Hej
Som ni ser på bilden så smälter snön på taket över vinden. Vinden är inte isolerad mer än isoleringen i golvet/taket på övervåningen.
På golvet har jag spånskivor.
På Gavel har jag 2 ventiler på vardera sida.

Är det värme som läcker ut genom taket?
 
  • Ett hus med snötäckt tak där snön har smält vid skorstenen, indikerande möjlig värmeutstrålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Ja, det är väl sämre isolerat/extra varmt just där. Många cannabisodlingar som åkt på att byggnaderna saknar snö på taket så att säga. Nu säger jag inte att du odlar det men det är ju värmen i ett relativt oisolerat tak som snälter snön.
 
Redigerat:
Är det en skorsten till en kamin?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Är det en skorsten till en kamin?
Jag hade exakt samma tanke, skorstenen för på ett eller annat sätt upp värme på vinden och det gör att det är lite varmare runt denna.
 
Nej! Vi har ingen kamin.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade exakt samma tanke, skorstenen för på ett eller annat sätt upp värme på vinden och det gör att det är lite varmare runt denna.
 
Innebär det att värmen läcker ut genom taket på övervåningen och ut i vinden?
Som sagt! Vinden är helt oisolerat.
Krokben Krokben skrev:
Ja, det är väl sämre isolerat/extra varmt just där. Många cannabisodlingar som åkt på att byggnaderna saknar snö på taket så att säga. Nu säger jag inte att du odlar det men det är ju värmen i ett relativt oisolerat tak som snälter snön.
 
Krokben
A Ali83 skrev:
Innebär det att värmen läcker ut genom taket på övervåningen och ut i vinden?
Som sagt! Vinden är helt oisolerat.
Ja förmodligen, om du inte har en värmekälla på vinden eller något där som genererar värme.
 
A Ali83 skrev:
Hej
Som ni ser på bilden så smälter snön på taket över vinden. Vinden är inte isolerad mer än isoleringen i golvet/taket på övervåningen.
På golvet har jag spånskivor.
På Gavel har jag 2 ventiler på vardera sida.

Är det värme som läcker ut genom taket?
Är det skorsten eller ventilation som sticker upp genom taket?
Det är inte den som ger att det är lokalt lite varmare i taket kring den.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A
Krokben Krokben skrev:
Ja, det är väl sämre isolerat/extra varmt just där. Många cannabisodlingar som åkt på att byggnaderna saknar snö på taket så att säga. Nu säger jag inte att du odlar det men det är ju värmen i ett relativt oisolerat tak som snälter snön.
Yeah,man!
  • “Thou shalt eat the herb of the field.” Genesis 3:18
  • :crysmile:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Är det skorsten eller ventilation som sticker upp genom taket?
Det är inte den som ger att det är lokalt lite varmare i taket kring den.
Som sagt, värme från ventilationen eller runt ventilationen genomföring I innertaket läcker upp till yttertaket.
 
Det är ventilation från badrummet.
M mattoys skrev:
Är det skorsten eller ventilation som sticker upp genom taket?
Det är inte den som ger att det är lokalt lite varmare i taket kring den.
Ventilation
M mattoys skrev:
Är det skorsten eller ventilation som sticker upp genom taket?
Det är inte den som ger att det är lokalt lite varmare i taket kring den.
 
Krokben
Tycker att det låter konstigt att avluften från badrummet kan smälta så mycket snö i en sådan rektangel dessutom. Såvida du inte har bastu där. Nej jag tror på det jag sade tidigare, antingen är det så att du råkar ha ÄNNU sämre isolering precis där snön smälter (nu vet jag att vinden är oisolerad) eller har något som värmer på vinden.
 
Jag har sidovind på den högra där jag har ett element för att ha värme. Den måste vara dålig isolerad så att värmen läcker ut på vinden.
Snön smälte knappt något på framsidan. Sidovinden måste vara boven.
Krokben Krokben skrev:
Tycker att det låter konstigt att avluften från badrummet kan smälta så mycket snö i en sådan rektangel dessutom. Såvida du inte har bastu där. Nej jag tror på det jag sade tidigare, antingen är det så att du råkar ha ÄNNU sämre isolering precis där snön smälter (nu vet jag att vinden är oisolerad) eller har något som värmer på vinden.
Krokben Krokben skrev:
Tycker att det låter konstigt att jag har en sidovind som jag satte en element på och den är dålig isolerad. Man ser också att snön smälter mer på den högra avluften från badrummet kan smälta så mycket snö i en sådan rektangel dessutom. Såvida du inte har bastu där. Nej jag tror på det jag sade tidigare, antingen är det så att du råkar ha ÄNNU sämre isolering precis där snön smälter (nu vet jag att vinden är oisolerad) eller har något som värmer på vinden.
 
Krokben
Där har du det förmodligen ;)
 
  • Gilla
Ali83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.