Det börjar nog bli dags för en ny router. Min befintliga har fått en dålig vana att det trådlösa nätet strular oftare och oftare tills man bootar om den då det blir bättre i ett par dagar. Eftersom den har rätt många år på nacken så får det nog bli en ny istället för att lägga tid på felsökning eller separat trådlöst.

Jag siktar på en modell som man kan köra open source på. Jag är inte religiös open source-anhängare, men jag föreställer mig att man fortfarande får rejält mycket "extra allt" jämfört med standardmjukvara om man får för sig att konfigurera lite VPN etc.

Vad tror ni om en Linksys WRT3200ACM och lägga in OpenWrt?

Kostar lite mer än jag trodde man skulle få ge för en hyfsad router, men det är ju inga större pengar i längden. Jag gillar att dom faktiskt utlovar att den fungerar med OpenWrt / DD-Wrt också så slipper man stå där och inse att "jamen det går bara med rev. X av chip A, som nu ersatts med rev. Y".
 
Kolla även på Asus RT-AC86U. Den kommer med asus version av merlin och jag tycker den har allt jag behöver och är stabil. Den är något billigare dessutom.
Och vill du gå upp ett snäpp så finns RT-AX86U.
 
Asus fungerar fint. Har själv en Asus RT-AC88U sedan flera år tillbaka. Levererar bra över wifi och behöver bara startas om när mjukvaran har uppdateras. Riktigt nöjd!
 
Vill du köra VPN med hög bandbredd och även andra funktioner, så kommer processorn vara viktig.
 
Då ska jag kolla lite på Asus också.
Jag kommer nog inte att använda så mycket "extra" funktioner, men jag vill gärna ha möjligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.