Tänkte bygga om en klädkammare till tvättstuga I vår lägenhet. Klädkammaren ligger vägg i vägg med köket så när vi renoverade köket för ett tag sedan passade jag på att be VVS-killen dra avlopp och kallvatten till klädkammaren. Avloppet i köket är av gammal modell med gjutjärn som sticker upp vilket medförde att avloppet i klädkammaren sitter cirka 10 cm ovan befintligt golv, se bild.

Tom klädkammare med upphöjt avlopp och kallvattenledning, väntar på ombyggnad till tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt brädgolv med synliga spikar bredvid en betongstruktur där avlopp sitter ovanför golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min fråga är om det finns alternativ till golvbrunn? Eller behöver jag höja hela golvet?

Under klickgolvet finns ett gammalt brädgolv. Kan man lägga golvspån direkt på detta golv eller behöver man ta bort det?

Haft kontakt med några hantverkare och fått lite olika bud, varför jag hade uppskattat lite input så jag kan presentera en mer färdig lösning till den firma som tar sig ann jobbet.
 
Om du ska följa Branschreglerna SäkerVatten så ska tvättmaskin placeras i utrymme med golvbrunn. Så antingen höja hela golvet eller göra någon sorts upphöjd balja med golvbrunn som ansluter till avloppet.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hej, enklast att regla upp o lägga golvspån + plastmatta eller tätskikt + klinker
 
Eddie76 Eddie76 skrev:
Om du ska följa Branschreglerna SäkerVatten så ska tvättmaskin placeras i utrymme med golvbrunn. Så antingen höja hela golvet eller göra någon sorts upphöjd balja med golvbrunn som ansluter till avloppet.
Ok, misstänkte det. Frågan är ju om man då kan höja bara den bortre tredjedelen av golvet där maskinerna skall stå för att slippa snubbla varje gång man ska in i rummet.
 
Gör en liten ramp upp så blir det inte så stor överaskning
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, enklast att regla upp o lägga golvspån + plastmatta eller tätskikt + klinker
Ok, tack för svar. Antar man inte kan regla på befintligt brädgolv?

Ramp var en bra idé (y)
 
nå måste du kunna bygga en ram med stående 45x150 eller nått med bäringar i emellan för undvika svaj
 
Fundera även på hur det blir vid inspektionsluckan. Följer du Säker Vatten ska det vara tätt golv också och då rimligen med uppvik. Svårt att avgöra från bilden men känns som att tätskikt kan komma i klammeri med luckan.
 
Fullkomligt omöjligt att sänka avloppet?
Vad finns under?
 
BirgitS
Kanske ger något att kolla på Säker vatten vad som gäller när man har tvättmaskin i ett kök. Där har man ju inte golvbrunn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske ger något att kolla på Säker vatten vad som gäller när man har tvättmaskin i ett kök. Där har man ju inte golvbrunn.
Enligt SäkerVatten är det undantaget bara godkänt i ett kök. Inga andra utrymmen.
Märklig regel, som knappast inte kan ha något bakomliggande tekniskt stöd, utan bara finns för att det föreligger "önskemål/krav" från byggentreprenörssidan att lösningen "ska" vara godkänd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Fullkomligt omöjligt att sänka avloppet?
Vad finns under?
Det hade säkert varit möjligt om jag tänkt på det innan. Nu är det nya köket på plats så hade behövt riva ut bänkstommen där diskhon är för att komma åt avloppet. Men kanske värt det. Jävligt dumt nu i efterhand att snåla på att inte sänka ner avloppet I köket när vi ändå höll på.

Angående inspektionsluckan, är det inte möjligt att flytta upp den en bit bara om jag höjer golvet?
 
T Mtongo skrev:
Det hade säkert varit möjligt om jag tänkt på det innan. Nu är det nya köket på plats så hade behövt riva ut bänkstommen där diskhon är för att komma åt avloppet. Men kanske värt det. Jävligt dumt nu i efterhand att snåla på att inte sänka ner avloppet I köket när vi ändå höll på.

Angående inspektionsluckan, är det inte möjligt att flytta upp den en bit bara om jag höjer golvet?
Ingen chans att komma åt avloppsstammen i golvet från denna sidan?
Eftersom det är trägolv, är det uppreglat under?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ingen chans att komma åt avloppsstammen i golvet från denna sidan?
Eftersom det är trägolv, är det uppreglat under?
Avloppsstammen går bakom gipsväggen rakt fram nu såg jag när jag stack in huvudet i inspektionsluckan.

Vet inte riktigt vad som menas uppreglat men brädgolvet sitter direkt på balkar och mellan backarna är det full med grus/sand
 
T Mtongo skrev:
Avloppsstammen går bakom gipsväggen rakt fram nu såg jag när jag stack in huvudet i inspektionsluckan.

Vet inte riktigt vad som menas uppreglat men brädgolvet sitter direkt på balkar och mellan backarna är det full med grus/sand
Ligger stammen under golvnivån då?
I så fall är det väl bara att ansluta en golvbrunn där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.