Ska bygga en stor altan(ca 13x5,5m)på framsidan av huset, men blir inte klok på vilken nivå den ska vara på.
Hade mer eller mindre bestämt mig för att göra den i nivå med ytterdörren, men har börjat fundera på om det kommer se jättekonstigt ut då den blir ca 140 cm över mark.. känns som den kanske kommer se onödigt stor ut.
Så nu har jag börjat fundera på att få ner den nära marken istället.

Någon som har någon idé eller kanske till och med ett liknande hus med altan på framsidan?

Altanbygge planering, hus fasad med ytterdörr och mark på snötäckt tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av en planerad altan på rutat papper med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Varför ska den svälla utanför husets egna fasadlinjer? Åt sidorna alltså
 
På nedre delen av ritningen finns en grovingång som inte syns på ritningen, så därför blir den 1,5 m bredare där. Släpper ut den lika mycket på andra sidan huset.
 
Hur stora trappor ska du ha om du har den så hög? Kommer att dra iväg ytterligare i mått. Tycker nog att det hade sett bäst ut att ansluta till trappan runt hörnan närmast i bild men sluta vid husets kant på andra sidan.
Jag hade nog undvikit att gå över fönstret i källaren, eller i alla fall som mest till ovankant och gjort en brunn för ljusinsläpp.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Åsa Lund
Är nuvarande entrén mitt på huset?
Jag hade nog tagit bort trappan och alla räcken nere och sedan byggt symmetrisk altan utifrån entrén.. Åt sidorna sett. Eller fram till gavlarna.
Entrén på gaveln får fortsätta leva utan altan framför.
 
P Per Ingemansson skrev:
Hur stora trappor ska du ha om du har den så hög? Kommer att dra iväg ytterligare i mått. Tycker nog att det hade sett bäst ut att ansluta till trappan runt hörnan närmast i bild men sluta vid husets kant på andra sidan.
Jag hade nog undvikit att gå över fönstret i källaren, eller i alla fall som mest till ovankant och gjort en brunn för ljusinsläpp.
Trappan kommer bli 7-8 steg..öppen åt sidorna, så den kommer bli närmare 5 m bred på nedersta steget
 
Personligen tycker jag det ser fördjäkligt ut med altaner som sitter högt på huset, lägger du till ett staket med så förstör man huset helt, går inte att trolla bort med spalje, buskar...
Sätt altanen strax under källarfönstret och avslut ytterkanten med ett-två trappsteg som fasar ut altanen på tomten, då behöver du dessutom inget staket/räcke.
Bra ide att binda ihop de två ingångarna med altan!
 
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är nuvarande entrén mitt på huset?
Jag hade nog tagit bort trappan och alla räcken nere och sedan byggt symmetrisk altan utifrån entrén.. Åt sidorna sett. Eller fram till gavlarna.
Entrén på gaveln får fortsätta leva utan altan framför.
Huvudentrén är dörren mitt på långsidan, tänkt göra en öppning mitt på långsidan på altanen på ca 180 cm.
Vill gärna ansluta andra dörren också till altanen.
 
Inifrån är det ju helt klart trevligast med en upphöjd altan, men utifrån ser det väldigt klumpigt ut. En kompromiss kan vara att sänka den typ två trappsteg, bara så att man slipper ha räcke runt nuvarande veranda.
 
  • Gilla
Cjoohansson
  • Laddar…
Vad ska du ha altanen till? Har du planerat ungefär var du vill ha matgrupp, loungedel, kvällssol, lunchskugga, morgonsol osv?
Jag får utslag över hela kroppen av gigantiska träytor utan någon riktig plan, speciellt om den är onödigt hög.
om du delar upp den i lite olika nivåer och ytor, med lite olika funktion, och olika sittytor, någon spalje, kanske en del med pergola, och tänker efter hur solen faller så kan du istället få till många trivsamma platser utan att det känns som en koloss.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Vad ska du ha altanen till? Har du planerat ungefär var du vill ha matgrupp, loungedel, kvällssol, lunchskugga, morgonsol osv?
Jag får utslag över hela kroppen av gigantiska träytor utan någon riktig plan, speciellt om den är onödigt hög.
om du delar upp den i lite olika nivåer och ytor, med lite olika funktion, och olika sittytor, någon spalje, kanske en del med pergola, och tänker efter hur solen faller så kan du istället få till många trivsamma platser utan att det känns som en koloss.
Tur att det inte är du som ska ha denna gigantiska träyta då..då slipper du ju utslag menar jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nu är det nog fastställt, altanen kommer bli 13,25 x 5,5 m enligt ritning.
Den kommer vara va 35 cm lägre än befintliga entrén. Så det blir ett trappsteg ner kan man säga. Den kommer alltså bli ca 80-100 cm över mark, inte så farligt tycker jag.
Planerar att bygga någon typ av bänk/rabatt framför så det inte bara blir en vägg liksom..
Grävmaskin kommer i slutet på april.
Spännande att höra vad alla proffshemmasnickrare har att säga om detta, för det verkar ju onekligen som att alla vet bäst.
 
Åsa Lund
Eller så är alla engagerade och berättar med inlevelse vad de tror är den bästa lösningen.
Lägg gärna upp en skiss på hur du tänker göra, alltid trevligt med återkoppling
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Va verkligen inte meningen att verka otrevlig, kanske verkade så.. Uppskattar om någon vill engagera sig och komma med tankar och idéer, väldigt lätt att man snöar in på sina egna.. Men efter många timmars funderingar så är det nog bestämt..återkopplar gärna med bilder framöver.
Ska ju även dränera och byta avlopp samtidigt, så det är en del arbete kvar innan jag kan börja med själva altanen
 
Ett trappsteg ner är helt värdelöst..........
Minst 2 trappsteg eller inget.
Det känns som att det är lite för svårt att ta till sig allas önskningar, vilket jag också kan tycka, för jag vet bäst vad som är den bästa altanen för mig.
Vilka funktioner ska altanen ha?
Eller vill du bara ha en stor altan utan att tänka efter vilka behov den kan fylla?
Jag vet inte vad som är den bästa lösningen, men den näst sämsta lösningen är att ha ett trappsteg, den sämsta fritt fall.....
Nu kan man tro att jag vet bäst, men, det är inte jag som bestämt att det är farligt med endast ett trappsteg..........så undvik gärna det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.