Redaktionen Redaktionen skrev:
Vill du se hur en enda ung man ensam i den svenska skogen bygger ett timmerhus från början till slut? Då är detta filmen för dig.

Du kan läsa artikeln här: Se när 18-åring bygger timmerhus utan maskiner - bara handverktyg
"Slut" är ju en sanning med modifikation då huset inte ens är halvklart :D

Men slow TV är det verkligen
I stil med Norrmän som kör tåg :D

Och väldigt kul att se. Duktig Pöjk
Hoppas han inte upptäcker kvinnfolk än på ett tag så han slutför det hele.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Det kom ut en ny film för två dagar sedan av honom, där han lägger till dörr och fler stockar.

Filmen verkar vara tagen som senast hösten 2020. Så det kanske kommer ut fler filmer framöver.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Blev sittande och tittade ett bra tag. Väldigt imponerande att göra detta jobb (och själv dessutom). Man får helt klart perspektiv på hur mycket arbete det ligger bakom alla handhuggna timmerhus som finns runt om i landet.

Själv skulle jag aldrig ha tålamod att fortsätta bygga med handverktyg ovanför de första varven.
 
  • Gilla
mattoys
  • Laddar…
K
Har sett denna. Riktigt duktig kille. Gillar man detta kan jag varmt rekommendera my self reliance på youtube en snubbe som bygger liknande som denna kille. Lite mer matlagning där dock men mycket bygge med med endast handverktyg och otroligt resultat
 
K Krille_90_ skrev:
[länk]

Han har en sida till men mer prat där
Kikade som snabbast, men det känns som att grunden byggdes för tät?
Kan förstås ha missat nåt

Men sedan också när han fixade sin uteplats, då la han stockarna direkt på marken och spikade på sitt utegolv direkt.
Ingen luftning eller höjd alls. Det känns iaf inte lika gediget som man skulle kunna tro.

Vår svenske pojke skulle jag nog säga var mer noga i sitt hantverk med.
Det sagt - hans hus är klart :)
 
K
L larka742 skrev:
Kikade som snabbast, men det känns som att grunden byggdes för tät?
Kan förstås ha missat nåt

Men sedan också när han fixade sin uteplats, då la han stockarna direkt på marken och spikade på sitt utegolv direkt.
Ingen luftning eller höjd alls. Det känns iaf inte lika gediget som man skulle kunna tro.

Vår svenske pojke skulle jag nog säga var mer noga i sitt hantverk med.
Det sagt - hans hus är klart :)

. Han har ju även grus och en matkällare under golvet .! stockarna han stoppar i och på marken bränner han i eld så dem blir svarta . Antar att det ger något skydd mot röta?? Tycker dock bara det är riktigt häftigt med sådana snubbar som bygger med handverktyg och skapa på detta vis som dessa 2 gör. Är väldigt imponerad och avundsjuk på deras förmåga och kunnande .
måste verkligen kännas speciellt när man bor där och gjort allt själv för hand
 
Brända stockar ruttnar inte då man har bränt bort sockerarter, det är det som gör att det ruttnar. På samma sätt fungerar värmebehandlad trall.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K
G gusvo085 skrev:
Brända stockar ruttnar inte då man har bränt bort sockerarter, det är det som gör att det ruttnar. På samma sätt fungerar värmebehandlad trall.

Okej intressant . Tack för förklaring
 
Klart imponerad! Gillar att han inte har handskar,
 
C
K Kane skrev:
" - helt själv med bara sin egen handkraft och med handverktyg, inte en enda maskin."
Nja, jag såg allt en traktor i filmen...
Jag såg två. En gamma på vägen och en ny som lyfte stockar på byggplatsen.
 
Ett anat tips på traditionellt hantverk, utan prat och musik:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.