Planerar installera ett system med 56 paneler delade på 4 slingor, kopplade på 2st. Huawei M0 växelriktare.
Det finns några höga träd på husets östra sida och en stor skorsten som kommer att skugga ett par paneler när solen är låg på eftermiddag.
SolarEdge-alternativet låter onödigt dyrt och komplicerat med rykte för dålig optimerarekvalitet och risk för EMI-störningar som man inte vill ha.

Skulle man kunna kombinera klassiska strängväxelriktare med 3rd party (TIGO?) bara vid enstaka "problempaneler"? Finns det några nackdelar?
 
Då livslängden på systemet är lång, över 25 år. Även garantitiden är lång 12-25 år beroende på vilken del av anläggnignen vi pratar om så var min utgångspunkt vid valet inte bara priset utan sannolikheten för att tillverkaren skulle finnas kvar om 25 år. Således valde jag stora och välkända producenter.

Optimerare är kul, iaf i början då du kan följa tillverkningen ner på panelnivå. Tror dock att du ska ta reklamen (ökad verkningsgrad på upp till 25%) med en nypa salt.

Skuggning är inget stort problem då det påverkar panelerna då tillverkningen är låg i ditt fall. Utslaget per år blir inte skillnaden så stor. Bypass-dioder löser problemet åt dig. Läs följande länk:
https://bengtsvillablogg.info/2019/...et-galler-effekten-av-skuggning-av-solceller/

/J
 
Jag gick all in med SolarEdge optimerade system till slut.
Vill Geek out och se hur varenda panel producerar på appen och oroa mig inte för haverier för jag fick långa garantier både på optimerare och drift!
 
Jag gjorde likadant, behöver inte vara rätt men det e kul:)
 
Hej, Vill ej förta glädjen men SolarEdge garantier har en exkluderingsklasusul :(

"skadad eller inte fungerar som ett resultat av strömavbrott, blixtar, brand, översvämning, skadedjurskada, olycka,
tredje part, direkt exponering för havsvatten eller andra händelser utanför SolarEdges rimliga kontroll eller som inte härrör från normala driftsförhållanden"
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Vill ej förta glädjen men SolarEdge garantier har en exkluderingsklasusul :(

"skadad eller inte fungerar som ett resultat av strömavbrott, blixtar, brand, översvämning, skadedjurskada, olycka,
tredje part, direkt exponering för havsvatten eller andra händelser utanför SolarEdges rimliga kontroll eller som inte härrör från normala driftsförhållanden"
Undantag vad gäller olyckshändelser ingår i alla fabrikats garantivillkor - inte bara SolarEdges...

Grejen att SolarEdge har hittills varit väldig generös och har bytt i stort sätt alla optimerare som har plötsligt gått sönder utan frågor. Det största kostnad var alltså inte material- utan arbetskostnader vid haveri och bytte, något som jag har inbakat i mitt installationsavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.