av system, för det kan jag ha nytta av på andra ställen här i huset.

Min tanke har varit såhär:

1) Mäta temperatur samt luftfuktighet på i) utomhusluften, ii) efter "elektriska batteriet" i tilluften, iii) tilluften efter värmeväxlare, iv) frånluft innan värmeväxlare, frånluft efter värmeväxlare. Alltså 5st mätpunkter för temp + rf.

2) Mäta effektförbrukningen på aggregatet för att i) se hur mycket effekt motorn drar och ii) se hur mycket / ofta det elektriska batteriet är aktivt.

3) Logga data i litet SD-kort (e.dyl.) med en tidsstämpel så att jag kan plocka ut det i en csv-fil efteråt och analysera data samt korrelera det med andra tidsserier osv.

"Vad för prylar behövs då?"

FTX-aggregatet är detta:
http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=b47f9779-289a-4bd4-8bac-d86a413c7098

I från-/tilluftskanalerna finns det någon typ av litet inspektionshål intill FTX aggregatet, se bild nedan, som har en diameter omkring "10 mm" (mindre än mitt lillfinger iaf). Om jag kunde stoppa in en tempgivare / rf givare där vore det toppen. De skulle jag nämligen i så fall kunna återanvända för att logga fukt i bottenplattan sen vid ett senare tillfälle (i ett 16 mm pvc rör...).

Tackar på förhand!

Isolerat ventilationsrör med litet inspektionshål vid FTX-aggregatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med ett Arduino startpaket och köp till tempgivare och rf-sensor. Kolla en bra tutorial på youtube för att komma igång med programmeringsmiljön/IDE är nog det bästa, flasha sedan in ett enkelt program som får en lampa att blinka t.ex (skicka spänning ut). När det funkar kan du koppla på en tempgivare och läsa spänning in. Sen kan du lägga på loggning i ditt program. Därefter börja mäta på ventilationen.
 
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
A Andreas Westberg skrev:
Vi har ett FTX system från Svenska Fläkts
Vad har du för övrig värme i huset + Det är en korväxlare i den , samt en EL-patron på ca 1800W ( många sköna kronor i månaden som går åt. Det sitter en termostat som startar upp den vid ca 10 C på den luft som går in i huset och stannar inte förrän till våren när värmen kommer, Blir ca 1500 kW i månaden på EL-räkningen :devilish:
 
J jonaserik skrev:
Vad har du för övrig värme i huset + Det är en korväxlare i den , samt en EL-patron på ca 1800W ( många sköna kronor i månaden som går åt. Det sitter en termostat som startar upp den vid ca 10 C på den luft som går in i huset och stannar inte förrän till våren när värmen kommer, Blir ca 1500 kW i månaden på EL-räkningen :devilish:
Stämmer. :)

Tanken var initialt att logga ftx'n för att för tå hur mycket elpstronen gick m.m. samt att förstå verkningsgraden.

Sen tillkom en tilläggsisolering med lösull på vinden (strax) så innan det blev det tillfälle att byta ftx'n mot en ny (Heru) då jag annars hade haft svårt att komma åt den.

Nu blir det istället en logg (framöver) för bottenplattan i huset samt bakväggen (sputerräng med EW-grund). :)
 
J jonaserik skrev:
Det sitter en termostat som startar upp den vid ca 10 C på den luft som går in i huset
Med väl rengjort växelpaket och inte "fullt blås", så är temperaturen normalt högre än +10C på inblåsningsluften, men visst används värmepaketet när det är riktigt kallt ute.
Jag har just nu +0,4C ute, + 20,6C inne och inblåsningsluften är +15,7 !
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Med väl rengjort växelpaket
Nu är det så att denna typ av korsväxlare är inte riktigt effektiv, sen att jag sa ca 10 C ör inte helt riiktigt vid noll ute, men blir det - 20 ute så orkar inte växlare och patron med och kall luft strömmar in. Sen är det så att all inkommande luft är brukligt att det kommer från taket och då får den lufttempen inte vara samma som i rummet, den ska vara ca 4 C mindre för att ramla ner till golvet. Annars igen luftomväxling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.