A
Hej,
Mitt golvvärme står på 35 grader för att golvet ska vara någorlunda varmt. Hos folk som jag har varit hemma hos står golvvärme på 24 grader och golvet känns härligt varmt. Byggbolaget säger ifrån och eftersom jag får effekt 20 grader på golvet så är det inget fel enligt dem. Hur ska jag göra?
 
Vad är det som står på 35 grader, din rumstermostat eller vattentemperaturen ut från din värmepump?
 
A
D Danne_c skrev:
Vad är det som står på 35 grader, din rumstermostat eller vattentemperaturen ut från din värmepump?
Rumstermostat i badrummet.
 
Om rumstermostaten står på 35 och golvet på 20 så verkar det vara fel på rumstermostaten eller någon inställning på den. Har du fler rumstermostater i huset som fungerar som de ska? Du skrev något om byggbolaget, är det ett nytt hus eller anläggning? Om så borde de fixa problemet, speciellt om du har fler rumstermostater som fungerar som de ska.
 
A
D Danne_c skrev:
Om rumstermostaten står på 35 och golvet på 20 så verkar det vara fel på rumstermostaten eller någon inställning på den. Har du fler rumstermostater i huset som fungerar som de ska? Du skrev något om byggbolaget, är det ett nytt hus eller anläggning? Om så borde de fixa problemet, speciellt om du har fler rumstermostater som fungerar som de ska.
Det är bara i badrum. Jag har två badrum i min lägenhet i brf.
 
A
De fungerar lika. Det verkar som alla brf har samma situation. Alla upplever att golvet är inte tillräckligt varmt.
 
Ooon skrev:
Rumstermostat i badrummet.
Då är det något som är fel.
Min termostat står på 25 grader, då har jag 24,8 på golvet.
Vid 24 grader börjar men känna att det är golvvärme. Enligt mig.
 
GV i hela husets badrum och i övriga LGH radiatorer då. Troligtvis är GV kanske kopplat på stammen för radiatorerna och då kanske det uppstår flödesproblem. GV är tufft att få snurr i med en sådan koppling. Radiatorerna tar flödet ( farten på vattnet ) och går förbi. Kan du utröna hur GV är kopplat på stammen, brukar vara en lucka på ett schakt där stammen går.
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då är det något som är fel.
Min termostat står på 25 grader, då har jag 24,8 på golvet.
Vid 24 grader börjar men känna att det är golvvärme. Enligt mig.
Ja, det är det som jag också tycker, men byggbolaget tycker annat. Förhoppningsvis när vi alla grannar samlas ihop och står på oss så kan de ändra sig.
 
Ooon skrev:
Rumstermostat i badrummet.
Ett foto på termostat ( ev om det finns någon sorts tunt rör med ) och koppling är bra om det går att fota det
 
A
Här kommer foto, inget rör. Det är väldigt enkelt.
 
  • Digital termostat visar en temperatur på 35,0°C och texten "SÖNDAG 20:38".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det el-värme i golvet, som synes så är det en elektronisk termostat och den ska reglera spänningen till envärmekbel i golvet. Undra vem som lagt den, en elektriker eller en plattis och hur givaren som ev. finns golvet är placerad. Är det en givare i golvet gå ska den gå att byta vid fel, ska var förlagd i ett rör/slang som går mellan termostaten och golvet. Förhoppningsvis finns kanalisation ner till golvet. Annars är det kört med att byta en defekt givare. Det finns dom som lägger den i kakelfixet och då sitter den fast. På gränsen till bedrägeri.i montaget. Det finns dom som lägger givaren för närma en V-kabel med och då känner givaren av värme snabbt och stänger av, tji värme på golvet. Givaren ska ligga mitt emellan slingorna för fungera bra. Det ni nu ska kräva samfällt är att en elektriker ska kontrollera att givaren går att byta.
Det finns ett sätt att komma åt problemet kanske, det är att dra ut givaren ca 5 cm så den kommer längre från en slinga och inte känner av värmen så snabbt. Men det är inte eran uppgift att göra utan byggföretagets personal/elektriker/eller annan., Det ska ni inte bry er om, ni ska bara ha ett resultat som ger värme på golvet och till den temp som enskilda ägare/hyresgäster ställer in på termostaten. Bara att hänga på ni är utan skuld i detta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det el-värme i golvet, som synes så är det en elektronisk termostat och den ska reglera spänningen till envärmekbel i golvet. Undra vem som lagt den, en elektriker eller en plattis och hur givaren som ev. finns golvet är placerad. Är det en givare i golvet gå ska den gå att byta vid fel, ska var förlagd i ett rör/slang som går mellan termostaten och golvet. Förhoppningsvis finns kanalisation ner till golvet. Annars är det kört med att byta en defekt givare. Det finns dom som lägger den i kakelfixet och då sitter den fast. På gränsen till bedrägeri.i montaget. Det finns dom som lägger givaren för närma en V-kabel med och då känner givaren av värme snabbt och stänger av, tji värme på golvet. Givaren ska ligga mitt emellan slingorna för fungera bra. Det ni nu ska kräva samfällt är att en elektriker ska kontrollera att givaren går att byta.
Det finns ett sätt att komma åt problemet kanske, det är att dra ut givaren ca 5 cm så den kommer längre från en slinga och inte känner av värmen så snabbt. Men det är inte eran uppgift att göra utan byggföretagets personal/elektriker/eller annan., Det ska ni inte bry er om, ni ska bara ha ett resultat som ger värme på golvet och till den temp som enskilda ägare/hyresgäster ställer in på termostaten. Bara att hänga på ni är utan skuld i detta.
Kan ju vara så enkelt att termostaten har fel givare inställd. Blir lite fel siffror då.
Men som sagt, det här är inte rätt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
NU har jag inte lagt något V-golv på ett tag, men troligtvis så har det kommit ett paket med grejer. Om termostaten skulle vara inställd på lufttemp så skulle nog golvet vara bra varmt. då det är ca 1 meter upp till termostaten. Tror säkert att det är fel placering på givaren, har fixat några stycken där golvet inte blev varmt. Drog upp givaren lite och på en 20 cm ??. Snacka om felmontage. Även hitta dom givar som sitter direkt i fixen, vet vilken kategori som gjort men nämner inget här.
 
A
Tack för kloka tankar! Jag ska fråga om givaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.