Hej!

Efter ditt tycke och smak, vilken eller vilka husleverantörer anser ni tillhör den översta klassen avseende kvalietet och design. Dvs vilken leverantör ger högst "vill-ha-känsla" avseende kvalitet och design.

Vilka finns i Mellanklassen respektive bottenskiktet?

//Patrik
 
Det finns säkert en del åsikter om detta, men jag skulle säga (inkluderar bara tillverkare som vi tittat närmare på):

Topp-skiktet:

1. Karlsonhus
2. Sävsjö Trähus

Mellanskiktet:

1. Trivselhus
2. Eksjöhus
3. Sjödahlshus (väldigt snygg design - speciallt serierna villa linne och villa royal)
4. Myresjöhus

Bottenskiktet:

1. Älvsbyhus
 
Kan inte annat än att hålla med föregående talare...

Själv skulle jag vilja slänga in Gripsholmshus överst och Kungshus nederst i toppskiktet.
 
Hej Patrik!

När du ställer en sån här fråga lär du inte få så många svar baserade på fakta (utom att MITT hus är bäst). Folk tycker och tänker och bestämmer sig helt enkelt för att gilla/ogilla något. Ibland påverkas man också av andra att skaffa sig en uppfattning fast man igentligen inte vet så mycket om huset ifråga. Ta Ex Älvsbyhus...de flesta som jag känner som bor i ett gillar dem, men andra rynkar på näsan. Jag själv tycker kanske att det är lite "budget" över deras hus men det betyder ju inte att husen är dåliga för det. Vad man tilltalas av estetiskt är också olika! I en tidning hade man tagit fram de tio "snyggaste husen" -men jag tyckte bara tre av dem var okey ens en gång!

Fler åsikter?
 
Om vi bortser från det hus vi vygger som vi faktiskt valde för att de hade tomten vi ville ha...så har vi tittat på (tror jag)alla websidor som finns för husföretag...vi fastnade rent utseendemässigt för Götenehus...fantasifulla, läckra o allmänt häftiga hus...vet dock absolut ingenting om själva husen...
 
Lite löjlig fråga tycker jag... Att BARA kolla på snyggheten på ett hus tror jag att det är få som gör :-/
 
Käre Bumbi!

Läs frågan!
Jag har inte frågat efter vilket hus som är snyggast.
Jag frågade efter er subjektiva bedömning av vilket hus som ni anser får höga poäng för DESIGN. Eftersom design är en viktig parameter när jag väljer husleverantör så vill jag veta om det finns leverantörer som jag missat när jag sökt.
Därmed inte sagt att andra hus skulle vara dåliga eller att deras ägare inte skulle trivas med dem.
Som sagt va, det finns hundra olika svar på den här frågan eftersom alla har olika smak avseende vad som är vacker design. Jag ville bara höra vad ni tycker i den frågan utan att starta någon "mitt-hus-är-snyggast" diskution.

Hälsningar Patrik
 
Jag tycker det är en ganska konstig fråga.

Ska man inte ta hänsyn till priser och så?

Ett hus som kostar 3 miljoner har väl självklart bättre design och kvalité än ett hus för 1 miljon, eller?

Jag själv skulle utan att blinka välja ett hus för 10 miljoner för sin design och kavlité, men har köpt ett billigare hus som ska bli mitt "drömhus" som också passar min ekonomi.
Så i grund och botten handlar det om pengar.
 
Det är en lite knepig fråga då de flesta tillverkare kan anpassa och en del även specialrita hus, därför kan man inte enbart titta i kataloger.

Kvalitet och design är som sagt upp till var och en att bedöma, men det finns många duktiga husbyggare som kan göra i princip det du frågar dem om.

Om du är ute efter ett "eget" hus så är det bästa att kontakta arkitekt och sedan skicka underlaget till flera tillverkare för att få en offert.

Tänk också på att kvalitet i slutprodukten inte enbart hänger på bra design och bra material, det skall finnas en intresserad organisation bakom som inte glömmer bort dig så fort du har skrivit på kontraktet.
 
Jag vill nog påstå att mitt svar var baserat på fakta om konstruktion/materialval/utgångsstandard (och inte bara design), dock så representerar ju listan min subjektiva bedömning av faktan. Vi har inte bestämt oss för nån tillverkare än så jag har inte placerat "min" leverantör i topp av den orsaken. Vi har samlat in fakta om de olika leverantörerna i ett par månader nu.

BTW - jag håller med om att Gripsholmshus mycket väl passar in som nummer ett. Skulle tro att dom e löjligt dyra dock :)

Och vad gäller Älvbyhus, så ja - jag vet att många väljer dom och huvudorsaken är priset (inget att sticka under stol med). Dom är billiga, men vad jag hört av snickare så kan det va si och så med kvaliteten...
 
tycker inte frågan är så tokig.. det är ju kul att höra alla åsikter kring de "efterforskningar" som ni gjort. Alla har iofs olika smak, men det är i alla fall kul att höra vilken smak folk har.

Bland dom visningshus som vi sprungit omkring i det senaste halvåret så gillar vi nog A-hus (edsviken) och Götenehus (sparreholm) bäst.

Bland husen som man kanske har råd med, så har faktiskt smålandsvillan gett det stabilaste intrycket, före hjältevad och älvsbyhus.

Modulent har vi också varit in i ett par. Dom är ju egentligen modulhus och borde vara billiga. Tycker dom verkar för dyra. Iofs väldigt välutrustade verkar dom, men rent känslomässigt hamnar dom i alla fall bland dom "billiga" ovan. Likaså myresjöhus.

Tyvärr har vi inte hunnit titta på något fiskarhedenhus. Har stora förväntningar på dessa.

Det man inser är dock att det är mycket ytskikten och smådetaljerna som gör att man gillar ett hus från första början, så man kan nog få vilket hus som helst att bli fint om man installerar sitt favoritgolv etc.

 
Lisa skrev:
Ymca:
Vad får dig att vilja placera Kungshus nederst på listan?
Vi har inte tittat alls på Kungshus så jag känner inte till dem så väl. Dock trodde jag att de låg i mellanskiktet. Vid en snabb anblick så ser de i alla fall ut (i mitt tycke)att ha trevliga hus.

Lisa
Jag kanske var lite otydlig där, jag menade att kungshus ligger nederst i toppskiktet. Modellen kungsholm som jag har kollat håller betygligt högra klass än de flesta.

Se bara på fönstren, de kör ju med riktiga allmogefönster (2 + 1 glas) med riktig spröjs. Det tycker jag ger en kvalitetskänska. Lösa spröjs i plast kan man lika gärna vara utan enligt min mening. Smaken är väl olika eller är det bara ekonomin som styr?
 
ymca skrev:
Jag kanske var lite otydlig där, jag menade att kungshus ligger nederst i toppskiktet. Modellen kungsholm som jag har kollat håller betygligt högra klass än de flesta.

Se bara på fönstren, de kör ju med riktiga allmogefönster (2 + 1 glas) med riktig spröjs. Det tycker jag ger en kvalitetskänska. Lösa spröjs i plast kan man lika gärna vara utan enligt min mening. Smaken är väl olika eller är det bara ekonomin som styr?
Kunghus säljer även det huset med falsk spröjs och "vanliga" fönster om man så vill. De flesta andra hustillverkare kan även fixa allmogefönster med riktig spröjs. Det är bara en fråga om att veta vad man vill ha och att öppna plånboken - i princip går det att uppgradera sitt Älvsbyhus till ett Gripsholmshus.
 
Visst är det så men om man tar en Skoda och bygger om den till en Ferrari så kommer det att bil dyrare än om man köper en Ferrari från början.

Fönstren var bara ett exempel, det är nog bäst att utgå från ett hus som har en standard som ligger i närheten av det man önskar. Gör man för många tillval så kommer huset att bli dyrare än om man väljer ett hus med bättre utgångsstandard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.