Jag ska bygga om mitt förråd, men får inte rivningslov, då får jag inte bygga upp lika stort igen.

Jag behöver därför använda mig av den 80mm tjocka betongväggen som utgör ena sidan av förrådet även i framtiden. Väggen ska även höjas ca 60 cm (det är den redan idag). Så min fråga är, hur ska jag göra för att undvika fukt som blir ett problem mellan betongväggen och diffplasten.

Min idé har varit att sala på reglar som jag sågar ur och fäster mot betongen, sedan plast på insidan, följt av ytterligare lite (mindre) isolering och ytmaterial. ovanför betongväggen blir det hammarband och lite mer isolering. Men frågan är, kommer väta som kondenserar på utsidan av plasten att ta sig ner på insidan av betongen och ställa till problem? Den är ju svår att ventilera bort där. så här ser det ut ungefär. Illustration av en förrådsstruktur med reglar, isolering och en vit betongvägg som botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vita är alltså betongväggen som är tät i vinkel mot plattan.

Vill ju helst ha hygglig hållbarhet så det vore trist att bygga något som ruttnar upp på ett par år. Räcker det kanske att lägga någon typ av syllisolering mellan alla reglar och betongen? Eller ska man ha luftspalt mot betongen för att leda bort ev fukt?

Tack på förhand.
 
Ingen plast på betongväggen, Den bör vara tät som den om den inte är helt genomsprucken. Fäst läkt/reglar med syllpapp mellan, ska inte komma in vatten genom en betongvägg ovan mark.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Ingen plast på betongväggen, Den bör vara tät som den om den inte är helt genomsprucken. Fäst läkt/reglar med syllpapp mellan, ska inte komma in vatten genom en betongvägg ovan mark.
Tack!

Menar du att jag inte heller ska ha plast på insidan, alltså mellan den inre och yttre isoleringen heller? Hur gör jag i så fall högst upp, ovanför betongväggen? Tack för att du tar dig tid!
 
simpa96 simpa96 skrev:
Den bör vara tät som den om den inte är helt genomsprucken
8cm betong med normalt vct-tal är inte diffusionstät?
 
Nej det är det inte och TS projekt är en välkänd riskkonstruktion....
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
Det minst sämsta måste vara en plåtreglad vägg med distanser till väggen och ventilation av utrymmet mellan källarvägg och isolering. Krångligt och utrymmeskrävande.
 
OfT kanske men följande lösning känns säker i mitt huvud.

Cellplast mot ytterväggen och sedan lecablock inåt.
 
Den lösningen har samma problem som alla andra lösningar med isolering på insidan - den luft som tar sig ut i väggen riskerar att kondensera mot ytterväggen och sedan rinna/droppa till golvet. Så fort det är så fuktigt finns risk för mögel, även om inte materialet i sig tar skada så är det inget man vill ha i väggen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det minst sämsta måste vara en plåtreglad vägg med distanser till väggen och ventilation av utrymmet mellan källarvägg och isolering. Krångligt och utrymmeskrävande.[/QUOTE
MathiasS MathiasS skrev:
Den lösningen har samma problem som alla andra lösningar med isolering på insidan - den luft som tar sig ut i väggen riskerar att kondensera mot ytterväggen och sedan rinna/droppa till golvet. Så fort det är så fuktigt finns risk för mögel, även om inte materialet i sig tar skada så är det inget man vill ha i väggen.
Inte om väggen är ovan mark. jag har mycket svårt att tänka mig att vägen är 80mm och skulle vara en källarvägg? då står inte huset kvar länge om det är återfyllt.
 
Y yens skrev:
Tack!

Menar du att jag inte heller ska ha plast på insidan, alltså mellan den inre och yttre isoleringen heller? Hur gör jag i så fall högst upp, ovanför betongväggen? Tack för att du tar dig tid!
Jo på den påbyggda delen, om isolering är ett måste kan du klä betongen med duk men inte plast. Sedan bygga väggen innanför.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

Så här skriver Paroc och jag kan bara hålla med. Det är och förblir en riskkonstruktion:

[bild]
Står ingenstans att det är en källarvägg? 80mm tjock källarvägg?
 
simpa96 simpa96 skrev:
Står ingenstans att det är en källarvägg? 80mm tjock källarvägg?
Bra poäng.

Men, problematiken är egentligen densamma ovan mark, men fuktbelastningen är mindre.
 
simpa96 simpa96 skrev:
Står ingenstans att det är en källarvägg
Spelar egentligen ingen roll om det är ovan mark då det isf skulle vara en enstegstätad fasad som är en riskkonstruktion.

Att bygga motsvarande tvåstegstätad fasad är isf det enda rätta.
 
Tack för alla svar, jag inser att det är en svår konstruktion, men jag har som sagt inget val.

Några förtydliganden: Det är mycket riktigt ovan mark. Det är ett förråd/carport som ligger i tomtgränsen mot en cykelväg, så jag kan inte göra något på utsidan. Jag får inte heller rivningslov för att ersätta hela betongväggen med något annat.

En första indikation blir ju hur nuvarande isolering på insidan ser ut när jag river den. Den har trots allt varit där i 50+ år och övriga förrådet är brutalt fuktigt beroende på läckande tak osv, men skulle den här väggen vara fnösktorr och fin, så kommer jag nog att se hur den konstruktionen ser ut och kopiera den. Jag vill ju ha det varmt och skönt i min nya verkstad/förråd, så jag vill verkligen isolera, och eftersom det är en 9,6 meter lång vägg och byggnaden bara är 3 meter bred så blir ju den här väggen en mycket stor del av den totala väggytan.

Edit: Blir lite sugen på att gå ut och riva lite i en hörna och se hur det ser ut, får se om tid finns ikväll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.