A
Finns det några smartare överskåp som kan hissas/fällas ner och framåt på nåt bra sätt?
 
Mycket klokt är redan sagt. I vårt kök som inte är så stort har vi en köksö, då utan överskåp såklart. Samt en rak del med spis vask diskmaskin och överskåp. När man funderar på om man ska skippa överskåp så tänk på att det är väldigt jobbigt att behöva gå runt med ren disk till olika lådor. Med överskåp har man ofta förvaringen närmare
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Mycket klokt är redan sagt. I vårt kök som inte är så stort har vi en köksö, då utan överskåp såklart. Samt en rak del med spis vask diskmaskin och överskåp. När man funderar på om man ska skippa överskåp så tänk på att det är väldigt jobbigt att behöva gå runt med ren disk till olika lådor. Med överskåp har man ofta förvaringen närmare
Vi gjorde precis tvärt om! Inga överskåp vid arbets- och diskbänk, men däremot överskåp med vitrindörrar åt båda sidor över vår "kökshalvö".
Så får man lite avskärmning mellan köksdel och matplats, och samtidigt möjlighet att hämta glas och porslin från båda hållen.
 
J Jocke_Linghem skrev:
Jag tycker det är lite roande att läsa en sådan här artikel, man märker verkligen hur de vinklar den mot att sälja in konceptet, alla fördelarna talas det om, nackdelarna är få och listade endast för de som orkar läsa hela artikeln.

Jag själv som är hyfsat lång, 187cm och har en fru på 183cm, vi känner direkt att vi inte är särskilt intresserade av att behöva arbeta med krökt rygg varenda dag när man är i köket, men det skrivs bara om att detta kan vara en fördel för korta människor :).
Ja exakt. Fullkomligt hopplöst med kök som byggts för Hobbits, man vill givetvis ha skåpen i arbetshöjd liksom man strävar i övrigt att få tex ugnar och diskmaskiner att hamna i bekväm arbetshöjd.

Är det ett luftigare intryck man är ute efter så använder man litet lägre överskåp, nackdelen blir i det fallet att man får vara beredd på att det samlas en del fettdamm däröver. Vilket iofs är fullt hanterbart med att bara lägga ut litet tidningspapper som man byter ut då och då (vi har just den lösningen).
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det ett luftigare intryck man är ute efter så använder man litet lägre överskåp, nackdelen blir i det fallet att man får vara beredd på att det samlas en del fettdamm däröver.
Då lägger man gladpack på översidan, är det rent så klistrar den sig och vid städ drar man bort och lägger ny , rent och klart på en kvart.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Det här kan ju potentiellt vara en jätteintressant diskussion, där det inte finns några rätta eller felaktiga svar. Själv tycker jag fortfarande om överskåp medan min sambo är mer trendkänslig. Kompromissen är ett mindre antal överskåp varav några (längst från spisen!) är öppna. Det blir jättebra för oss.

Men vad som förundrat mig är att så många på forumet inte vill prata om sakfrågan, utan i stället väljer att vräka ur sig dumheter och oförskämdheter om arkitekter och formgivare, som om de vore några diktatorer som bestämmer vilka kök människor har rätt att bygga. Fy vilken unken människosyn ni har.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
@arkTecko Jag är också inne på några överskåp, finns enligt mig så många fördelar! Ritat upp planen i ikea's program (lär bli deras stommar hur som helst). Börjar känna mig rätt nöjd, bra kompromiss mellan luftigt och praktiskt. Gröna väggen är dörren till walk-in skafferiet, även om jag inte lyckades få med den i ritningen ;)
Ritning av kökslayout med överskåp för förvaring och markerad plats för walkthrough-skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av ett modernt kök med överskåp, köksö, och inbyggda apparater, bredvid en grön vägg och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett kök med överskåp, bänkyta och matplats intill en markerad dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En av de största fördelarna med överskåp enligt mig är en naturlig plats för bänkbelysning (mer förvaring är en för uppenbar fördel)! Får man in tillräckligt med högskåp och bänkyta är det klart att det går att vara utan, det är en svår balansgång mellan funktion och design.
 
Mycket beror ju på hur det ser ut där man vill ha köket.
vi tog bort överskåpen på ena sidan i vårat kök men det är väldigt smal, direkt så är det mycket luftigare och ljusare.
Sen är två bilder lite missvisande i artikeln om ämnet, den ena har högskåp och överskåp ändok står det att det är fint utan den andra bilden med stor köksö har högskåp och inte plats för överskåp så där blir det också lite konstigt beskrivet från den som gjort artikeln.
 
A Alfons3301 skrev:
Finns det några smartare överskåp som kan hissas/fällas ner och framåt på nåt bra sätt?
Ja det finns för handikappkök. Väldigt smarta som du sköter med en fjärrkontroll eller en knappt på underskåpen.

Googla höj och sänkbara överskåp så får du flera förslag.
 
Förklaringen till starka känslor kring överskåp måste ju vara att det gör människor osäkra kring sina egna, dyra, kök. Jag brukar avstå från att psykologisera men det är svårt att se någon annan möjlighet.

Utan överskåp kan man få till en antingen väldigt avslappnad, informell stämning eller en superstrikt minimalistisk. Jag hoppades att få se lite mer avslappnade brukskök där vitvarorna är vad de är. och ofta använda grejer är synliga men exemplen var alla väldigt stylande?

Det är bra med lite förvaring. Då kanske folk tänker sig för innan de köper på sig mer grejer.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Kopierar in från artikeln.Mina synpunkter med kursiv stil.

Nackdelar med kök utan överskåp
  • Sämre ergonomi för långa personer och för den som har problem med att böja sig. För dem är det lättare att förvara saker i överskåpen.
  • Jag är lång och har en ryggskada. I perioder kan jag inte böja mig alls när ryggskotten slår till.

  • Sämre förvaringsmöjligheter. Har du mycket prylar och inte möjlighet att förvara dessa i skafferi, köksö eller annan lösning blir ett kök utan väggskåp snabbt belamrat.
  • Jag gillar högskåp med lådor och några vanliga hyllor i för stora lite tyngre saker som hushållassisten och det ska vara hel dörr. Men högskåpen behöver inte vara 60 djupa. I 40 djupa får man bättre översikt och dom tar mindre plats.
  • Men jag vill ha både några överskåp och bänkskåp men dom måste vara med lådor för översikt.
  • Svårare att belysa bänkskivan. Det finns massor av lösningar för belysning idag, men utan väggskåp får du tänka till lite extra för att få bra arbetsbelysning överallt.
  • Jag har en underskåpsbelyning med rörelsedektor som tänds bara när jag gör nåt på dom bänkarna.
  • Jag kan ställa den att lysa konstant, men det gör jag sällan. Behagligt ljus som inte sticker i ögonen eller skuggar det jag har på bänken.
  • Överskåpen kan också sätta karaktär på köket med hjälp av fina luckor och beslag. Är du ute efter den karaktären är kök utan väggskåp inget för dig.
  • Ett kök ska vara välkomnande med karaktär.
  • Har svårt att se det i kala väggar.
  • Vill jag ändra lite stil så gör nya handtag underverk.
Är kök utan överskåp något för mig?
 
Lagom är bäst, tycker jag. Skulle inte vilja vara utan överskåp men vill heller inte ha överskåp på kökets alla väggar.
Ett luftigt kök på ca 16 kvm med begränsade överskåp och sex meter bänkyta, belyst av taklampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har totalt ca sex meter bänkyta men bara 1,60 m överskåp.
Kök med begränsat antal överskåp och träbänkskiva som skapar en luftig känsla i ett litet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ger i mitt tycke ett luftigt kök, trots att det bara är ca 16 kvm stort.
Kök med vit bänkskiva, låga skåp och endast 1,6 meter överskåp ger luftigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen om det är trendigt eller inte, med eller utan överskåp, skiter jag och frun fullständigt i. Det är i alla fall framtiden. Vår framtid åtminstone, då vi inte tänkt bygga om köket än på många år :D
 
Nu är jag sent på bollen men jag föredrar inga överskåp. Hellre fina fönster med fin utsikt och sen ett par högskåp och/eller skafferi.
Men visst har man tajt med plats så är såklart överskåp (till taket) att föredra annars kan man dra ner på antalet prylar istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.