Skall bygga ny villa med sambyggt garage. Kommer då ha mycket takyta åt söder vilket matchar perfekt med mitt intresse av att ha en solcellsanläggning.

Jag är nu lite nyfiken på hur man avgör hur stor ens anläggning skall vara, själv har jag konstaterat följande
  • Huset kommer kräva ~6500 kWh/år
  • Hushållsel ~5000 kWh/år
  • Elbil i framtiden ~2500 kWh/år
  • Totalt 14 000 kWh/år
  • 25 A säkring
Om vi för enkelhetensskull säger att vi har riktigt stor takyta och kan därmed slänga på vilken anläggning vi vill, hur bör jag då tänka?
  • Skall jag försöka maxa anläggningen? ~18 kW pga säkringen. Här riskerar jag kanske att inte bli microproducent och ha rätt till bidraget på 60 öre?
  • Matcha anläggningens storlek med förbrukningen? Bör jag då lägga mig över eller under? Ex 12.8 kW eller 16 kW?
  • Finns det någon anledning att ha en mindre anläggning om takytan eller ekonomin inte är det som begränsar?
Hur resonerade ni när ni beslutade storleken på er anläggning?
 
Det är en skattereduktion på 0,60 kr/kWh ström du säljer, görs vid årliga självdeklarationen. Antal kWh såld ström står förtryckt på deklarationsblanketten. Det är nog elnätbolaget som rapporterar siffran till skatteverket.
Skulle du råka sälja fler kWh än du köper under något kalenderår, är det ingen katastrof. Solen kan ju råka lysa mer under ett år än under annat år, vilket är känt sedan tusentals år, och ska man inte behöva bli bestraffad för.
Det är så att du får göra skattereduktionen på 0,60 kr/kWh för såld ström, men med begränsningen för max så många kWh du köper. Allt sett över ett kalenderår(skatteår).
Skulle du ett år sälja 8000 kWh men bara köpa 7000 kWh, alltså råka sälja 1000 kWh fler än du köper, förlorar du endast skattereduktion med 0,60 kr på dessa överskjutande 1000 kWh. På de 7000 kWh får du fullt skattereduktion med 0,60 kr/kWh. För strömmen du sålt, de 8000 kWh får du dessutom betalt av det elhandelsföretag du väljer att sälja din ström till.

Förmodligen kommer du inte att ha 25 A mätarsäkring i nya huset. Elcentralen för enfamiljshus installeras standardmässigt för maximalt 25 A mätarsäkring. (Ska man ha större mätarsäkringar, måste elcentralen bytas ut och kanske även elservisen bytas ut. Blir dyrt). Men många har nog bara 16A för att komma lindrigare undan i elabonnemangskostnad. Nya enfamiljshus drar ju mindre ström än äldre hus med direktverkande el.

Om du nu bedömer att framtida energiförbrukningen blir ca 14000 kWh/år, bygg då nu ca 15 % större, dvs med paneler på totalt 16 kWp, är ca 50 paneler på 320 Wp på södertak. Då producerar du ca 16000 kWh/år om i Mellansverige. Man gör alltid av med mer än vad man tror. Bra att kunna slösa litet också. Ni kanske kommer att ha elektrisk infravärme på uteplats, elgrill osv osv. En elbil drar nog mer än bara 2500 kWh/år. Räkna med ca 2,0 kWh/mil över året. En elbil drar mer på vintern pga vinterhjul och kupévärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
P-A Lindqvist och 2 till
  • Laddar…
Storleken beror på ditt förbrukningsmönster och vad ditt mål är med anläggningen.

Normalt sett producerar du ström när den inte förbrukas. D.v.s. mitt på dagen när det är sol.
Och du förbrukar ström när den inte produceras, på morgonen innan jobb/skola och på eftermiddag när du kommer hem, samt på vintern när det är kallt.

Det du vill eftersträva är att ha så hög egenanvändning som möjligt, dvs producera ström och samtidigt förbruka den. Orsaken är att det är ett dyrare alternativ att producera-sälja och sen köpa tillbaka den.

En stor anläggning kommer innebära lägre egenanvändning och således längre återbetalningstid. Men det har att göra med ditt förbrukningsmönster. Har du elbil, pool, använder AC så kan ditt förbrukningsmönster avvika från det normala.

Att ge en exakt siffra är svårt då det utgår från hur din förbrukning ser ut, men utifrån att den är som i de flesta andra hem så får du kortare återbetalningstid på anläggningen om den dimensioneras till ca 50-70% av årsförbrukningen.

Men du kan ju ha andra mål, kanske vill du dimensionera anläggningen efter din årsförbrukning för att på sikt skaffa batteribank eller elbil och därmed öka dina möjligheter att förbruka det du producerar. Då ska du satsa på att matcha anläggningen med din årsförbrukning eller något högre.

Normalt sett förändras din elförbrukning något när solcellsanläggning installeras. Orsaken är att du blir mer medveten om hur och när du förbrukar. Själv sänkte jag min "normalförbrukning" från 17MWh till 15MWh.

25A säkring låter mycket givet din elförbrukning, men kanske har du en större elförbrukare som du använder sällan.
 
  • Gilla
Zallin och 1 till
  • Laddar…
Har insätt att det blir att se över vilken säkring jag har i framtiden. Tog för givet alla nya hus hade 25A. Skilde sig inte så mycket i årskostnad mellan 16A, 20A, 25A. 1 000 kr per steg.

Jag vet att jag vill ha en kanske två elbilar i framtiden.
När batteri priserna går ner mer så det är lönsamt att köpa detta så vill jag även investera i det.

Ser också att jag i framtiden kommer öka min förbrukning då jag vet att jag gillar komfort och premium så AC, Infravärme, pool är nog inte helt omöjligt. Ser även att familjen kommer att växa och då använda mer ström. Har jag sedan solceller så är jag övertygad om att jag kommer att slösa mer då jag kommer säga till mig själv att det är gratis :p

Blir att undersöka lite hur stor anläggning jag kan få plats med på taket sen om den blir lite större än vad min nuvarande förbrukning är så tror jag inte det är några konstigheter.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Klokt resonerat. Det kommer bli bra detta. Köp anläggningen från en väkländ och stor producent. Blir dyrare initialt men du vet att producenten är kvar om 15 år när du behöver använda garantin.

Notera att du kan köpa en större anläggning än vad en 20A säkring klarar av att hantera. Det går att ställa in växellikriktaren så att den bara leverarar vad säkringen klarar av. Således kan du i framtiden gå upp till 25 igen och blåsa på med mer kräm i anläggningen. Dessutom är det mycket sällan anläggningen levererar max, således förlorar du mycket lite på att justera ner växellikriktaren.

Lycka till,
J
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
jasula01,
Du har missuppfattat tinototem. Han har ännu inte byggt sitt hus.

Standardmässigt monteras i enfamiljshus en elcentral som kan ha maximalt 25 A mätarssäkringar. Elcentralen är konstruerad att få hantera max den strömmen på 25A. Elnätsbolaget drar då också standardmässigt en serviskabel som klarar den maximala strömmen 25A. Alltså elcentralen kan få ha mätsarsäkirngar upp till 25A, men måste givetvis inte ha så hög som 25A. Enfamiljshusägaren kan välja att skruva i mindre mätarsäkring, t.ex. 16A, eller 20A eller 25A. Men 32A går inte att skruva i och är förbjudet att skruva i.

Vill däremot enfamiljshusägaren framtida öka till mätarsäkring 32 A eller 63 A, då blir det dyrt. Ny elcentral måste monteras och ny serviskabel. Däremot väljs redan vid husets bygge en elcentral som klarar 32 A eller 63A, blir det inte nämnvärd högre kostnad. Elnätsbolaget lägger då en litet kraftigare serviskabel.

Det jasula01 säger tycker jag inte stämmer riktigt. Nämligen ström man säljer får man idag ca 1,3 kr/kWh och är ca vad det kostar att köpa en kWh. Man får ju 0,60 kr/kWh i skattereduktion och dessutom betalt för strömmen man säljer ca spotpris ca 0,60 kr/kWh plus nätnyttoersättning ca 0,05 kr/kWh. Därför kan man säga att ersättning för såld en kWh är ca samma som kostnad för att köpa en kWh. Sedan kan ju politruker i framtiden omkullkasta kalkylen.
 
  • Gilla
hp73
  • Laddar…
N
Om du ska bygga nytt så rekomenderar jag att du kollar in EnergyHub från svenska bolaget FerroAmps.

https://ferroamp.com/sv/

Med systemet så kan du integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system.
 
  • Gilla
P-A Lindqvist och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
jasula01,
Du har missuppfattat tinototem. Han har ännu inte byggt sitt hus.

Tack för rättelsen. Uppfattade inte detta. Det du skriver om eldragning vid nybyggnation låter logiskt. Har inga djupare kunskaper i detta.

Det jasula01 säger tycker jag inte stämmer riktigt. Nämligen ström man säljer får man idag ca 1,3 kr/kWh och är ca vad det kostar att köpa en kWh. Man får ju 0,60 kr/kWh i skattereduktion och dessutom betalt för strömmen man säljer ca spotpris ca 0,60 kr/kWh plus nätnyttoersättning ca 0,05 kr/kWh. Därför kan man säga att ersättning för såld en kWh är ca samma som kostnad för att köpa en kWh. Sedan kan ju politruker i framtiden omkullkasta kalkylen.
Vi har lite olika syn här, vilket inte är konstigt. Det beror på hur resonemanget förs. Historiskt sett har det varit mer lönsamt att optimera anläggningen efter egenanvändningen. Vid vissa specifika tillfällen (beroende på elpris, avtal med elhandelsbolag osv) stämmer naturligtvis Arnodts resonemang, men sett över tid och historiskt behöver anläggningen anpassas till egenanvändningen. Hur framtiden ser ut är svårt att sia om. Det är många variabler. Elpris, skatt/moms, skattereduktion, möjlighet att lagra elen osv. Kan vi sluta oss till att vi båda har rätt ur olika perspektiv ;)
 
  • Gilla
OlleKlockare
  • Laddar…
Jag kan ju tycka att det är lite naivt att lägga en investering baserad på en skattereduktion som kan försvinna vilket år som helst, det ligger nog närmare till att vi kommer få betala skatt på egenproducerad el än att att reduktionen lever kvar bortom 5 år-horisonten.

På sikt får man nog vara nöjd med att ha en intäkt på 0,5-0,6 SEK/kWh på såld el.

Att elnätsleverantörerna troligen kommer förskjuta sina prislistor mot effekt gör att de enda säkra besparingarna är elhandel + elskatt + överföringsavgift (som jag tror kommer bli mindre jämfört med uttagen effekt/säkring). Intjäningen här landar kanske på dryga 1 SEK (skatt 0,45 + elhandel 0,55 + överföring 0,1).

Jag tror att lösningen stavas elbil och "vehicle to grid", att använda sin bils batteri för att flytta sin konsumtion över dygnet för att maximera egenanvändning och kanske även låta batteriet agera på balans- och effektmarknaderna och ge en "passiv" intäkt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Intressant läsning! Jag står också i tankarna och funderar lite på hur ni har räknat med finansiering och hur det hela betalar sig i slutändan? Har inte hitta en enda solcellsleverantör som tar med alternativkostnad i sina beräkningar. Till vår villa skulle investeringen ligga på ca 95 000, producerar 3100kWh per år och en livslängd på 30 år och har då en avbetalningstid på 29 år. Investerar jag detta belopp i en index fond som historisk sätt ligger kring 10% men vi räknar med 7% för att vara på låga sidan. Då har jag ett kapital värt 730 000 om 30 år samt en anläggning värt 0 dock så har jag betalt el under tiden så vi får dra av ca 100'. Men 630 000 är ändå ganska mkt mer än 0. :)

Mitt tak och hus kanske är väldigt ofördelaktigt men undrar hur ni har räknat?
 
  • Gilla
Björn_L och 3 till
  • Laddar…
Jag har en fråga angående dimensioneringen som diskuterades i början. Där var måttet förbrukningen per år som skulle motsvara storleken på anläggninen. Men i andra diskusioner i ämnet solpaneler har det kommit upp att man i princip inte genererar nån ström under perioden november till februari, Borde inte det innebära att man bara kan räkna med att leverera ut ström på sommaren och därmed kan dimensionera sin anlägning för den förbrukning man själv räknar med att momentant ha under sommardagar? Plus lite överkapacitet för att kunna leverera ut ström.
 
kvirre kvirre skrev:
Jag har en fråga angående dimensioneringen som diskuterades i början. Där var måttet förbrukningen per år som skulle motsvara storleken på anläggninen. Men i andra diskusioner i ämnet solpaneler har det kommit upp att man i princip inte genererar nån ström under perioden november till februari, Borde inte det innebära att man bara kan räkna med att leverera ut ström på sommaren och därmed kan dimensionera sin anlägning för den förbrukning man själv räknar med att momentant ha under sommardagar? Plus lite överkapacitet för att kunna leverera ut ström.
För att maximera egenanvändning är det så, men, en sådan anläggning blir ofta väldigt liten och dyr per installerad kW.

Om man räknar med att skattereduktionen kommer leva kvar är det viktigt att hålla reda på att man köper mer el från nätet än man säljer ut,
 
H Henke1299 skrev:
Intressant läsning! Jag står också i tankarna och funderar lite på hur ni har räknat med finansiering och hur det hela betalar sig i slutändan? Har inte hitta en enda solcellsleverantör som tar med alternativkostnad i sina beräkningar. Till vår villa skulle investeringen ligga på ca 95 000, producerar 3100kWh per år och en livslängd på 30 år och har då en avbetalningstid på 29 år. Investerar jag detta belopp i en index fond som historisk sätt ligger kring 10% men vi räknar med 7% för att vara på låga sidan. Då har jag ett kapital värt 730 000 om 30 år samt en anläggning värt 0 dock så har jag betalt el under tiden så vi får dra av ca 100'. Men 630 000 är ändå ganska mkt mer än 0. :)

Mitt tak och hus kanske är väldigt ofördelaktigt men undrar hur ni har räknat?
En kostnad som närmar sig 30 000 per installerad kW går inte ihop sig, jag har lite dålig koll på villamarknaden men det borde väl ligga under 15 000 tänker jag...
 
henke1299,
Att installera en så liten anläggning som bara ger 3100 kWh per år, kan inte vara vettigt. Det är en massa fasta kostnader vid installation av en solcellsanläggning som kostar ca lika även om du gör en 4 gånger större anläggning, t.ex. engångskostnad projekt, byggställning, kabeldragning, resekostnader och injustering med mera. Växelriktaren kostar inte mycket mer om den dubblas i effekt eller 4 dubblas.

En solcellsanläggning ger knappt något alls från 1 nov tom 28 feb. Som exempel, vår anläggning på ca 15 kWp installerad paneleffekt, ger ca 60 kWh under hela december, och i dec. förbrukar vi totalt ca 1650 kWh, men hela 2200 kWh produceras i maj och i maj förbrukar vi bara totalt ca 1100 kWh. Anläggningen producerar ca 13500 kWh/år. Huset drar totalt 14500 kWh/år inräknat egenproducerade strömmen. Vi egenkonsumerar sett över ett år 2700 kWh motsvarande 20 % av vår egenproducerade ström, mer är det inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Kul tråd. Hinner jag så ska jag försöka presentera en jämförelse. Håller med om att 3,5kWh är en mycket liten anläggning och den blir således dyr räknat per producerad kWh, men vi kommer till ett jämviktsläge när vi närmar oss vår årsförbrukning. Historiskt ligger detta läge under årsförbrukningen. Problemet är att vi investerar för framtiden och måste då hantera variabler vi inte kan förutse. Politiska och ekonomiska beslut jämte forskning och utveckling. Det blir lite gissa-rita-spring av det hela.

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.