Jag blev precis uppringd av Friska Hem. Typiskt callcenter-samtal där de vill boka in ett kostnadsfritt besök för fukt- och mögelmätning i villan. Som alltid blir man misstänksam när något presenteras som gratis. Är det någon som vet något om den aktuella verksamheten? https://friskahemsverige.se/
 
Finns nog anledning att vara försiktig. Nystartat bolag 2020. Adressen enl. Allabolag leder till ett "telefonconsultingföretag".
Innehavaren tidigare "supersäljare" på "phone family"
 
Redigerat:
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Inte just av dom, men ett liknande företag som ringde och sa att det var dags för den årliga?? besiktningen av
mitt ventilationssystem....oj sa jag, frågade hur många ggr dom varit hos mig förut? Inget svar, men däremot sa damen
i telefonen att det var en ny lag att man måste besikta sitt ventsystem.
Då bad jag henne att återkomma med med uppgifter om den lagen....det var det sista jag hörde av företaget.
 
Nu har jag haft Friska Hem på besök och jag kan säga att han som var här ingav ett ganska gott förtroende. Han använde sig av en fuktmätare och ficklampa. Jag frågade kring deras strategi med kostnadsfria besök och han menade på att de är nystartade och försöker etablera sig. Telefonförsäljaren däremot lät som en ganska ung kille och ingav inte samma förtroende.

Vid kontrollen så kunde vi konstatera små mängder vitmögel på några ställen. Det syntes när man lyste med ficklampa men det var som sagt inga större mängder. Den uppmätta fuktnivån i takvirket låg på 7,5-7,9. Han sa att jag kunde tvätta bort möglet om jag ville med diskmedel och en trasa men han tyckte inte att jag behövde ta bort möglet. Däremot rekommenderade han att sätta in en ventilation. De har en produkt som heter Vind Classic (se här https://www.friskahemsverige.se/collections/vinden). Efter besöket fick jag en offert på mailen. Ca 10000 för material (extrapris på fläkten påståa det) och 11000 för arbetet. Totalt 21000 alltså men efter ROT-avdrag 17700. Det är ju ändå en slant tänkte jag.

Det var väl föga förvånande att han skulle rekommendera något/detta och att jag skulle få en offert. De två frågor som uppstår nu är dock följande:
1) Är åtgärden nödvändig?
2) Är offerten rimlig?

För att ge lite mer info kring fråga 1) så kan jag säga att vinden är en sk kallvind. Huset är byggt 1961 och isoleringen är ju inte så tjock med dagens mått mätt. Enligt papper jag har är det en ångbroms av papp som enligt han som var här inte ger särskilt mycket effekt jämfört med dagens plastalternativ. Vi har för 1,5 år sedan satt in bergvärme i huset vilket innebär att murstocken för den tidigare vedpannan nu inte längre är regelbundet varm som tidigare. Jag har ingen uppfattning om möglet vuxit sen vi köpte huset för 2,5 år sedan eller inte men kan läsa följande i besiktningsprotokollet: "Ett fåtal lokala mögelpåväxter noterades på yttertakets insida. Rekommenderar att påväxterna
avlägsnas och att utrymmet därefter hålls under regelbunden uppsikt för att tid upptäcka eventuella
tecken på förändringar".

Ja... vad säger man egentligen om detta?
 
Jo, ett tillägg till. Vi har FTX-ventilation som rätt inställd skall säkerställa ett undertryck i huset också. Hur mycket påverkar det mängden fukt som tränger upp?
 
S
P På Fritiden skrev:
Jo, ett tillägg till. Vi har FTX-ventilation som rätt inställd skall säkerställa ett undertryck i huset också. Hur mycket påverkar det mängden fukt som tränger upp?
Jag va själv osäker i början med installation av FTX-ventilationen, Så jag kontaktade ett annat företag för att kunna kolla om det skulle kosta lika mycket för samma åtgärd, då jag inte fick offert på produkten så angav andra företag att endast fuktkontollen / besiktningen skulle kosta mig 3000-8000kr. För att vara ärlig var det en rimlig kostnad antar jag då förväntar mig inte att deras konkurrenter skulle ej kunna erbjuda det billigare med min erfarenhet av andra saneringsföretag.

Punkt 2. Jaa, Den löser ju problemet?
 
Någon mer som haft med friska hem att göra sedan sista svaret i detta inlägg skrevs? De är på mig nu igen, efter att jag tackade nej till deras offert i oktober. Så himla svårt att veta om deras erbjudande är bra eller inte, och vad man har för alternativ...
 
Jag tackade till slut nej eftersom jag hadeen annan ventilationstekniker uppe på vinden för ett annat ärende och han tyckte inte alls att jag behövde åtgärda något. Tvärtom tyckte han vinden var kanonfin. Vill man vara helt säker på att få rätt råd skall man nog köpa rådgivningen av en firma och åtgärden av en annan.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tackade nej till deras erbjudande även denna gång... Tycker deras strategi är idiotisk, då de skickar ut en offert som man måste ge svar på samma dag som man får den. Dessutom hann de ringa minst 2 ggr innan jag ens hunnit se att jag fått offerten. Hade de haft lite mer is i magen så hade jag hunnit rådfråga några fler, och kanske kommit fram till att Friska hem erbjöd en bra lösning. Nu blev det ett nej för att jag tyckte de var för "på". Jag kommer nu behandla mögelfläckarna med Mögel-fri och hålla det under uppsikt fram till den stundande renovering vi ska göra. Återkommer/växer möglet så får det bli en åtgärd i samband med renoveringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lindsten83 skrev:
Jag tackade nej till deras erbjudande även denna gång... Tycker deras strategi är idiotisk, då de skickar ut en offert som man måste ge svar på samma dag som man får den. Dessutom hann de ringa minst 2 ggr innan jag ens hunnit se att jag fått offerten. Hade de haft lite mer is i magen så hade jag hunnit rådfråga några fler, och kanske kommit fram till att Friska hem erbjöd en bra lösning. Nu blev det ett nej för att jag tyckte de var för "på". Jag kommer nu behandla mögelfläckarna med Mögel-fri och hålla det under uppsikt fram till den stundande renovering vi ska göra. Återkommer/växer möglet så får det bli en åtgärd i samband med renoveringen.
Ja, de är lite väl pushiga. Man hör att det är unga människor som drillats i callcenterkultur som följer upp besöken. Jag sa att jag är helt säker på att er offert gäller även om vi hörs av nästa vecka eller nästa månad och det stämde fint. Sen beslutade jag mig ändå för att tacka nej som sagt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.