P
Hej, detta är mitt första inlägg på Byggahus, men jag har läst mängder med trådar med stort intresse de senaste 10 åren.

Vi bygger ut vårt hus och vi har tänkt förbereda för FTX då vi dag har Frånluftsvärme i befintliga huset. Dagens rör är dragna oisolerade i lösullsisolering på vinden med minst 150 mm lösullsisolering.

Jag har i nuläget två frågor.
  • Är det fortfarande godkänt att dra spirokanalerna på det sättet, eller måste dom isoleras extra? (Stamrören upp på taket skall ha både isolering och kondens)
  • Hur drar jag både till- och från-luft i lösull, om stammarna går parallellt kan ju rören från stammen gå över varandra, behöver man där extra lösull för att få plats med "böjen runt stammen"?
För mer info har jag försökt göra ett dokument som visar mitt tänk, det finns på http://blog.permajlis.se/files/ventilation_hållstedtsväg10.pptx

Mvh Pelle
 
Redigerat:
Det bästa är att rören går bredvid varandra så du kan fästa dom i takstolarna och få så mycket lössull som möjligt ovanpå.
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det bästa är att rören går bredvid varandra så du kan fästa dom i takstolarna och få så mycket lössull som möjligt ovanpå.
Hej Jonathan!
Tack, då tolkar jag det som att svar på fråga 1 är att det fortfarande är lämpligt att dra på det sättet.,

Jo, tanken var ju att dra rören parallellt och fäösta i takstolarna, men om jag då har exvis till-luften till vänster och frånluften tillhöger och jag behöver dra anslutningsrör för tilluft till ett rum som ligger höger om stamrören, det är just den detaljen som är min andra fråga.
 
Hej, Viktigt vid FTX är att frånluften isoleras då det är den som återvinns. Givetvis bör även tilluften isoloeas som annars kan kylas ner eller värmas upp på vind innan den når rummet.

Lägg dock ej rören för nära varandra utan minst 20cm emellan så att inte de påverkar varandra rent tempmässigt.
Isolering för kalla utrymmen bör vara 80-100mm nätmatta men bra med lösull funkar också.
Isolering för varma utrymmen ca 30mm nätmatta men bra med lösull funkar också.

Så 150mm lösull verkar tunt även för värmeekonomin om det är en kallvind , brukar väl ligga på 400mm
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P
H håbbe1961 skrev:
Hej, Viktigt vid FTX är att frånluften isoleras då det är den som återvinns. Givetvis bör även tilluften isoloeas som annars kan kylas ner eller värmas upp på vind innan den når rummet.

Lägg dock ej rören för nära varandra utan minst 20cm emellan så att inte de påverkar varandra rent tempmässigt.
Isolering för kalla utrymmen bör vara 80-100mm nätmatta men bra med lösull funkar också.
Isolering för varma utrymmen ca 30mm nätmatta men bra med lösull funkar också.

Så 150mm lösull verkar tunt även för värmeekonomin om det är en kallvind , brukar väl ligga på 400mm
Hej Håbbe1961, man inser hur otydlig man är trots man trodde man inte var det. :)
Jag menade att jag har 150 mm lösullsisolering ovanpå rören, det är 500 mm lösullsisolering totalt...

Tack för tipset med minst 200mm mellan stammarna, men hur gör jag där man "korsar rören"? Skall det vara 200 mm emellan även där?

Jag har gjort ett dokument på mitt tänk och det finns på: http://blog.permajlis.se/files/ventilation_hållstedtsväg10.pptx
Jag uppdaterar även mitt ursprungliga inlägg med denna länk.

Mvh Pelle
 

Bästa svaret

Hej, Korsade rör = 30mm isolering typ liggunderlag om de skall vila på varandra

Kollade på dina fina ppt ritningar

Vardagsrum, sovrum 2 & 3, allrum, kontor, masterbed => OK
En väggventil i lilla klk till wc så denna också får frånluft , inte mycke men nått i alla fall
Bad räcker med ett luftdon placerat vid dusch eller badkar
Tilluft (väggventil) mellan master & gym måste väck, de måste han en vardera ut i det fria. helst två utspridda i gym låg placering

Frånluft gym bör sitta i dörrväggen in så att hela ytan ventileras från fönstervägg till dörr
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P
Hej igen Håbbe, tack snälla för dina svar.

Oki, man lägger en "isoleringskil" mellan de korsade rören, då är jag med.

Dina kommentarer på min ritning:
Badrum har redan de dubbla luftdonen, det skall dock i framtide bli extra sovrum, så då kopplar jag om rören så det blir tilluft och tar bort luftdonet i duschdelen.

Kikar du på sidan 4 "ny tilluft" så ser du att väggventilen mellan master och gym är borta.
Gym skall bli badrum, därför jag drar rör så det passar från frånluft.
Jag vill j uinte ha någon som helst tilluft från det fria (direkt) i tillbyggnaden då hela syftet ju är att förbereda för FTX. Som steg ett så "byglar" jag inluften för FTX med rören för rumments tilluft, då blir det "från det fria", men draget så det går att enkelt bygg ain ett FTX framöver.
 
Kikar mer på detta senare. Men glömde i all hast din FTX så inga tilluft ut i det fria , måste pluggas då de ersätts med tilluft från FTX
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P
Ingen brådska Håbbe, jag skall inte börja installera förrän senare i veckan ändå.
jag kommer dock behålla tilluft från det fria i befintliga huset (Som syns i mina ritnignar hoppas jag) även om det inte ger tillräckligt med verkningsgrad. Jag vill kunna ta allt i etapper, både pga arbetsbellasting och kostnader.
 
Jag har gjort samma sak som dig. Jag har i dagsläget en underdimensionerad FLVP som inte byttes i samband med att jag byggde till, den får gå tills den torskar. Det bästa är att dra alla rören på vinden på en gång, även ny tilluft till den befintliga byggnaden. På så sätt kan du fylla upp lösull runt alla kanaler i samband med att du blåser ny isolering i tillbygget. Tänk på att du bör kondensisolera tilluften, framförallt om du har tänkt att kyla den i framtiden. Iom att mina rör ligger i lösull isolerade jag den med 30mm aluminiumbelagd lamellmatta. Den du länkar till fungerar med.
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
Avluften räcker med vanlig flex rör och isolera närmast tak. uteluften tas från norra sida där sol ej finns och bör isoleras med 80 för kallvind och 30mm för övrigt
 
  • Gilla
PelleWidell
  • Laddar…
P
H håbbe1961 skrev:
Avluften räcker med vanlig flex rör och isolera närmast tak. uteluften tas från norra sida där sol ej finns och bör isoleras med 80 för kallvind och 30mm för övrigt
Hej igen, uteluften är planerad att tas från "Nordost" då det är enklast rördragning, kan det fungera? Om uteluften dras i lösullsisoleringen borde det väl räcka det med? Förutom att man behöver kondensisolering? Annars tänkte jag ju på flexröret jag skrev om innan, tyckte det var lika bra o ha det både för avluft och uteluft då det inte är så lång sträcka för avluften.
 
P
Har kikat på FTX aggregat så jag inte gör bort mig.
Jag har med utbyggnad 255 kvm BOY på entréplan, samt ev 35 kvm källare (Som bara blir teknikrum där FTX/Panna står, samt verkstad/varmförråd)
Östbergs 160 klarar ju upp till 280 kvm, så det blir kanske i minsta laget medan deras 200 klarar upp till 350 kvm.
Jag kikade då och noterade att den mindre modellen enbart har 160 rör som anslutnign medan den större har 25, jag förmodar det beror på större luftflöde.
Jag blev då lite orolig om mina 160 rör på vinden skulle räcka, men kom då på att det oavsett enabrt är entréplanets 250 kvm som skall dras på kallvinden, och då borde ju 160 rör räcka?

Mvh Pelle
 
P PelleWidell skrev:
Har kikat på FTX aggregat så jag inte gör bort mig.
Jag har med utbyggnad 255 kvm BOY på entréplan, samt ev 35 kvm källare (Som bara blir teknikrum där FTX/Panna står, samt verkstad/varmförråd)
Östbergs 160 klarar ju upp till 280 kvm, så det blir kanske i minsta laget medan deras 200 klarar upp till 350 kvm.
Jag kikade då och noterade att den mindre modellen enbart har 160 rör som anslutnign medan den större har 25, jag förmodar det beror på större luftflöde.
Jag blev då lite orolig om mina 160 rör på vinden skulle räcka, men kom då på att det oavsett enabrt är entréplanets 250 kvm som skall dras på kallvinden, och då borde ju 160 rör räcka?

Mvh Pelle
Swegons Casa serie är väldigt trevliga annars... Har du kollat på dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.