Kan man placera ygnen ovanpå en micro i ett högskåp? Jag tycker alltid att man ser den ovända placeringen med micron på ugnen. Jag skulle vilja ha micron i en mer barnvänligt höjd. Vad tror ni? Funkar det? Ugnen ska ha en sidohängs lucka för att underlätta i- och urlasning.
 
Kan ju tänkas att högskåpet är
gjort med urtag bak för ventilation
till ugnen på just den platsen.
Man har ju kanske tyngre saker i ugnen
och det gör det kanske inte lika lämpligt
att ha på en högre höjd.

Mvh Putte
 
Placeringen av micro över ugnen i ett standardhögskåp är verkligen inte barnvänlig, och inte bra fär andra korta personer heller.
I förra köket missade vi det, och det retade mig i alla åren. Så den här gången specialbeställde vi skåpet så att ugnen är placerad betydligt lägre, och jag når micron utan problem.
Vi tänkte aldrig på att byta plats på dem, och skulle nog inte vilja det heller med tanke på tyngden som ByggPutte påpekade.
Tänker man köpa från IKEA så får man nog ändra skåpet själv. Vår leverantör var Kungsäter, och jag tror att ändringen kostade ca 600 kr. Väl värda pengar, micron används varje dag.

/EB
 
har läst innan här på forumet folk som satt micran underst och på dom lät det mkt bra.. ugnen står ju inte på botten eller en hylla utan på skenor, så det kvittar ju vilken som är överst.. ang ventilation så är det ju bara ta upp ett likadant hål som där den egentligen ska sitta..
 
Vi hade ugn under och micro över i förra huset, och jag höll på att bli skogstokig på den placeringen. Är bara 1,63, så micron satt på tok för högt. Nu ska vi renovera, och micron hamnar på barnvänlig höjd och ugnen under hällen. Aldrig mer kombinationen ugn/micro i högskåp. Dessutom stod högskåpet alldeles för långt från bänk/diskbänk/spis - inge bra!

/alacs
 
Både ugn och micro skall sitta på en lämplig arbteshöjd. Risken att tippa något varmt över sig när man tar ut ur ugnen är alldeles för stor. Framförallt placeringar där man ser en micro på överskåpshöjd är helt vansinnig. Om man tippar ut något på de höjden (vilket är lätt hänt efterssom det är en obekväm arbetshöjd), så får man det ju över en stor del av kroppen.
 
Vi kommer antagligen att sätta ugnen ovanför micron. Anledningen är att micron har lucka som öppnas "nedåt", som en vanlig ugn (det är inte en vanlig micro utan en kombi med grill och varmluft) medan ugnen har lucka som öppnas åt sidan.
 
Tack för alla svar!
Är det någon som vet HUR högt man kan placera en ugn respektive micro? Dvs maxhöjd på ugnens överkant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.