Fakta: Trähus med källare och oinredd, oisolerad vind från 1944. Drygt 900mm mellan stödbenen.

Har tänkt att isolera vinden delvis genom att isolera stödbenen och snedtaket och en bit av golvet. Hur går jag lämpligast tillväga? Skiva bakom stödbenen att isolera mot? Luftspalt? Hur göra mot snedtaket?
 
  • Oisolerad vind med träbjälkar och stödben i ett hus från 1944, före isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med synliga stödben, röriga förrådsföremål och oisolerade snedtak i ett äldre trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du använder eps vindskiva mot yttertaket mellan takstolarna och spaltbildar med sedan sätter du cellulosa med duk och beroende på hur tjock isolering du önskar salar du på takstolarna med spikbleck för att minska köldbryggor
 
  • Gilla
Otto S
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Du använder eps vindskiva mot yttertaket mellan takstolarna och spaltbildar med sedan sätter du cellulosa med duk och beroende på hur tjock isolering du önskar salar du på takstolarna med spikbleck för att minska köldbryggor
Nån speciell anledning att inte använda vanlig mineralull? Har ingen erfarenhet av det du nämner eller var jag kan hitta dem ens
 
  • Gilla
Jass Bygg
  • Laddar…
R
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Nån speciell anledning att inte använda vanlig mineralull? Har ingen erfarenhet av det du nämner eller var jag kan hitta dem ens
Mineralull kan inte transportera fukt så den torkar inte
Du hittar det på byggmarknad men måste beställa
Eps är ett utmärkt isoleringsmaterial diffusionsöppet men det måste hanteras på rätt sätt
Cellulosa finns som löst och som skivor
Duk finns till olika fabrikat cellulosa
 
  • Gilla
D Boss
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Mineralull kan inte transportera fukt så den torkar inte
Du hittar det på byggmarknad men måste beställa
Eps är ett utmärkt isoleringsmaterial diffusionsöppet men det måste hanteras på rätt sätt
Cellulosa finns som löst och som skivor
Duk finns till olika fabrikat cellulosa
Så Isovers och Parocs sätt är inte bra?
https://www.isover.se/isolera-vinden-instruktionsfilmer-och-steg-steg
https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vindsbjalklag/varmvind-snedtak
 
S
Jag funderar själv på att isolera kallvinden på mitt hus, jag har ett relativt nylagt tak 2008. Men jag funderar ändå på att isolera utifrån, paranoid som jag är så skulle en luftspalt jag inte kan ha kolla på driva mig till vansinne. Enligt mig så är det nog värt att demontera befintligt tak isolera med EPS och sätta tillbaka pannor, jag räknar med ca 2 veckors jobb. Det skulle även bli snyggt på mitt tak då vindskivorna är rätt smala i förhållande till resten. Har du funderat i dom banorna?
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag funderar själv på att isolera kallvinden på mitt hus, jag har ett relativt nylagt tak 2008. Men jag funderar ändå på att isolera utifrån, paranoid som jag är så skulle en luftspalt jag inte kan ha kolla på driva mig till vansinne. Enligt mig så är det nog värt att demontera befintligt tak isolera med EPS och sätta tillbaka pannor, jag räknar med ca 2 veckors jobb. Det skulle även bli snyggt på mitt tak då vindskivorna är rätt smala i förhållande till resten. Har du funderat i dom banorna?
Jag har valmat tak så betydligt krångligare och mer kostsamt.
 
Jag ska flytta in i ett hus byggt -48 i februari och är inne på att göra samma sak. Följer med stort intresse.
 
R
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag har valmat tak så betydligt krångligare och mer kostsamt.
Med rätt fabrikat på eps inte mer krångel än invändigt och beroende på takets skick mycket fördelaktigt
Utvändigt kan du dessutom beroende på husets läge sätta solceller och du slipper allt vad besvärliga konstruktioner heter
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Med rätt fabrikat på eps inte mer krångel än invändigt och beroende på takets skick mycket fördelaktigt
Utvändigt kan du dessutom beroende på husets läge sätta solceller och du slipper allt vad besvärliga konstruktioner heter
Kanske inte mer krångligt men nu ska jag inte isolera hela vinden utan enbart en del som ska inredas. Då blir det rejält mycket dyrare än det lilla jag ska göra inifrån.
 
R
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Kanske inte mer krångligt men nu ska jag inte isolera hela vinden utan enbart en del som ska inredas. Då blir det rejält mycket dyrare än det lilla jag ska göra inifrån.
Ok men då gör du enligt mitt tidigare förslag...
Fördel med cellulosa är att övergångar till oisolerat och äldre delar fungerar bättre än med glas o stenull
 
  • Gilla
Flonjo
  • Laddar…
Om jag ska krångla till det ytterligare så finns också alternativet att spruta PU-skum som isolering, med eller utan luftspalt. Väldigt effektiv isolering och snabbt genomfört.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om jag ska krångla till det ytterligare så finns också alternativet att spruta PU-skum som isolering, med eller utan luftspalt. Väldigt effektiv isolering och snabbt genomfört.
Skum har jag hört att man aldrig ska ha på äldre hus då det tätar för bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.