Vår granne har skaffat en ny värmepump som är väldigt högljudd. Den nya värmepumpen sitter mot en vägg 3 meter in på grannens tomt och ljudet studsar olyckligt och stör mig mer än 15 meter bort (allra värst är det så klart vid tomtgränsen).

Vy genom plank med ivy över en ny värmepump på grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I tomtgränsen har vi ett gammalt plank som är 1,8 meter högt.

Jag vill sätta fast något material på planket som minskar bullrandet. Men vad ska jag välja? Tror jag behöver 5x1,8 meter.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Så här ser planket ut.
 
  • Grönt träplank täckt med mossa och omgivet av murgröna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske enklare att fråga grannen om ni kan sätta ett mindre ”bullerplank” precis vid pumpen mot er. Då kanske det räcker med en kvadratmeter av något lagom Ljudisolerande material.
 
  • Gilla
Spolen50 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vår granne har skaffat en ny värmepump som är väldigt högljudd. Den nya värmepumpen sitter mot en vägg 3 meter in på grannens tomt och ljudet studsar olyckligt och stör mig mer än 15 meter bort (allra värst är det så klart vid tomtgränsen).

[bild]

I tomtgränsen har vi ett gammalt plank som är 1,8 meter högt.

Jag vill sätta fast något material på planket som minskar bullrandet. Men vad ska jag välja? Tror jag behöver 5x1,8 meter.
Jag har läst om vinylmattor inuti amerikanska bullerplank. Det ska vara ett ganska massivt material, men får inte ta upp fukt, förstås. Besvärligt problem, grannen borde lida av det själv.också. Vilket märke är värmepumpen? Vår granne mittemot har också en väldigt störande värmepump, men det är inte något populärt märke. Det är tillräckligt långt borta, så det stör inte oss.
 
Det planket på bilden stoppar inget buller. Bullerdämpning är dessutom en hel vetenskap.

Jag hade byggt ett tjockt plank med xps-isolering eller liknande som kärna och gärna något ljudabsorberande mönster mot grannens sida. Är planket/muren då tillräckligt tjock kommer ni inte höra mycket.

Den där bilden ser nästan exakt ut som vår grannes värmepump och den låter också en hel del på sommaren. Jag bad att han kunde sätta nåt litet plank precis vid pumpen men efter x antal påstötningar hände inget och då tröttnade jag på att tjata och byggde ett 1 dm tjockt plank med frigolit i mitten och vanligt målat hyvlat på båda sidor, massivt, ca 1,7 meter högt. Det hörs när man går fram till planket men en meter in på tomten näsan ljudlöst.

Viktigt är att det är helt tätt både i planket och mot marken. Vi satte tryckimpregnerat längst ner ca 1 dm ner i marken så att ljud inte skulle läcka upp den vägen.

/S
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hej, Nja cellplast är väl mest isolerande mot kyl o värme. hade nog kört med nån porös cement skiva eller bygga en kassett o fylla med lecakulor
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan byggde jag ett bullerplank på ett sommarjobb. Stående lockpanel med gummitätningar i alla brädskarvar. Jag vet att vi satte panel på båda sidor om stommen och minnet sviktar lite men jag har för mig att vi även monterade stenull i utrymmet mellan reglarna i stommen.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
För många år sedan byggde jag ett bullerplank på ett sommarjobb. Stående lockpanel med gummitätningar i alla brädskarvar. Jag vet att vi satte panel på båda sidor om stommen och minnet sviktar lite men jag har för mig att vi även monterade stenull i utrymmet mellan reglarna i stommen.
Min kommun tillåter inte plank, eftersom kommunen vill hålla landskapet öppet.

Man behöver inget bygglov om man vill:
"Bygga en mur, ett plank eller ett skärmtak kring eller över uteplatser inom 3,6 meter från bostadshuset. Men då får inte planket vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.