Behöver slipa av gammal färg från betongväggar i en källare samt gammalt lim från en heltäckningsmatta från betonggolven. På vissa ställen behöver jag även få av gammal puts. Har försökt köra det mekaniskt för hand men det tar en evighet. Jag har kollat genom massvis av trådar här och generellt verkar rekommendationen vara en betongslip.

Dock så stöter jag på många produktvarianter när jag kollar runt på t.ex. proffsmagasinet med namn som renoveringsslip, betongfräs, betongslip, renoveringsfräs - vad är skillnaden mellan alla dessa varianter eller är det ungefär samma pryl i slutändan?

Det är primärt färg och sekundärt gammal puts jag vill dra av. Budget är kanske 5000-10000 och jag vill inte hyra då jag behöver köra det i delar över lång tid.

Kan någon bringa klarhet i skillnaden mellan dessa namn och vad man ska satsa på? Kikade på t.ex. en Flex betongslip som fick rekommendation i ett par andra trådar men det är kanske lite överdrivet till mitt användningsområde?

Tack på förhand!
 
Hej,

Jag har precis gjort det du ska göra. I källaren var det ett rum med plastmatta och under denna någon form av asfaltsbeläggning (bitumen) med lumpapp på. Bedrövligt.

Jag fick skrapa hela golvet för hand med en ny färgskrapa. I mitt fall så rev den bort beläggningen bra, men det var slitsamt och tråkigt. När denna var borta slipade jag golvet med vinkelslip med diamantslipkopp ifrån biltema. Det dammade fruktansvärt så en avsedd maskin med kåpa för dammsugare kanske är att föredra. Jag lånade en grovdammsugare som fick gå och köra och tejpade dörren. Det tog någon timma så det fick gå denna gång.

Jag har bara målat mitt golv så på några ställen blev det ju lite ”cirklar” av slipen men för detta rum spelade det ingen roll.

Kanske bra att kolla så det inte är asbest också. En riktigt mask och skyddsglasögonen som sitter åt.

hälsning/ Christoffer

T tla skrev:
Behöver slipa av gammal färg från betongväggar i en källare samt gammalt lim från en heltäckningsmatta från betonggolven. På vissa ställen behöver jag även få av gammal puts. Har försökt köra det mekaniskt för hand men det tar en evighet. Jag har kollat genom massvis av trådar här och generellt verkar rekommendationen vara en betongslip.

Dock så stöter jag på många produktvarianter när jag kollar runt på t.ex. proffsmagasinet med namn som renoveringsslip, betongfräs, betongslip, renoveringsfräs - vad är skillnaden mellan alla dessa varianter eller är det ungefär samma pryl i slutändan?

Det är primärt färg och sekundärt gammal puts jag vill dra av. Budget är kanske 5000-10000 och jag vill inte hyra då jag behöver köra det i delar över lång tid.

Kan någon bringa klarhet i skillnaden mellan dessa namn och vad man ska satsa på? Kikade på t.ex. en Flex betongslip som fick rekommendation i ett par andra trådar men det är kanske lite överdrivet till mitt användningsområde?

Tack på förhand!
 
T tla skrev:
Behöver slipa av gammal färg från betongväggar i en källare samt gammalt lim från en heltäckningsmatta från betonggolven. På vissa ställen behöver jag även få av gammal puts. Har försökt köra det mekaniskt för hand men det tar en evighet. Jag har kollat genom massvis av trådar här och generellt verkar rekommendationen vara en betongslip.

Dock så stöter jag på många produktvarianter när jag kollar runt på t.ex. proffsmagasinet med namn som renoveringsslip, betongfräs, betongslip, renoveringsfräs - vad är skillnaden mellan alla dessa varianter eller är det ungefär samma pryl i slutändan?

Det är primärt färg och sekundärt gammal puts jag vill dra av. Budget är kanske 5000-10000 och jag vill inte hyra då jag behöver köra det i delar över lång tid.

Kan någon bringa klarhet i skillnaden mellan dessa namn och vad man ska satsa på? Kikade på t.ex. en Flex betongslip som fick rekommendation i ett par andra trådar men det är kanske lite överdrivet till mitt användningsområde?

Tack på förhand!
Det är tröstlöst att krypa på golvet med en vinkelslip. Väggar går bra. Och en golvslip får du inte inom din budget. Så mitt förslag är ändå att hyra en stor golvslip någon dag och köpa en mindre maskin för väggarna. För puts/färg på väggarna funkade en renoveringsfräs bäst, den hade små roterande hårdmetallkryss som skonsamt men ändå effektivt tog bort lagom mycket material. https://www.festool.se/produkter/golvlaeggning/betongslip/768016---rg-80-e-plus
Maskin med diamantslipkopp funkar bäst på betong men är svårare att hantera på mjuk puts.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
En sådan här plus dammsugare hyrde jag när jag skulle dra av hallgolvet där det legat limmad linoleummatta. Sjukt bra. Käkade mattludd, klister och slipsats mer eller mindre helt dammfritt. Är i din budget. Jag har handlat andra Flexmaskiner här:

https://www.ach-shop.com/flex-150mm...18-7-150-r-418.765-kit-turbo-jet-1800w-418765

Lite dyrare i Sverige

https://www.proffsmagasinet.se/mask...S60edG88EflgTumlShKklo89KX0Lo3vRoCNScQAvD_BwE

Bra med kräm på 1800 W och relativt stor slipyta 150 mm på en fullt "hanterbar" maskin.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.